AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #1 Skrevet 14. desember 2013 Har en vennine som er 22år som kjøpte en bruktbil hvor det skjærte seg litt. Bilen hadde div mangler og tidligere skader osv som ikke ble opplyst om, uten at jeg har noe særlig greier på bil og slikt. Uansett, det oppsto en tvist mellom selger og hun, og selger oppfører seg ganske sleipt for og si det slik. Selger er en kvinne i midt'en av 30årene tror jeg, og siden det ble noe trøbbel med salget, har hun ikke fått alle pengene osv osv, det er vel noe advokater eller slikt innblandet i saken også. Selgeren har da på et forum eller en nettside, vet ikke hva jeg skal kalle det, opprettet en side der hun henger ut vennina mi, som altså kjøpte dette, forteller en del oppdiktede historer hvor hun liksom bevisst har prøvd og lure selger osv osv, og selger har fått med seg en del 'venner' hvor de skriver masse negativt om henne. Det er rett og slett personangrep og mobbing rett og slett. Ser at dette går ganske hardt inn på henne, hvor det blir brukt ord som 'svindler, luring, bedrageri, idiot, alle hold dere unna henne' og slikt. Hun søkte på en jobb i høst, hvor arbeidsgiver antakligvis hadde googla henne og fått lest alt dette, og hun fikk ikke jobben pga de mente de ikke kunne 'stole' på henne og slikt. Dette er vel noe som kan grenses til digital mobbing? Er ikke dette straffbart og ikke skal forekomme? Kan noe slikt anmeldes? De fleste i vennegjengen holder seg unna da de ikke vil blande seg i saken, men ser at dette går hardt inn på henne og det har pågått helt siden i vår/tidlig sommer, hun har heller ingen mulighet og forsvare seg eller komme med sin side av saken, hun er stempla som svindler rett og slett forbi bare 1 side av saken er kommet frem i dagens lys.. Bør dette anmeldes? Uten at jeg er helt sikker så tror jeg hun har vært i kontakt med eier av nettstedet og bedt om og få dette fjernet, men fikk til svar at eier ikke var ansvarlig for innholdet på nettadressen. Men offentlig uthengig, og slikt er vel ikke lov i offentlighet på nettet vil jeg tru? Takker om noen vet noe om dette, jeg ønsker og forsøke og hjelpe henne så godt det er mulig for dette begynner og bli ekstremt nå.. Anonymous poster hash: b3e76...4cc
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #2 Skrevet 14. desember 2013 Lag skjermdump av alt dere finner, og ta vare på alle smser og annen skriftlig dokumentasjon og gå til en advokat med dette. Ja, det bør anmeldes. Anonymous poster hash: d6c05...552 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #3 Skrevet 14. desember 2013 Les her http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-16#KAPITTEL_2-16. Hvordan var annonsen utformet da? Var det opplyst om noen andre defekter skader som var med i annonsen? Er det lenge siden hun har kjøpt bilen? Hun kunne jo satt den inn på verksted og fått det skriftlig hvilke mangler det var snakk om. Sier som han over meg ta skjermdump av alt av det dere finner. Hvis ikke noe av dette funker hadde jeg rett og slett tatt meg en prat med selger (samtidig som at samtalen ble tatt opp på bånd) Lyver hun der så er det jo veldig enkelt og motbevise det med opptaket. http://www.datatilsynet.no/verktoy-skjema/Sporsmal-Svar/?question=630&qlist=629,630,631,632,633 Anonymous poster hash: ae577...0cc
Nordvesta Skrevet 14. desember 2013 #4 Skrevet 14. desember 2013 Hun kan anmelde for ærekrenkelser, etter Straffelovens §246 eller §247 § 246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder. § 247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #5 Skrevet 14. desember 2013 TS her. Jeg skal ikke legge meg så mye oppi de mangler som er eller har vært osv med kjøpet, det som beskymrer meg er jo at hun henges ut på nettet slik hun gjør, uten mulighet og forsvare seg eller noe. Saken med manglene og slikt er vel ferdig tror jeg, men selger og kjente av hu som solgte bilen driver fortsatt og holder et ilds-helvette på nettet for og 'ta igjen' på hun som kjøpte denne bilen. Hun kalles svindler, kjeltring, kriminell, luring og slikt, det er også kommet oppfordring fra hu som solgte bilen eller noen kjente av hu, om vold og slikt. Vurderer og prate med henne i morgen og prøve og overtale henne til og bli med på Politi stasjonen og vise dem den respektive nettsiden, nekter og tro det er lovlig og henge ut folk åpent slikt med fullt navn, adresse osv som hvem som helst kan søke på og se med et søk på google eller kvasir eller lignende. Anonymous poster hash: b3e76...4cc
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #6 Skrevet 14. desember 2013 Tenker politiet vil anbefale anmeldelse, spesielt dersom hun er nevnt ved navn. Anonymous poster hash: d6c05...552
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #7 Skrevet 15. desember 2013 Jeg vil såklart ikke linke til hvor denne siden befinner seg men det er nok ikke så viktig uansett. Hun er nevnt med fullt navn, hvor hun bor, adressa osv, så detaljert at hvem som helst i Norge kan finne frem til hu. Det er en stund siden denne handelen ble gjennomført, hun fikk i ettertid noen stygge tekstmeldinger og telefoner fra 'støttespillere' til hu som solgte, dette er som sagt en stund siden og tror hun har ny telefon så og finne igjen nummer og slikt er vel en del arbeid. Uansett, så roet det hele seg, ikke mer ble sagt på en god stund, så plutselig ble vel hu som solgte denne bilen irritert eller ville 'ta igjen' og dundret på med ny drittkasting og uthenging med navn, hvor hun jobbet tidligere osv osv. Nettadressen er opprettet kun med det formål og svekke, krenke hennes så hardt som overhode mulig, ingenting annet. Dette er ganske åpen info som alle som har navnet til henne kan søke på google og finner dette ganske fort, og hun har ikke fått forsvare seg med et eneste ord på denne nettadressen heller. Uansett hvilke uenigheter en kjøper og selger har, så bør vel ingen henges ut på nettet med fulle navn og slikt? Jeg skal snakke med henne i morgen og få henne med på Politi stasjonen og få dette anmeldt, dette går hardt inn på henne ser jeg, hun sier ikke så mye men har kjent henne så lenge at jeg ser det. Anonymous poster hash: b3e76...4cc
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #8 Skrevet 15. desember 2013 Dette beistet (fordi det er det hun er normale og oppegående folk gjør ikke slikt, spesielt ikke etter at man har rundet 30, men det er klart at noen bor jo i huler enda) forstår tydeligvis ikke annet enn harde virkemidler. Jeg merker at etter og ha lest innlegget blir jeg ikke trist, ikke sur eller lei meg. Jeg blir rett og slett forbanna, det første jeg hadde gjort på mandag var og gå ned på politistasjonen og anmeldt forholdet. Hvis hun har det gamle simkortet så er det jo ett stort pluss, vil tro at trusler om vold blir straffet. Anonymous poster hash: ae577...0cc
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #9 Skrevet 15. desember 2013 Det aller første jeg ville gjort er uansett å printe ut alt som er relevant av kommentarer, slik at dere har bevisene for hånd om nettsiden skulle bli slettet. Anonymous poster hash: 33477...831 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #11 Skrevet 20. desember 2013 Har hun anmeldt det? Anonymous poster hash: 2535d...749
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå