AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #1 Skrevet 14. desember 2013 Hvordan får man til god og saftig kalkun? Jeg er lei av at min alltid blir tørr og seig, spesielt bryststykket er nestrn uspiselig. Kan noen av dere hjelpe meg? Finnes det noen triks der ute som gjør kalkunen saftig? Det haster litt med svar, jeg venter 8 stykker til nyttårsaften, der jeg står for matlaging. Det er selvfølgelig kalkun på menyen og jeg vil helst lage en prøve middag i forkant. Anonymous poster hash: 95d42...937
LilleSnupp Skrevet 14. desember 2013 #2 Skrevet 14. desember 2013 Hvordan får man til god og saftig kalkun? Jeg er lei av at min alltid blir tørr og seig, spesielt bryststykket er nestrn uspiselig. Kan noen av dere hjelpe meg? Finnes det noen triks der ute som gjør kalkunen saftig? Det haster litt med svar, jeg venter 8 stykker til nyttårsaften, der jeg står for matlaging. Det er selvfølgelig kalkun på menyen og jeg vil helst lage en prøve middag i forkant.Anonymous poster hash: 95d42...937 Stek kalkun i stekepose. I fjor smurte jeg kjøttet på innsiden med smør, altså mellom kjøtt og skinn. Smakte veldig godt. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #3 Skrevet 14. desember 2013 Saltlake. Anonymous poster hash: 2e40b...0c1
caroprins Skrevet 14. desember 2013 #4 Skrevet 14. desember 2013 Jeg fyller kalkunen med stuffing som består av medisterdeig,løk,loff uten skorper og vispet egg. Alt blandet sammen og puttes inn der du ser det er god plass. Så putter jeg inn steinfrie svisker og skrellt eple i alle hulerom, under vinger og innunder skinnet der jeg kan komme til. Så legger jeg kalkunen i en langpanne med nok folie til å dekke hele kalkunen og steker den på 180 grader . Før jeg begynner stekingen så smører jeg hele den utvendige delen av kalkunen med smeltet smør og gnir inn salt og pepper på skinnet. Så har jeg vann i langpannen og så legger jeg oppi litt løk , svisker og epler også i vannet i langpannen. Beregn er halvtimes steketid pr kilo kalkun. Sausen lager jeg av at jeg koker kraft på de delene som ligger i pose inni kalkunen samt krydder, fløte, geitost og litt buljong. Så lager jeg kålrabistappe som er blandet i hvit saus og har også vanlig brokkoli og blomkålblanding ved siden av. Tyttebær og sylteagurk blir også satt på bordet. Dette har jeg gjort i over 20 år og har aldri opplevd å få tørr kalkun.
Favole Skrevet 14. desember 2013 #5 Skrevet 14. desember 2013 Smelter smør og har i salt og pepper som blandes godt, brukes til å smøre inn kalkunen utvendig og innvendig. Kutter opp et stort rødt eple og ca 100 gram meierismør i terninger som legges inni kalkunen. Setter kalkunen midt i ovnen, har en langpanne med vann stående nederst i ovnen. Etter en halv time - tre kvarter øses vann fra langpannen over kalkunen, gjentas til kalkunen er ferdig. Blir like bra hver gang, bruker aldri stekepose. Er ikke noe flink til å lage fløtesaus selv, så tar latmannsvarianten og lager Toro sin, men bruker vannet/kraften fra langpannen for å få litt bedre smak. Ellers har vi waldorfsalat, rosenkål og poteter ved siden av.
Alvina Skrevet 14. desember 2013 #6 Skrevet 14. desember 2013 Hellstrøm rydder opp, denne har jeg ikke prøvd men stoler på Hellstrøm her, det så faktisk veldig godt ut, og ikke tørt: http://mat.tv3.no/oppskrifter/hellstrom-rydder-opp-hjemme/kalkun-med-stuffing-la-hellstrom
Mynona Skrevet 14. desember 2013 #7 Skrevet 14. desember 2013 Trikset er å ha stor nok kalkun Stek den en halvtime per kilo + en ekstra halvtime. Drit i det steketermometeret som står i, det fungerer ikke optimalt. Smør den med smeltet smør hver halvtime. Har aldri hatt tørr kalkun. Hvor stor har du kjøpt til 8 personer? Jeg ville valgt en på rundt 7-8kg, men de fleste velger vel en på 4kg, og da er det veldig lett å få den tørr. Dessuten er det omtrent like mye bein på en på 4kg og en på 8kg, så ved å gå opp i kg, får du bare ekstra kjøtt. Restekjøtt kan legges i frysern og brukes i f.eks gryteretter fremover.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #8 Skrevet 14. desember 2013 Hvorfor servere kalkun, hvis det ikke er frittgående fra et dyrevennlig blikk, kalkuner i dag går i opplyste rom på tusenvis, de får for for å vokse raskere noen ganger, og når de skal til slakteriet, er de vanskelige å fange og brekker vinger ofte når de skal presses inn i små kasser, på vei til slakteriet som gjerne befinner seg par tre timer unna. Jeg mener, kalkun er noe vi har adoptert fra usa og england. Jeg spiser heller ikke kylling, så jeg skal kanskje melde meg ut av tråden... Anonymous poster hash: feb01...f1c
Gjest Funky Punk Skrevet 14. desember 2013 #9 Skrevet 14. desember 2013 Pleier å skjære av ryggraden og lårene. Legger lårene ved siden av brystet når jeg steker. Hver halvtime så øser jeg over smør/sjy fra pannen. Dekker forresten kalkunen med baconskiver i til kryddersmør og sitron og kanel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå