Havmus Skrevet 14. desember 2013 #1 Skrevet 14. desember 2013 Sitter med en litt vond følelse her ang. årets julegaver til familiens minste. Min mann er onkel til to herlige jenter på 7 og 5 år, hvor han er fadder til eldste. Pga fadderforholdet mener han at eldstejenta skal få en dyrere julegave enn den yngste. Prisen ser riktignok ikke jentene, men iom at de får samme type leke er den dyrere pakken også vesentlig større. Pleier barn å sammenlikne gavenes størrelse, og kan man tenke i de baner at dette er forskjellsbehandling?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #2 Skrevet 14. desember 2013 Jeg er fadder til en jente på 5, hun har en søster på 3 som jeg ikke er fadder til, de får like dyre gaver. De er søsken da, så ville ikke vært noe fint gjort å gi den ene dyrere gaver synest jeg, selv om man er fadder. Jeg gjør heller ikke noe mer ut av det ved å gi pengegaver på konto til fadderbarnet osv. Vet ikke om dette er uvanlig jeg, men føler de blir litt feil å forskjellsbehandle de. Disse to er nevøene mine da, vet ikke om det hadde vært annerledes med en veninnes barn f.eks, men tror ikke det. Så jeg forstår deg TS. Anonymous poster hash: 9fc09...3d2
hjärterdam Skrevet 14. desember 2013 #3 Skrevet 14. desember 2013 (endret) Jeg er fadder til en av nevøene mine. Han har to søstre og alle tre får likt til jul/bursdager. Det jeg gjør ekstra for nevøen er å spare en (liten) sum til han pr år som går inn på den kontoen foreldrene har opprettet til han, summen vil i løpet av de 15 årene frem til konfirmasjon utgjøre under 10 000, så det er litt, samtidig som det ikke er en enorm forskjellsbehandling i forhold til hva fadderene til de to jentene gjør. Ved å gjøre det sånn unngår vi "synlig" forskjellsbehandling når de er små iallfall. (Mine tantebarn er fra 3-10 år nå) Det viktigste ved "faddergjerningen" for min del er forøvrig at han får et godt forhold til meg og kan ha meg som enda litt mer ressursperson enn resten av tantene og onklene. Endret 14. desember 2013 av hjärterdam
Havmus Skrevet 14. desember 2013 Forfatter #4 Skrevet 14. desember 2013 (endret) Det er akkurat det at det er så synelig på juleaften som jeg bekymrer meg for. Det er ikke en bevist handling fra min mann sin side, og det har vært slik så lenge jeg har kjent han. Vet ikke om jeg skal ta opp dette med ham eller ikke Kanskje jeg bare overreagerer. Endret 14. desember 2013 av Havmus
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2013 #5 Skrevet 14. desember 2013 Jeg er Gudmor til en jente på 15 år og småbrødrene hennes får ingenting av meg. 1
LukaFrost Skrevet 14. desember 2013 #6 Skrevet 14. desember 2013 Så lenge man er tante eller onkel synes jeg ikke man skal gjøre forskjell hvis man er fadder på bare ett av barna. Jeg er fadder på et av min venninnes barn, men barna får så godt som like dyre gaver. 1
liv Skrevet 14. desember 2013 #7 Skrevet 14. desember 2013 Vi gir likt til alle søsken, selv om vi bare er fadder til en i en søskenflokk. Nå har ingen vi er faddere til kommet i konfirmasjonsalder enda men regner med at vi mulig gir større gave til de vi er faddere til, og ikke tanter/onkler. Der vi er tante og onkel, og samtidig fadder regner jeg med at vi gir likt samme hva.
Redbull Skrevet 14. desember 2013 #8 Skrevet 14. desember 2013 Her får tanteungene mine etter interesse. Even får hodelykt til 300 mens Noah får lego for 200. Verden er ikke rettferdig, det kommer den heller aldri til å bli. Skal jeg kjøpe noe "unødvendig dritt" for en hundrings til Noah, fordi Even sin gave kosta mer? Nix! Og det betyr ikke at jeg liker Noah mindre enn Even 1
Løvefrøken Skrevet 14. desember 2013 #9 Skrevet 14. desember 2013 Jeg er tante til tre nydelige unger, og fadder til den eldste. Der får alle likt i "gavesum", og om noen skulle få mer enn andre kan det like gjerne være en av de andre, avhengig av hva vi finner på akkurat det året. Min samboer er fadder til en gutt, uten slektskap forøvrig. Der sender vi gave til båda ham og søsteren til jul. Søsteren får en litt rimeligere ting, som mer er ment som en oppmerksomhet. Ellers får gutten bursdagsgave, men ikke søsteren. Dette mest fordi vi treffes kanskje en gang i året, og rett og slett ikke vet når hun har bursdag. Til jul syns vi derimot at begge kan få noe.
Gjest Arch Skrevet 14. desember 2013 #10 Skrevet 14. desember 2013 Så lenge han er onkel er det feil å forskjellsbehandle. Hadde han kun vært fadder så hadde jeg ikke tenkt på det, men nå gjør han forskjell på onkelbarna, og det er ikke greit. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #11 Skrevet 15. desember 2013 Det vil alltid være forskjellsbehandling den ene eller andre veien. Jeg mener barna til en viss grad må lære dette. De får sikkert flere gaver på julaften så dette vil jevne seg ut. Anonymous poster hash: d568f...86e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå