AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #1 Skrevet 13. desember 2013 Hvor lenge er det vanlig at barna på en småbarnsavdeling er ute? Er de ute hver dag? LurerAnonymous poster hash: 03897...3cb
Gjest Seajewel Skrevet 13. desember 2013 #2 Skrevet 13. desember 2013 Såklart de skal være ute hver dag, såfremt det ikke er ekstremvær. Litt regn tåler de også. Men ikke når det er for mange kuldegrader. 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #3 Skrevet 13. desember 2013 Hvor lenge er de ute da, lurer fordi jeg har en som snart skal i bhgAnonymous poster hash: 03897...3cb
Gjest Seajewel Skrevet 13. desember 2013 #4 Skrevet 13. desember 2013 Ute fra klokka ti til ca tolv. halv ett. Inne for mat, så ute fra ca ett til fire. Det er det som er mest vanlig, tror jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #5 Skrevet 13. desember 2013 Hos oss, nå på vinteren, er de ute et par timer på formiddagen. Er det fint vær er de gjerne ute litt på ettermiddagen også, men det er litt verre nå som det blir så tidlig mørkt. Anonymous poster hash: e11d7...a51
absinthia Skrevet 13. desember 2013 #6 Skrevet 13. desember 2013 Det er forskjellig praksis på dette i forhold til når avdelingen har utetid og barnets sovevaner. Hos oss er vi ute fra ca 10.30 til 12.15 og de som legger seg rundt 10.30 får jo sjeldent noe leketider ute, mens de som legger seg etter lunch får en god lekestund ute. Der jeg jobbet før gikk vi ut klokka 9.30 og hadde lunch 11.30, så der fikk alle litt utetid i løpet av dagen. Min nest yngste fikk sjelden mer enn en halvtime ute frem til han sluttet å sove som nesten treåring ( bortsett fra de tidene på året da det er naturlig å være mer ute) , på grunn av soving etter lunch og utetid i samme tidsrom.
Gjest Seajewel Skrevet 13. desember 2013 #7 Skrevet 13. desember 2013 Hos oss, nå på vinteren, er de ute et par timer på formiddagen. Er det fint vær er de gjerne ute litt på ettermiddagen også, men det er litt verre nå som det blir så tidlig mørkt. Anonymous poster hash: e11d7...a51 Det skal ikke være noe problem at det er mørkt. Refleksvester og hodelykter er nyttige da. 1
Sol79 Skrevet 13. desember 2013 #8 Skrevet 13. desember 2013 Min går i småbarnsavd, og der spiser de kl 10 og sover 11-13. Halvparten er ute om morgenen, ca 8-9.30 og de andre er ute etter maten kl 14. Ca 15 og utover. Vi henter tidlig, så min er alltid ute om morgenen. Med alle rutinene de har med mat, soving og bleieskift så skjønner jeg godt at de ikke får til mer.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #9 Skrevet 13. desember 2013 Vi begynner å kle på rett før klokka ni (28 unger) Da sender vi som regel de som er størst/trenger å rase fra seg , ut først..Noen ganger sender vi ut de minste først,kommer an på været , da de sendes inn først for måltid.Vi har noen som er nettopp fylt året , de er ikke ute så lenge , da de trenger tilvenning på å være ute , i det været vi har . Sender ikke ut barna,om det ikke er forsvarlig vær ute. Om vi ser at noen av de største har fått nok av utetiden , får de komme inn litt før de andre store. De små spiser ca 10:45 , de store ca 11 - 11:15 Nå har det ikke vert særlig vær til å gå ut på ettermiddagen for de små , men hender vi tar med noen av de store ut. Kommer an på hvor mange av personalet som enda er på jobb. Anonymous poster hash: 5d51d...dbd
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #10 Skrevet 14. desember 2013 I vår barnehage (vår avdeling har 12 barn fra 10 mnd til 3 år) er de ute fra ca 9 til 10:30 såfremt været tillater det. Begynner å kle på 9, de største først. Så er det samling og lunsj fra 10:30 og sovetid for de som trenger det. Om været fortsatt er greit er de ute en time eller to igjen etterpå, frem til frukt og grønt serveres rundt 14. Dette er nå på vinterstid. Vår, sommer og et stykke ut på høsten er de ute så mye som mulig, spiser også lunsj og frukt ute. De er ute i all slags vær (bortsett fra f.eks under 10 minus eller vannrett regn), de justerer bare hvor lenge. De minste er ikke ute like lenge, men har minst en tur ut hver dag. Sover også ute, under tak, i vogner. Anonymous poster hash: 7b7b9...51b 1
Stinelin Skrevet 14. desember 2013 #11 Skrevet 14. desember 2013 Hos oss er de ute ca en time to ganger om dagen. De minste er inne om det er ruskete vær, siden de er lite aktive og ikke har så veldig mye glede av det. Helt greit, men jeg synes de er lite oppfinnsomme og engasjerende med ungene ute.
Quiet Skrevet 14. desember 2013 #12 Skrevet 14. desember 2013 Hør med barnehagen om hva som er vanlig praksis der, for som du ser variasjonen er stor.
Niennas Skrevet 14. desember 2013 #13 Skrevet 14. desember 2013 I vår barnehage så er de små ute fra kvart over ni-ish til elleve, da får de mat. Så legges de fra halv tolv. De som har slutta å sove er da inne mens de minste er ute, også er de ute mens de minste sover.
Gjest Magdalene Skrevet 14. desember 2013 #14 Skrevet 14. desember 2013 Hos oss spiser de frokost kl 9. Så kler de på og går ut. De aller minste er mindre ute enn de største, fordi de ikke syns det er noe gøy med alle disse klærne. De er ute til de skal sove i 10:30-11:00 tiden. Og etter lunsj kl 13, om det er vær til det. Denne uken har det vært grusomt glatt rundt på uteområdet, så da har de minste nesten ikke vært ute, noe jeg synd er absolutt greit.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #15 Skrevet 14. desember 2013 På småbarnsavdelingen hvor jeg jobbet var barna ute fra ca 9 til 13-13.30. Minus en tur inne og spiser ca 11 om været ikke lot oss spise ute. Men noen sov så de ble lagt etter mat kl 11. Nordpå hvor jeg bor er det mye drittvær så om bi skulle holdt oss inne i litt ruskvær så kom vi oss aldri ut. De små tåler regn og litt vind helt fint. Er mørketid her og, null problem.Anonymous poster hash: 1dc4d...16e
Vera Vinge Skrevet 14. desember 2013 #16 Skrevet 14. desember 2013 Ute fra klokka ti til ca tolv. halv ett. Inne for mat, så ute fra ca ett til fire. Det er det som er mest vanlig, tror jeg. Men på en småbarnsavdeling? Sover ikke disse barna stort sett i løpet av dagen? Hos oss er småbarna ute en time ca. på morgenen og en time etter soving.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #17 Skrevet 14. desember 2013 Det skal ikke være noe problem at det er mørkt. Refleksvester og hodelykter er nyttige da. Her nordpå er vi vant med at det er mørkt, og ser slett ikke på det som et problem men det er godt for både små og store å få med seg det lille dagslyset som er når en har mulighet til det. Er også greiest å være ute på formiddagen før de skal sove i forhold til å planlegge felles uteaktiviteter og slikt. De små legger seg rundt 12, og mange sover i 2-3 timer. Da er det inn for å skifte bleier og spise litt. Hadde ikke blitt tid til å være ute etterpå sovinga. Anonymous poster hash: e6bd5...c7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå