Gå til innhold

Staffordshire Bull Terrier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Om 3 uker skal jeg å min samboer få en liten Staffordshire Bull Terrier, å gleder oss veldig til dette! Vi har lest mye om rasen, og har noen venner som har Staffe. Men vi lurer på om noen har noen tips hvilket valpefor vi skal kjøpe, hvor ofte han skal spise?

Andre Staffe eiere sier de skal få leke å gjøre nesten hva de vill de første månedene før du begynner å bli streng å lære dem opp, stemmer dette?

Jeg har hatt hund i 9 år før, men det var en Cocker Spaniel, så jeg vet en del om hund. Men der var det mye mer stell, og den trengte mange turer til dagen. Staffordshire Bull Terrier trenger mye mer oppmerksomhet, enn vanlige hunder har vi lest over alt, og de er skikkelig kosehunder. Vi gleder oss veldig!!

Jeg tar egentlig imot alt tips, å setter stor pris på det!

Videoannonse
Annonse
Gjest suphadupha
Skrevet

Gratulerer med valp :)

Valpefor må du nesten bare ta et valg, og prøve. Dere bør uansett i starten få med litt for fra oppdretter som valpen er vant, og bestemme dere om dere vil fortsette med dette, eller prøve noe annet. Bestem i første omgang om dere vil gå for tørrfor, eller annen type (f.eks "Vom og Hundemat". Veiledende dosering på posen som man kan starte med å følge, og tilpasse etter hvert :)

Viktig med sosialisering :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Bare å begynne innlæring av innkalling, sitt og dekk ol. med en gang. Det er jo så enkelt å lære opp en liten valp, som tar alt som lek og moro. Å lære opp med en gang betyr ikke stram dressur. Bare enkelt og greit lære seg huset regler så man ikke forvirrer ved senere å endre på rutiner ol.

Skrevet

Gratulerer med en flott rase ;)

Jeg ville kjøpt samme fôr som oppdretter bruker slik at valpen kan fortsette å få det den er vant med, før dere evt bytter til noe annet dersom dere ikke er fornøyde. Fôrbytte kan være tøft for valpens mage og bør skje over tid. I begynnelsen fikk valpen her mat fire ganger pr dag, fulgte anvisningen på pakken i forhold til mengde og delte det opp. Reduserte det til færre måltider etter hvert som hun ikke "gadd" å spise opp måltidene. Blandet det med vann en periode da hun ikke var så flink til å drikke. Vi har etter hvert gått over til vom og hundemat og synes dette fungerer veldig bra til våre hunder. Får valpen mye godbiter o.l. i forbindelse med trening ville jeg nok hoppet over et måltid.

Jeg har ikke sansen for at valper uansett rase skal få ture frem som de selv til bare fordi de er valper. Aksepterer mer "tull" fra dem ettersom de ikke vet bedre, men lar de ikke bite ihjel alt de kommer over av den grunn f.eks. Biter valpen meg gir jeg fra meg et lite "hyl", stikker den av med sko eller andre ting for å tygge på bytter jeg den gjenstanden mot noe den har lov til å bite i. Byttelek og avledning fungerer ofte som gull for å unngå uønsket oppførsel, kjeft kommer man ingen vei med. Innlæring av grunnleggende ting som sitt, ligg, gå fint osv har vi alltid begynt med fra første uke, men stiller likevel ingen krav til valpen. Slike ting tar tid. Gjør det til noe positivt slik at valpen får positive assosiasjoner til treningen :) Når valpen setter seg av seg selv, så sleng på et "sitt" f.eks. Min erfaring er at valper er veldig kontaktsøkende, så når vi er ute og valpen tripper fint ved siden av meg eller bare går med slakt bånd, så får den alltid skryt og jeg sier "gå fint" eller lignende. Det tar ikke lang tid før valpen skjønner hva som fører til ros og positiv oppmerksomhet, ha gjerne med deg tørre godtbiter (evt tørrfôr) når dere er ute. Jeg personlig tror at man får mer igjen for tilpassede rutiner fra første stund. Å begynne med innlæring og å stille krav til en hund som har fått gjøre som den vil i noen måneder ser jeg for meg er mye vanskeligere enn å leke inn atferd hos en meget lærevillig ni-ti ukers valp. Det går mye fortere å lære uvaner enn gode vaner, så ser ingen grunn til å utsette påvirkningen i den retningen man ønsker å ha ting.

Hvis dere ikke allerede har gjort det anbefaler jeg dere å undersøke om lokale hundeklubber og/eller hundeskoler om det skal være noen kurs, valpetreff o.l. :) Fin sosialisering og miljøtrening som både hund og eier har godt av. Masse lykke til med valpen!

• Liker 1
Skrevet

Har ikke hatt staff, men en schæfermix.. startet med treningen av henne fra første minutt. Dette fordi at hun skulle vite hvem som var sjef og ikke la henne få overtaket. Hunder er glupe og lærer fort unoter. Ikke like lett og trene bort igjen. Hunden min ble jo en stor hund på 35-40 kg, så hadde jeg ikke vært streng på treningen kunne hun vært en fare for nabolaget siden det var mye barn der.

Går og vurderer staff som neste hund, da dette er gode stabile hunder og ha i en familie, så lenge de får alt de trenger av trening og stimuli.. Gratulerer med en flott rase :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...