Gå til innhold

Nuvaringen, hjelp meg å tolke pakkevedlegget litt

Gjest Virvar

Anbefalte innlegg

Gjest Virvar

Jeg sitter her med pakkevedlegget, og prøver å finne ut av noe.

Jeg vil endre datoen for mensen, og da leser jeg følgende: "....hvis du ønsker å endre dette kan du forkorte (men aldri forlenge) det neste ringfrie oppholdet.. Hvis f.eks mensen starter på en fredag og du i fremtiden ønsker at den skal starte på tirsdag (tre dager tidligere), skal du sette inn den neste ringen 3 dager tidligere enn du vanligvis gjør. Hvis du tar et veldig kort opphold uten ring (f.eks tre dager eller mindre) får du kanskje ingen blødning denne gangen. Du kan da få noe gjennombruddsblødning eller spotting når du bruker neste ringen. Den ringfrie perioden må aldri være lenger enn 7 dager. Du kan bare forkorte den ringfrie perioden, ikke forlenge den"

Ok, jeg leste gjennom dette flere ganger, og jeg kikket på kalenderen. Men det gikk ikke noen lys opp for meg. Det hele virket som et umulig regnestykke (Nå er jeg egentlig håpløs med tall, så det er kanskje ikke så rart jeg ikke finner ut av dette). Men altså, man skal forkorte den ringfrie perioden , såpass forstår jeg. jeg trodde jeg bare skulle ta ringen ut tidligere jeg, og så skjedde alt av seg selv *ler* - så lett ble det ikke.

Altså, jeg får nå mensen på en lørdag. Jeg ønsker å få den mandag. Det er jo to dager senere, men i følge bruksanvisningen skal man telle før ikke senere. Så da blir mandag 5 dager før lørdag ?? Men når skal jeg sette inn ringen da? :klø: Eller ta ut ringen, eller hvordan det nå blir. :o Puh! Fler enn meg som synes dette ble komplisert å finne ut? :oops: Og får jeg da vanlig mens? Synes det er så ubehagelig å bruke tamponger mens ringen er inne, og særlig nå som jeg blør så masse. Noen som har prøvd å endre dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sitter her med pakkevedlegget, og prøver å finne ut av noe.

Jeg vil endre datoen for mensen, og da leser jeg følgende: "....hvis du ønsker å endre dette kan du forkorte (men aldri forlenge) det neste ringfrie oppholdet.. Hvis f.eks mensen starter på en fredag og du i fremtiden ønsker at den skal starte på tirsdag (tre dager tidligere), skal du sette inn den neste ringen 3 dager tidligere enn du vanligvis gjør. Hvis du tar et veldig kort opphold uten ring (f.eks tre dager eller mindre) får du kanskje ingen blødning denne gangen. Du kan da få noe gjennombruddsblødning eller spotting når du bruker neste ringen. Den ringfrie perioden må aldri være lenger enn 7 dager. Du kan bare forkorte den ringfrie perioden, ikke forlenge den"

Ok, jeg leste gjennom dette flere ganger, og jeg kikket på kalenderen. Men det gikk ikke noen lys opp for meg. Det hele virket som et umulig regnestykke (Nå er jeg egentlig håpløs med tall, så det er kanskje ikke så rart jeg ikke finner ut av dette). Men altså, man skal forkorte den ringfrie perioden , såpass forstår jeg. jeg trodde jeg bare skulle ta ringen ut tidligere jeg, og så skjedde alt av seg selv *ler* - så lett ble det ikke.

Altså, jeg får nå mensen på en lørdag. Jeg ønsker å få den mandag. Det er jo to dager senere, men i følge bruksanvisningen skal man telle før ikke senere. Så da blir mandag 5 dager før lørdag ?? Men når skal jeg sette inn ringen da? :klø: Eller ta ut ringen, eller hvordan det nå blir. :o Puh! Fler enn meg som synes dette ble komplisert å finne ut? :oops: Og får jeg da vanlig mens? Synes det er så ubehagelig å bruke tamponger mens ringen er inne, og særlig nå som jeg blør så masse. Noen som har prøvd å endre dag?

Poenget er bare at du ikke er beskyttet hvis den ringfrie perioden er mer enn 7 dager. I prinsippet kan du ha en ring på plass kontinuerlig og dermed slippe menstruasjon (dvs. at du bytter hver 3. uke) uten at det er noe i veien for det. Den ringfrie perioden skal være 0-7 dager. Hvis du nå har mensen på en lørdag og ønsker den på en mandag så må du korte ned på den ringfrie periodn med 5 dager - dvs. at du kun har 2 ringfrie dager ved neste ringbytte (du risikerer da å hoppe over en blødning pga hormonforstyrrelser akkurat ved ringskifte, men til neste "periode" er du tilbake til det "normale" - bare på en mandag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Ok, så da skal den inn igjen på fredagen, og så blir fredag den dagen jeg tar ut og setter inn ring - og jeg får (antageligvis) mensen på mandagene fra da av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok' date=' så da skal den inn igjen på fredagen, og så blir fredag den dagen jeg tar ut og setter inn ring - og jeg får (antageligvis) mensen på mandagene fra da av?[/quote']

Hvis du til nå har byttet på onsdager, så stemmer det at du skal bytte på fredag 5 dager før onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...