ajven Skrevet 14. desember 2013 #1 Skrevet 14. desember 2013 Har netopp gått til anskaffelse av brødbakemaskin. En Wilfa BM50. Problemet er at brødene nesten alltid faller sammen på toppen!!! Se vedlagte foto. Brødet minner jo mer om en julekrybbe enn et brød Har fulgt denne oppskriften fra oppskriftsheftet til Wilfa på Gulrotbrød til PUNKT OG PRIKKE: 3 1/2 dl vann 1 ts salt 1/2 ts sukker 2 ss rapsolje 90 g revet gulrot 225 g sammalt hvete, grov 300 g hvetemel, fin 2 ts tørrgjær Vann, salt, sukker, olje først, tørrgjær i ei stor grop i melet til slutt osv Dette brødet har jeg forsøkt å lage to ganger med samme resultat, brødet faller sammen på toppen. Har lest i bruksanvisningen om mulige årsaker men kan ikke finne noen logisk forklaring. Eneste var ved første forsøk da jeg åpna lokket for å se hvordan det gikk og leste etterpå i bruksanvisningen at det kunne medføre at brødet kollapset, så derfor gjorde jeg IKKE det ved andre forsøk. Har laga julekake og hvitt brød i samme maskin uten at de falt sammen, men grove brød; faller alltid sammen på toppen! (Nytt, ikke gammelt mel). Brukte lommelykt ved siste forsøk for å se hva som skjedde under prosessen brødet hevet seg fint, stekinga begynte, men det er først mot slutten av steketiden at brødet faller sammen! Er det noen der ute som har en forklaring på hvorfor dette skjer? Er vel tvilsomt om det er noe feil med brødbakemaskinen også vil jeg to? Er jo splitter ny. Skjønner absolutt ingenting jeg... Som dere forstår begynner jeg å bli ganske frustrert over hele brødbakemaskinen. ALL SLAGS HJELP TAS GLEDELIG IMOT! (Er jo så lettvint med brødbakemaskin, men når en får slike resultater mister en jo mye av gleden...)
Hoppetaujenta Skrevet 14. desember 2013 #2 Skrevet 14. desember 2013 (endret) I følge min egen bruksanvisning kan det være at det var for mye av en eller flere ingredienser, feil gjærtype, ikke nok gjær, eller at gjæren var for gammel, ...eller at vannet var for varmt i forhold til romtemperert vann. Alt skal veies nøyaktig (men det vet du jo) og det man bruker skal være romtemperert. Det har skjedd en gang eller to hos meg også, men stort sett får jeg helt fine brød. Et par ganger har jeg også fått til et brød som har truet med å løfte lokket ...gjett om stoltheten trengte seg på da ja! Ser at du har lite sukker i din oppskrift. Tror gjæren hadde satt litt pris på mere av det, så det fikk jobbet litt bedre med deigen. Min standardoppskrift: 3,5 dl lunkent vann 2ss olje 9 dl mel av forskjellig slag (ikke mere - ikke mindre) 2 strøkne ts sukker 2 strøkne ts gjær 1 strøken ts salt (etter eget ønske - jeg bruker et lite kryddermål slik at det blir likt av alle ingredienser) Disse tingene has i etter som jeg har skrevet dem og når melet er oppi og dekker vannet, strør jeg over salt, sukker og gjær. Det er ingen tragedie om gjæren kommer nedi vannet når brødet skal bakes med en gang. Hvis man skal ha bakemaskinen til å sette seg i gang etter en del timers venting, er det derimot viktig å ikke få gjæren i vannet. Tillegg av linfrø/solsikke etc når deigen er slått skikkelig sammen. Ikke åpne lokket for mye og slippe ut varmen. Løsningen er å prøve igjen...og igjen. Lykke til. P.s nå har jeg printet ut din oppskrift og vil forsøke det neste gang jeg skal lage brød. Endret 14. desember 2013 av Hoppetaujenta
ajven Skrevet 14. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2013 Hehe, ja en halv teskje sukker høres egentlig veeeldig lite ut. Her er en link til det oppskriftsheftet jeg har benyttet meg av: http://issuu.com/annkatlis/docs/nybakt_bakeoppskrifter_hi Prøvde også oppskriften på bananbrødet som står der, og det falt TOTALT sammen, det ble en liten "brød-katastrofe"
Alvina Skrevet 14. desember 2013 #4 Skrevet 14. desember 2013 Kan hende for svak varme, det er forskjell fra en ovn til en annen. Noen ganger må man snu brødene og la de stekes siste ti min. opp-.ned, det kan også være for mye væske men om gjæret er ok burde ikke det være n oe problem. Ville sjekket varmen og skrudd den opp.
Hoppetaujenta Skrevet 14. desember 2013 #5 Skrevet 14. desember 2013 Hmm...så vidt meg bekjent er det vanskelig å snu et brødbakemaskin-brød opp ned i formen og steke videre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå