Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er ernæringsfysiolog, men trenger både en liten ekstrainntekt og litt variasjon i hverdagen etter hvert, og har tenkt mye på å jobbe på sykehjem. Ikke som ernæringsfysiolog, men rett og slett bare som assistent eller liknende, i en liten deltidsstilling (feks annenhver helg). Jeg har så klart god fagkunnskap om kropp og helse med min bakgrunn, og kommunikasjon med pasienter. Men det kan jo ikke sammenliknes med de som er utdannet sykepleier/hjelpepleier, og jeg har ingen erfaring med eldre. Men jeg har ei venninne som gjør dette uten noen som helst form for helseutdanning eller arbeidserfaring, og lurer på hvor vanlig det er?

Kan det være en idé å ta kontakt med sykehjemmene i nærområdet og høre om de trenger ekstrahjelp? Eller er dette så uvanlig at det vil være bortkastet?

Venninnen min jobber hovedsaklig med hjemmebesøk, mens jeg ønsker å jobbe på selve sykehjemmet. Er det noen ufaglærte her inne som jobber på sykehjem og kan fortelle litt om hvilke arbeidsoppgaver dere har?

Endret av Snop
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ei som har jobbet på sykehjem. Hun er sykepleierstudent nå, men begynte å jobbe på sykehjemmet før hun startet på utdannelsen sin.

Anonymous poster hash: 0c4d2...2b6
  • Liker 2
Skrevet

Ta kontakt med forskjellige sykehjem du :) Men om du får en jobb, så kan det være lurt å spørre om du har mulighet for å delta på diverse kurs etterhvert. F.eks. kurs om demens.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan jobbe som assistent på sjukeheim/heimesjukepleien. Der er alltids behov for ekstrahjelp.

(Litt pirk ot, eg ser at du skriv i hi "Ikke som ernæringsfysiolog, men rett og slett bare som hjelpepleier eller liknende, i en liten deltidsstilling."

Hjelpepleiar tittelen er ei eiga utdanning, det er ikkje fritt fram å kalle seg det.(det heiter foressten helsefagarbeidar) Sikkert berre ein glipp frå di side, men det er viktig for å heve statusen til yrkesgruppa å gjere oppmerksom på dette..) :)

Endret av Emas
  • Liker 3
Skrevet

Du kan jobbe som assistent på sjukeheim/heimesjukepleien. Der er alltids behov for ekstrahjelp.

(Litt pirk ot, eg ser at du skriv i hi "Ikke som ernæringsfysiolog, men rett og slett bare som hjelpepleier eller liknende, i en liten deltidsstilling." Hjelpepleiar tittel er ei eiga utdanning, det er ikkje fritt fram å kalle seg det.(det heiter foressten helsefagarbeidar) Sikkert berre ein glipp frå di side, men det er viktig for å heve statusen til yrkesgruppa å gjere oppmerksom på dette..)

Ja, tenkte på det rett etter at jeg hadde postet! ;) Skal endre på det med en gang.

Skrevet

Sykehjem er jo en av de plassene også ufaglærte "slipper til"....

Anonymous poster hash: eca22...87f
Skrevet

Jobber på pleiehjem uten utdanning, det går først i å få opp brukerne, da dusjer de gjerne og går på do. Heis brukes til de som ikke kan gå/stå selv, veldig enkelt egentlig. Så skal man ordne frokost til de, rydde rommene deres, de utdannede tar seg av medisineringen, så kan man finne på noen aktiviteter som de kan utføre. Da det ikke er like lett! De liker ihvertfall bingo og gratise ting! Noen liker å gå turer, andre ikke fult så mye..
Så kommer middagen, det ordner man også. så legger de seg gjerne til en hvil utover ettermiddagen osv,. man sørger egentlig bare for at de har det de trenger og litt til. tar imot besøk og underholdning fra alle hold.
Synes det er en kjempe fin jobb! :)

Anonymous poster hash: 99b62...efb
Skrevet

Jeg jobber på et eldresenter. Har i tillegg jobbet på sykehjem, men liker bedre å jobbe der jeg jobber nå. Arbeidsoppgavene går ut på; dusje pasienten, hjelpe pasienten på toalettet, stell i seng, morgenstell, gi frokost/middag/kvelds, ryddet rommet/fylle på med nye handklær og vaskekluter. I tillegg til utstyr som såper, stellefrakker osv. Du skal i tillegg skifte på senga, sette på klær, brette sammen klær, rydde skyllerommet og gå ned med bosset. Noen av pasienten skal kanskje ned på aktivitetsstua, og derfor må du hjelpe de ned. Synes det er en kjempebra jobb, fordi jeg liker å jobbe med mennesker :)

Det verste med jobben er så å se hvor syke pasientene er. Men sånn er faktisk livet. :)

Anonymous poster hash: bf745...1be
Skrevet

Bare å ringe dem! Det som er positivt er jo at du ved å jobbe på sykehjem vil få erfaring med eldre, og med tiden som kommer med mer hjemmeboende eldre kan jo det være positivt for det du er utdannet som. Vil jo kanskje i fremtiden bli flere eldre som trenger tilpasset kost som bor hjemme, mtp sykdommer, alder og så videre.

Anonymous poster hash: 04f17...045
  • Liker 1
Skrevet

I "min" kommune så holder de på med å kvitte seg med assistentene, det skal kun jobbe fagutdannede på sykehjemmene. Om de klarer det er en annen ting.

Med din utdanning så er du nok ønsket, for ernæring er alltid en utfordring på sykehjem. Men du får nok ikke betalt for utdanningen din, du blir lønnet som assistent.

Assistentene steller/dusjer pasientene, hjelper dem på do, gir dem mat/mater, holder rommene ryddig, rydder opp etter maten, prater med pasientene osv.

Anonymous poster hash: bf606...5f9
Skrevet

(Litt pirk ot, eg ser at du skriv i hi "Ikke som ernæringsfysiolog, men rett og slett bare som hjelpepleier eller liknende, i en liten deltidsstilling."

Hjelpepleiar tittelen er ei eiga utdanning, det er ikkje fritt fram å kalle seg det.(det heiter foressten helsefagarbeidar) Sikkert berre ein glipp frå di side, men det er viktig for å heve statusen til yrkesgruppa å gjere oppmerksom på dette..) :)

Det heter hjelpepleier, omsorgsarbeider og helsefagarbeider. De som var ferdig utdannet i 2011 ble helsefagarbeidere. De som var utdannet før det er enten hjelpepleiere eller omsorgsarbeidere. De er ikke helsefagarbeidere, det er de ikke utdannet til og har heller ikke autorisasjon som. Jeg som hjelpepleier kan ikke kalle meg helsefagarbeider da det er en beskyttet tittel. Alle tre utdanningene er likestilt iforhold til lønn, arbeidsoppgaver osv, JA. Men du kan ikke kalle oss for helsefagarbeidere, for det er vi ikke. Så det du skriver er svada.

Anonymous poster hash: f11a3...04a

Skrevet

I "min" kommune så holder de på med å kvitte seg med assistentene, det skal kun jobbe fagutdannede på sykehjemmene. Om de klarer det er en annen ting.

Med din utdanning så er du nok ønsket, for ernæring er alltid en utfordring på sykehjem. Men du får nok ikke betalt for utdanningen din, du blir lønnet som assistent.

Assistentene steller/dusjer pasientene, hjelper dem på do, gir dem mat/mater, holder rommene ryddig, rydder opp etter maten, prater med pasientene osv.

Nei, hun får fagarbeider-lønn som er litt høyere. Alle som har bachelorgrad innen helse og sosial har krav på dette. Det vet jeg helt sikkert fordi jeg har vært i samme situasjon og sjekket det nøye opp.

Anonymous poster hash: 0f66e...ed9

Skrevet

Det heter hjelpepleier, omsorgsarbeider og helsefagarbeider. De som var ferdig utdannet i 2011 ble helsefagarbeidere. De som var utdannet før det er enten hjelpepleiere eller omsorgsarbeidere. De er ikke helsefagarbeidere, det er de ikke utdannet til og har heller ikke autorisasjon som. Jeg som hjelpepleier kan ikke kalle meg helsefagarbeider da det er en beskyttet tittel. Alle tre utdanningene er likestilt iforhold til lønn, arbeidsoppgaver osv, JA. Men du kan ikke kalle oss for helsefagarbeidere, for det er vi ikke. Så det du skriver er svada.

Du har nok rett. Eg gjengir berre det eg har fortalt frå dei gamle trevarane, som er hjelpepleiar/helsefagarbeidar/omsorgsarbeidar der eg jobbar at det er ingenting som heiter hjelpepleiar lenger. Både omsorgsarbeidar og hjelpepleiar har vorte helsefagarbeidar, har eg fått fortalt.

Men kan du forklare kva som er forskjellen på di utdanning og helsefagarbeidar og omsorgsarbeidar? ;)

Skrevet

Hvis vi først skal være pirkete, jeg er utdannet hjelpepleier, å hjelpepleier er min arbeidstittel. De som er ufaglærte heter assistent.

Forøvrig syns jeg fint du kan kontakte sykehjem, behandlingssentere osv ("institusjonen" har mange navn etter hvilke funksjoner de har) å høre om jobb. Det er alltid behov for folk i PLO.

Du kan nok ikke regne med å få faglønn selv om du har en utdannelse, men i helger og høytider er det tillegg å få.

Jeg tror også at du kan ha stor nytte av din kompetanse også i dette yrket.

Anonymous poster hash: 58d06...c16

• Liker 1
Skrevet

Du har nok rett. Eg gjengir berre det eg har fortalt frå dei gamle trevarane, som er hjelpepleiar/helsefagarbeidar/omsorgsarbeidar der eg jobbar at det er ingenting som heiter hjelpepleiar lenger. Både omsorgsarbeidar og hjelpepleiar har vorte helsefagarbeidar, har eg fått fortalt.

Men kan du forklare kva som er forskjellen på di utdanning og helsefagarbeidar og omsorgsarbeidar? ;)

Ikke meg du siterer, å jeg vet heller ikke helt sikkert, men vil tro at helsefagarbeider er mer tverrfaglig enn hjelpepleier.

Omsorgsarbeider har lært mer om husstell - tror jeg...

Skrevet

Hvis vi først skal være pirkete, jeg er utdannet hjelpepleier, å hjelpepleier er min arbeidstittel. De som er ufaglærte heter assistent.

Forøvrig syns jeg fint du kan kontakte sykehjem, behandlingssentere osv ("institusjonen" har mange navn etter hvilke funksjoner de har) å høre om jobb. Det er alltid behov for folk i PLO.

Du kan nok ikke regne med å få faglønn selv om du har en utdannelse, men i helger og høytider er det tillegg å få.

Jeg tror også at du kan ha stor nytte av din kompetanse også i dette yrket.

Det kommer helt an på. Det er ikke umulig at hun kan få fagarbeiderlønn, jeg vet at de gjør det slik i noen kommuner. Hos oss hadde vi en med bachelor i psykologi som fikk høyere lønn f.eks.

Anonymous poster hash: 998dc...2ba

Skrevet

Jeg jobber på sykehjemm. Synes det er aaaalt for mange ufaglærte. Merker godt at de ikke kan det de bør kunne, men samtidig ansetter jo sykehjemmet de, pga. de trenger folk.

Det går jo ut over pasientene. Ufaglærte ser ikke alltid det faglærte/erfarne kollegaer ser. De rapporterer ikke ordentlig, vet ikke hvordan de skal snakke med pasienter, vet ikke om behovene deres osv. Det finnes flinke ufaglærte, men da har de som oftest jobbet lenge.

Men du har jo den erfaringen med ernæring. Og det kan jo komme godt med på et sykehjem. Mange er underernært og mange trenger dietter. I tillegg vet du jo litt om kroppen. Du kan jo ringe aktuelle sykehjem og fortelle om din kompetanse? Kanskje de trenger deg? Og hvis du jobber som "vanlig" pleiepersonell, så bør di i alle fall få ordentlig opplæring og kanskje lese litt selv om pleie/prosedyrer/kommunikasjon etc.

Skrevet

En omsorgsarbeider kan få autorisasjon som helsefagarbeider, det er ikke noe problem. På den måten så bytter de tittel. Helsefagarbeiderene har vistnok bedre pensjonsrettigheter enn omsorgsarbeiderene. Det er flere på min jobb som har gjort dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...