Gå til innhold

Beste høyrentekonto/sparekonto? - DNB elendig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart nytt år og nye muligheter, tenker å flytte sparepengene mine over fra DNB til en bank med mye bedre rentebetingelser, DNB har jo helt elendig rente har jeg omsider merket meg. Hvor kan dere anbelale at jeg flytter pengene? :) :)

Anonymous poster hash: 8e8be...73b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold deg oppdatert på finansportalen.no

Santander.no har 3,60 % for innskudd over 100 000. For lavere beløp er bluestep (3,45 %) eller sparesmart.no (3,40 %) greie valg. (Regner med at BSU/BSU2 er fylt opp dersom du er under 34)

Du kan også få 3,95 % på innskudd opp til 750 000 hos Nordax. Men de har ikke nettbank, du må opprette konto og ta ut ved å sende brev. En helt grei løsning hvis du ikke skal foreta uttak ofte.

Skrevet

BankNorwegian var det beste jeg fant da jeg sjekket for en stund siden. 3.35% fra første krone.

Anonymous poster hash: 205f9...fcb
  • Liker 1
Skrevet

Santander.no har 3,60 % for innskudd over 100 000. For lavere beløp er bluestep (3,45 %) eller sparesmart.no (3,40 %) greie valg. (Regner med at BSU/BSU2 er fylt opp dersom du er under 34)

Du kan også få 3,95 % på innskudd opp til 750 000 hos Nordax. Men de har ikke nettbank, du må opprette konto og ta ut ved å sende brev. En helt grei løsning hvis du ikke skal foreta uttak ofte.

Er Santander ukomplisert å bruke?

Skrevet

Santander kommer med en ny løsning basert på BankID i første kvartal neste år.

Foreløpig har de en egen innloggingsmetode som fungerer helt greit, Du kan bare ta ut til en konto du disponerer selv. Så den kan ikke brukes til å betale regninger. Men det er jo ikke det en bruker sparekontoen til uansett.

Skrevet

Foreløpig har de en egen innloggingsmetode som fungerer helt greit, Du kan bare ta ut til en konto du disponerer selv. Så den kan ikke brukes til å betale regninger. Men det er jo ikke det en bruker sparekontoen til uansett.

Takk for info :) vet du om jeg kan bruke samme ID brikke som jeg har i DNB, eller har de sine egne kodebrikker?

Skrevet

Jeg har Topprente.no, en del av sparebanken øst. Akkurat nå har de ikke den supreste renta, men med mine 410.000 kr i innskudd får jeg likevel over 1000kr i rente hver måned, de utbetaler månedlig.

Jeg er veldig fornøyd med den banken, ukomplisert å gjøre uttak, bruker samme kodebrikke som hos DNB, og veldig grei kundeservice som alltid har hjulpet meg med en gang jeg lurer på noe.

Kan også anbefale Bank Norwegian, jeg har konto hos sparesmart, bank norwegian og topprente, så flytter jeg pengene dit hvor renta er best til enhver tid. I det siste har jeg ikke fulgt så mye med, så greier meg med topprente. :)

Anonymous poster hash: 5c134...929
Skrevet

Takk for info :) vet du om jeg kan bruke samme ID brikke som jeg har i DNB, eller har de sine egne kodebrikker?

Skrevet (endret)

Som nevnt er ikke BankID-løsningen på plass i Santander. Så pålogging skjer foreløpig uten brikke. Nødvendig info får du i brev når du har opprettet konto. Når de får på plass BankID, skal en standard-brikke fungere.

Endret av nojac
  • Liker 1
Skrevet

Som nevnt er ikke BankID-løsningen på plass i Santander. Så pålogging skjer foreløpig uten brikke. Nødvendig info får du i brev når du har opprettet konto. Når de får på plass BankID, skal en standard-brikke fungere.

Topprente anbefales l et annet innlegg. De har en egen brikke som ikke er kompatibel med BankID. (Du kan riktignok logge deg inn i nettbanken med en BankID-brikke fra en annen bank, men du får ikke foretatt uttak)

Jeg fikk faktisk ikke foretatt uttak med bankbrikka jeg fikk tilsendt fra Topprente.no, ble veldig fortvilet og visste ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg prøvde like godt min brikke fra DNB, og da gikk det faktisk. Selv om topprente var veldig klare på at uttak måtte skje med deres brikke..

Anonymous poster hash: 5c134...929

Skrevet (endret)

He he du rakk å sitere innlegget mitt før jeg redigerte vekk det om topprente.

Jeg kunne ikke bruke den vanlige brikka på Topprente, men måtte bruke den jeg fikk fra dem for å foreta uttak.. Det var også det de sa på Topprente.

Men siden jeg ikke har brukt topprentekontoen de siste månedene ble jeg usikker på om de hadde endret rutinene, så jeg forsøkte å slette den delen av innlegget....

EDIT: Ser at de fremdeles ikke utsteder BankID på Topprente.. Men du må ha BankID fra en annen bank for å bli kunde hos dem. Så får du en egen brikke som er til forveksling lik den du får i andre banker, men som altså bare fungerer hos dem.

Endret av nojac
Skrevet

Mulig jeg misforstår, men får dere ikke bruke den ID brikken dere har til andre banker hos Topprente.no? Det gjør vi. Vi bruker - og har aldri hatt problemer med det,hhv ID brikke fra Nordea og DNB.

Anonymous poster hash: d3dee...52d
Skrevet (endret)

Tidligere var det slik at du måtte bruke topprentes egen brikke for å ta ut penger fra kontoen. Dette er tydeligvis endret siden i vår (Testet nettopp, og kunne nå ta ut den krona som fremdeles står på kontoen min med en vanlig BankID)

Uansett er det liten grunn til å anbefale topprente foran Santander dersom du er opptatt av renten.

Endret av nojac
Skrevet

Kjør på med Santander du.

Skrevet

Takk for at du postet den nye kontotypen på Nordax. Åpner kontor spoerenstreks. :)

Jeg sa opp min Nordax-konto, da renten ble senket til langt under toppskiktet for noen måneder siden. Og jeg har ikke vært flink nok til å sjekke Finansportalen, da innskuddsrentene i det siste bare har gått en vei i det siste. :(

Det er få slike begrensede uttaksbetingede kontotyper. For å få høyere rente må man stort sett binde pengene.

Problemet er også at vi man søker på innskuddsrenter over 750 000 kommer ikke dette tilbudet opp. Siden det opereres med forskjellige innskuddsgrenser må man i praksis prøve seg frem med forskjellige beløp, under det man har å avsette, for å få frem aktuelle tilbud.

Men veldig glad for at jeg så posten din! Med så lav rente i fht prisstigning, kapitalskatt og formuesskatt, gjelder det å få med seg hvert eneste prosentpoeng!

Anonymous poster hash: f8cc5...bc8

Skrevet

Snart nytt år og nye muligheter, tenker å flytte sparepengene mine over fra DNB til en bank med mye bedre rentebetingelser, DNB har jo helt elendig rente har jeg omsider merket meg. Hvor kan dere anbelale at jeg flytter pengene? :) :)

"Helt elendig" er å overdrive. Det kommer jo an på hvor mye man har. Om man har 100 000 på konto, så er forskjellen på 3 % rente og 3,4 % ca. 300 kroner i året etter skatt.

Anonymous poster hash: f2e1c...504

Skrevet

"Helt elendig" er å overdrive. Det kommer jo an på hvor mye man har. Om man har 100 000 på konto, så er forskjellen på 3 % rente og 3,4 % ca. 300 kroner i året etter skatt.

Hvis du søker på Finansportalen, kommer DNBs "SuperSpar" opp omkring nr 50, med 3,0 %. Jeg synes TS har sine ord i behold når han kaller det elendig, sett i forhold til alternativer på 3,6 % eller mer..

Hvor mye renten betyr i praksis for deg er et helt annet spørsmål. Du skal ha litt penger i banken før det begynner å monne...

PS Til deg som vil opprette konto i Nordax igjen: Husk å legge ved kopi av pass. Det de fikk forrige gang du var kunde har de ikke tatt vare på....

Skrevet

Hvis du søker på Finansportalen, kommer DNBs "SuperSpar" opp omkring nr 50, med 3,0 %. Jeg synes TS har sine ord i behold når han kaller det elendig, sett i forhold til alternativer på 3,6 % eller mer..

Hvor mye renten betyr i praksis for deg er et helt annet spørsmål. Du skal ha litt penger i banken før det begynner å monne...

PS Til deg som vil opprette konto i Nordax igjen: Husk å legge ved kopi av pass. Det de fikk forrige gang du var kunde har de ikke tatt vare på....

Jo takk. Korrekt søknad er allerede postlagt. Da håper inderlig jeg flere banker følger etter. Nordax 3,95% er jo ny rentesats fra 2 dager siden! (Jeg er en skikkelig bankhore.)

Det har vært dårlig med gode kreative alternative tilbud med bruksbegrensing i det siste. Binding er uaktuelt for meg. Ser Bluestep krever hele 3 års binding for å oppnå 3,9% rente!

Og enig med deg og TS at forskjellen mellom 3,6% og 3,0% ikke er ubetydelig. Det er faktisk 20%.

Anonymous poster hash: f8cc5...bc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...