Gå til innhold

Intervalltrening på mølle

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i å løpe bakkeintervaller, men nå som det er vinter og is ute må jeg trekke inn på møllen, og lurer derfor på hva som er den mest effektive intervalløkten.

Må bare understreke at jeg ikke klarer å hoppe av møllen i fart (Har falt av en gang, og er livredd for å gjøre det igjen. Så det er bare uaktuelt, hehe). Er heller ikke i god form, da jeg har vært syk og ute av stand til å trene særlig i lang tid.

Vil det fungere å løpe på 90% av makspuls i 4 minutt, og så senke ned til jogge/gå tempo i noen minutter, og gjenta dette fire ganger?

Anonymous poster hash: e1949...d7d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor klarer du ikke å hoppe av møllen i fart? Det er som regel to stenger på hver side som du hever deg opp med og plasserer bena på hver side av båndet.. Hvorfor er det et problem?

Anonymous poster hash: 5f78a...406
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har vært syk og ikke trent på lang tid bør du ikke begynne med 90% Intervaller. Start med å bygge deg opp ved å ligge på opp mot 80%. Dette kan nok også bli litt i tyngste laget, men ta det gradvis og ikke forhast deg for mye. Du trenger et grunnlag først.

Anonymous poster hash: 1942b...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

4x4 kan kjøres i flere varianter. Jeg begynte med 4 min på 8 km/t, etterfulgt av 3 min på 6 km/t (med stigning 1,5). Etterhvert har jeg økt farten på både 4 minutteren og de tre påfølgende, og det gir god uttelling for meg. Gerilja-kardio er også morsomt, men det er jo avhengig av at du hopper av i fart. Hvis du har hatt lang pause kan du jo prøve den, og ha et lavt tempo, der det er enkelt med avhopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ulike typer intervaller da det også er lurt å variere.

- 4x4 (2min pause) ca 14 kmh

- 2x6 (1-2min pause) ca 15-16 kmh.

- spurter: 6 x 30 sek alt jeg kan.

Farten er selvfølgelig avhengig av hvor god form du er i.

som nevnt av andre, bør du imidlertid ta hensyn hvis du har vært syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bustyvel

Jeg pleier heller ikke hoppecav mølla, men skru ned farten etter å ha løpt gitt tid

Skal du drive med det når du løper korte og raske intervaller bruker du veldig mye tid på å skru opp/ned farten… Men selvsagt - det er en flott mulighet dersom man ikke vil hoppe av og på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier heller ikke hoppecav mølla, men skru ned farten etter å ha løpt gitt tid

Det er veldig upraktisk på gerilja intervaller, med tanke på at du bare skal ha 10 sekunder pause, og resten av tiden løpe. Du rekker ikke å komme ned fra 13 km, til å nesten stå i ro på 10 sekunder og så opp igjen, det blir ikke en full 10 sekunder pause som er nødvendig om du skal holde på i over en halv time.

Anonymous poster hash: 2f5eb...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 sekund løping, 10 sekund av møllen i 6minutter, deretter gå i raskt tempo i 4minutter før jeg begynner med intervall igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 sekund løping, 10 sekund av møllen i 6minutter, deretter gå i raskt tempo i 4minutter før jeg begynner med intervall igjen :-)

Hvor lenge holder du på totalt da?

Og hvilken fart har du når du løper og går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge holder du på totalt da?

Og hvilken fart har du når du løper og går?

Holder på så lenge jeg orker den dagen, alt fra 20min til 60min :-) Sjeldent 60 vel og merke. Når jeg løper har jeg på 12 og 6 når jeg går. Er ikke en godt trent person, så er i nybegynner stadiet med kondisjonen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen fine tips til variert løping på mølle. Testa ut "kortintervaller" i går og det var artig :) Begynet på 12.2kmt som fart, endte opp på 13.8kmt (løp 20 intervaller, økte farten for hvert 5. intervall). Men dette er en økt hvor man må hopp opp på siden av mølla i pausene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...