Gå til innhold

Samme mengde glutenfritt mel som hvetemel i bakst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal bake hvite kakemenn med glutenfri deig. Har kjøpt Jyttemel Teff som jeg forstår er "mest likt" vanlig hvetemel i egenskaper/smak.

Syns imidlertid dette melet virker veldig luftig og lett i forhold til konsistensen på vanlig hvetemel, så lurer på om det virkelig vil gå greit å erstatte hvetemel i oppskrifta med Jyttemel så blir deigen ok? Burde jeg ha mer Jyttemel i deigen enn jeg ville brukt om jeg kunne bruke hvetemel?

Blir glad for svar, er ikke så vant med å bake glutenfritt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor mye mel du må ha, bare pass på så deigen er litt klissete når den er ferdig :)

Anonymous poster hash: 5eff3...5c2
Skrevet

Ja, glutenfri bakst kan fort bli for tørt, så gå for klissete :)

Skrevet

Hei

Jeg skal bake hvite kakemenn med glutenfri deig. Har kjøpt Jyttemel Teff som jeg forstår er "mest likt" vanlig hvetemel i egenskaper/smak.

Syns imidlertid dette melet virker veldig luftig og lett i forhold til konsistensen på vanlig hvetemel, så lurer på om det virkelig vil gå greit å erstatte hvetemel i oppskrifta med Jyttemel så blir deigen ok? Burde jeg ha mer Jyttemel i deigen enn jeg ville brukt om jeg kunne bruke hvetemel?

Blir glad for svar, er ikke så vant med å bake glutenfritt

På Jyttemelpakken står det at man skal bruke 1/3 mindre mel. Jo løsere deig, jo bedre resultat.

Anonymous poster hash: a218b...70c

• Liker 1
Skrevet

Det fins nok flere typer Jyttemel, jeg kjøpte den grønne posen som heter Jyttemel Teff. Prøvde ut i går, kakene ble ikke ulikt "vanlige" på smak, men de ble sprø og knekker lett i forhold til myke, tykke hvite kakemenn av vanlig mel. Kanskje ikke til å unngå at småkakene blir mer sprø. Har opplevd at f.eks eplekake med glutenfritt mel blir mer smulete enn vanlig.

Skrevet

jeg blander halvt om halvt med blå jytte mel og semper fin mix. Da blir smak og konsistens bedre. bruk ca 15 prosent mindre av denne blandingen enn du ville gjort med hvete mel. Deigen må ikke bli for fast :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...