Gå til innhold

Kransekakedeig...

Anbefalte innlegg

Gjest Trolletrine
Skrevet

Skal bake kranskakestenger til jul, og lurer på om noen av dere vet om man MÅ skålde halvparten av mandlene ( som det står i oppskriftene jeg har funnet)? Og MÅ disse mandlene tørke til dagen etterpå?

Og hvorfor står det at det skal være mel i noen oppskrifter, og i andre ikke? Hva gjør melet egentlig? Rare spørsmål jeg håper noen kakebakere kan svare på:-)

Skrevet

Jeg brukte denne oppskriften her om dagen med ferdig malte mandler, ikke skåldete. Det gikk fint :-) Det var mitt første forsøk, så jeg kommer til å bruke samme oppskrift neste gang også.

Anonymous poster hash: 18842...772
Skrevet

Om du må skålde dem eller ikke aner jeg ikke. Kransekakene blir vel kanskje finere om du skålder dem først. Og nei, du trenger ikke å tørke dem til neste dag, du kan faktisk tørke dem i stekeovnen på ca 50 grader i ca tre kvarter-time :)

Anonymous poster hash: 6ca83...5ff
Gjest Trolletrine
Skrevet

Så flott, da skal det bakes i morgen tidlig! Takk, begge to:-)

Skrevet

Har bakt kransekake i mange år, har aldri skolda noen mandler til det bruk. Synes det blir mest smak når dem er uskoldet, men kanskje den blir "finere" av utseende. Akkurat det bryr meg lite, jeg vil ha god smak.

Kransekake blir best hvis du lager deigen dagen før, å lar den stå i romtemperatur, for så å bake ut/steke dagen etter. Jeg bruker maskin til å kna deigen, synes den blir seigere da. Er vel noe med at jeg begynner å bli gammel, gidder ikke kna for hånd så lenge lengre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...