Gå til innhold

Druer og bananer best i kjøleskap eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Trodde all frukt holdt seg bedre i kjøleskap. Har vært lat og oppbevart i romtemperatur, men har vært flink i det siste og lagt i kjøleskapet.

Jeg syns bananer fikk en ekkel gusjebrun farge i kjøleskapet, og druene ble fort ødelagte. Er det tilfeldig eller er det lite lurt å oppbevare disse i kjøleskap?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Bananer skal ikke i kjøleskapet, da blir de som du sier ekle og gusjebrune. Druer kan godt ligge i kjøleskap.

Tomater og agurk skal heller ikke i kjøleskapet, da blir de vasne og ekle.

Gjest gjest1
Skrevet
Bananer skal ikke i kjøleskapet' date=' da blir de som du sier ekle og gusjebrune. [/quote']

:oops:

Jeg trodde jeg var flink.

Skrevet

Jeg har alltid bananer og tomater i kjøleskapet, hvis ikke blir de så fort myke og overmodne.

Skrevet
Jeg har alltid bananer og tomater i kjøleskapet' date=' hvis ikke blir de så fort myke og overmodne.[/quote']

Jeg har ikke bananer i kjøleskap, men både agurk og tomater har jeg i kjøleskapet (ikke sammen) og de blir ikke vasne og ekle, men holder seg faste og fine og varer lenge.

Gjest gjesta
Skrevet

Bananer skal ikke i kjøleskap.

Tomater smaker uendelig mye bedre hvis de er romtempererte enn hvis de er helt kalde, men jeg er tomatoman og knasker ustanselig.

Skrevet

Tomater smaker uendelig mye bedre hvis de er romtempererte enn hvis de er helt kalde, men jeg er tomatoman og knasker ustanselig.

Det er vel smak og behag, jeg kan ikke fordra varme myke tomater, men elsker dem kalde og faste, bare med litt salt på. Nam nam.

Skrevet

Det er vel smak og behag, jeg kan ikke fordra varme myke tomater, men elsker dem kalde og faste, bare med litt salt på. Nam nam

:Nikke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det går ikke an å si at bananer skal i kjøleskapet... :roll:

De holder seg mye bedre i kjøleskapet. Skallet blir riktignok stygt, men bananen inni holder seg like fin. Dersom den blir liggende på benken blir den ihvertfall brun, både inni og utenpå. Sånn myk banan med mørkebrune flekker i fruktkjøttet er jo bare blæsh!

Skrevet
Sånn myk banan med mørkebrune flekker i fruktkjøttet er jo bare blæsh!

Hehe, helt enig. Jeg liker bananen hard og helst litt grønn til og med.

Skrevet

I matbutikker pleier de ikke legge bananene på kjølen eller dekket av plast.

Gjest gjest1
Skrevet

Her var det mange råd. Blir helt tullerusk.

Altså. Jeg liker bananer litt grønne. Har dem en eneste liten brun flekk er som oftest smaken døll. Det er ekkelt.

På benken blir dem fort brun. Da smaker de ekkelt.

I kjøleskapet blir de gusjefarget. De bananene jeg har hatt i kjøleskap har blitt gusjefarget med en gang. Jeg syns at de da smakte flatt. Hvis det uttrykket kan sies om smaken på bananer.

Da må jeg konkludere med at jeg må kjøpe nesten grønne bananer og spise dem opp med en gang, senest dagen etter.

Det med druer høres smart ut.

Den fruktsiden hadde forøvrig mye god informasjon. Banan hadde et interessant latinsk navn. Musa paradsiaca.

Skrevet

Da må jeg konkludere med at jeg må kjøpe nesten grønne bananer og spise dem opp med en gang, senest dagen etter.

Jeg, som også liker nesten grønne bananer, gjør det samme. Spiser dem senest 2 dager etter innkjøp. Ligger de lenger lager jeg bananmilkshake eller banandessert av dem, da er det egentlig best med litt mer modne bananer. Sistnevnte lages ved å dele bananen i to på langs og legge på aluminiumsfolie. Drysse på litt sukker og kanel og legge på et par smørklatter. Pakk sammen og stek i ovn ved 220 grader i ca 10 minutter. Spises varm med vaniljeis. *slurp*

Gjest gjest1
Skrevet

Nam! Hvorfor tenker jeg aldri på sånt?

Det skal jeg prøve neste gang. :)

Skrevet

Også er det veldig godt å lage bolledeig, kjevle ut, ha på nugatti, bananbiter og hakkede nøtter! Rulles sammen til en pølse og skjæres i biter.

Fikk denne oppskriften her inne en gang, har brukt den utrolig mye :)

Gjest gjest1
Skrevet

Banan er en problemfrukt (eller bær)... den skal ikke oppbevares i romtemperatur, men kjøleskapet blir for kaldt.. Tror det er ca 14 grader som er anbefalt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Bananer skal lagres ved 13-14 grader celcius ved 90% luftfuktighet.

Det sier opplysningskontoret for frukt og grønnsaker.

http://www.frukt.no

Skrevet

Når det gjelder agurk er forøvrig det viktigeste å ta av plasten, da kan det holde seg leeenge.

Skrevet

De brune prikkene på bananen oppstår pga sukkeret i bananen.

Personlig så liker eg de best når de er på det stadiet.

Er de grønne, så bare kleber de seg i munnen.. Tørt og 'ekkelt'..

Bananer bør ikke oppbevares i kjøleskap, det blir for kaldt for de.. Og de blir grå/sort.. og ikke noe god..

Samme med agurk og tomat, kuldeskade under 7 grader.

Kan hende noen har opplevd at agurken er 'rar' inni, blank på en måte (vanskelig å forklare).. I allefall, det er kuldeskade.

Og tomater smaker jo ingenting når de er kald og ikke er skikkelig moden.

De bør ha en fin rød farge, men ikke være myk, da er de overmoden.

Men selvfølgelig, alt er en smakssak :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...