AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #1 Skrevet 14. desember 2013 Vel, som arbeidsledig, over tid, vil jeg nå heller sette av, de få midlene jeg har til overs til sparing til uforutsette utgifter, bolig, eller andre fornuftige ting. Dette fremfor å bruke penger på julemat, selskaper, gaver, pynt, adventskalender, julebord, penklær osv. Julaften er jo tross alt bare en helt vanlig dag, hvor samfunnet har bestemt at denne skal brukes til ekstremt forbruk. Alle utgiftene i jula gir meg så utrolig dårlig samvittighet da jeg heller vil bruke pengene mine på noe mer nyttig, men opplever ikke at andre har forståelse for dette. Er jeg veldig rar? Hva tenker dere andre, noen som har det likt? Blir til at jeg prøver å snike meg unna alt som er i denne tiden Anonymous poster hash: aeb4d...d36
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #2 Skrevet 14. desember 2013 Det kommer an på. Har du familie og barn? Da har jeg ingen forståelse om du ikke lager julefeiring for dem. Men har du kun seg selv å tenke på, då versågod, føl deg fri til å hoppe av konsumkarusellen Anonymous poster hash: 08a78...a3c
Gjest Chloe87 Skrevet 14. desember 2013 #3 Skrevet 14. desember 2013 En i familien min er trygdet og hadde ett år veldig dårlig råd, hun hadde ikke råd til julegaver. Ingen av oss reagerte negativt på det.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #4 Skrevet 14. desember 2013 Det kommer an på. Har du familie og barn? Da har jeg ingen forståelse om du ikke lager julefeiring for dem. Men har du kun seg selv å tenke på, då versågod, føl deg fri til å hoppe av konsumkarusellen Anonymous poster hash: 08a78...a3c Jeg har ikke barn, men har jo familie med forventninger allikevel. Anonymous poster hash: aeb4d...d36
Erazor Skrevet 14. desember 2013 #5 Skrevet 14. desember 2013 Dersom familien vet om situasjonen din, synes jeg de bør ha forståelse for at du ikke vil og kan bruke mye penger i julen. Med tanke på julepresanger kan du kanskje prøve å alliere deg med noen i familien og kjøpe julepresanger sammen med dem eller få sette navnet ditt på gavene de kjøper, gjerne ved å bidra med det du har muligheten til (ikke nødvendigvis penger, men kanskje hjelpe med litt julevask, innpakking, lage fine merkelapper eller lignende)? 2
Gjest Skrevet 14. desember 2013 #6 Skrevet 14. desember 2013 Det er jo litt seint å starte nå, men det er en del gaver som ikke trenger å koste så mye om du lager de selv. Tid har du kanskje nok av? Garnrester kan bli til votter eller sokker, bomullsgarn er bra til grytekluter. Du kan bake julekaker og gi de bort. Opplevelser kan fungere som gave, for eksempel. Hva slags avhenger av mottaker. Eller du kan skrive et personlig julebrev til vedkommende. Kan være lurt å gjøre famlien klar over det i forkant at det er "sparejul" hos deg i år.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. desember 2013 #7 Skrevet 14. desember 2013 Så lenge du aksepterer at de du ikke gir gaver til heller ikke gir gaver til deg må vel dette være greit.
Gjest hva som helst Skrevet 14. desember 2013 #8 Skrevet 14. desember 2013 Send julekort/julebrev i stedet for å gi gaver. Jeg mener det er et fullverdig substitutt. Til nøds kan man jo legge ned litt tid og lage kort etc selv. Hva man kjøper av julepynt/mat osv hjemme er vel ingen andre sin sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå