Gå til innhold

Hull i tennene - tannlege sa ikke ifra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var tidligere i dag hos tannlegen og fikk beskjed om at jeg hadde to små hull i tennene. Disse hullene hadde jeg visstnok hatt for et år siden også, men de hadde blitt større i løpet av dette året og skal nå fikses på.

Men, jeg fikk aldri beskjed om at jeg hadde små, begynnende hull i tennene da jeg var hos tannlegen for et år siden. Har jeg ikke rett til å få beskjed om noe sånt?

Bonusspørsmål: Hvor vanlig er det egentlig med hull i tennene? Jeg har ikke hatt hull i tennene før nå, men så og si hele familien min har hatt ett eller flere hull tidligere...

Anonymous poster hash: b1d89...256
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel en vurderingssak. Jeg har opplevd at tannlegen min sier at "de der er så små at vi venter et år, pass på å pusse ogdt og ta fluor". Men har aldri opplevd at tannlegen i ettertid kommer tilbake og sier at "her er det noen som jeg ikke fortalte deg om i fjor".

Jeg hadde ingen hull frem til 16-17-årsalderen. Er over 30 nå og tipper tallet ligger rundt 8, er ikke sikker.

Skrevet

Jeg er også litt over 8 og har vel 11 hull (5 store og flere små). Har også ei tann som ble trukket ut. Dette er veldig vanlig. Syns jeg har gode tenner. Besøker tannlegen hver 6 mnd og det er veldig kjeldent han finner noe nytt å gjøre.

Anonymous poster hash: c13b1...d6f
Skrevet

Tannlegen min syns ikke det var verdt å nevne at jeg hadde visdomstenner fullstendig på bærtur en gang, så tror ikke det er så uvanlig. Eventuelt kunne han jo kanskje gitt beskjed om å pusse ekstra akkurat der, men.

Anonymous poster hash: 6ef99...fb2
Skrevet

Da har du hatt begynnende hull, som kan forebygges med tannpuss og fluor, men tannlegen skulle gitt deg beskjed om det.

Jeg har hatt hull og vil tro det er ganske vanlig. Noen har dårligere tannemalje enn andre.

Anonymous poster hash: 0b6e1...075
Skrevet

Hull i tennene graderes fra 1 til 5, med økende alvorlighetsgrad. Man borer som regel ikke hull før det er blitt grad 3. Det er ganske vanlig å ha noen tenner med grad 1 og/eller grad 2, og dette blir ikke alltid registrert i journalen heller. Tannlegen har ingen plikt til å fortelle deg om dette, men hvis du spør om du har noen begynnende hull eller om det er noen steder du bør passe ekstra godt på, så får du helt sikkert beskjed om det. Det tar ofte minst fire år før et begynnende hull utvikler seg til å bli et behandlingskrevende hull (og hos noen skjer det aldri), men ved ugunstige forhold som feks ugunstig kosthold, dårlig hygiene, munntørrhet, sykdom o.l. så kan det gå mye raskere.

Når det gjelder hvor "vanlig" det er å ha hull, så finnes det ikke så mye statistikk på det annet enn at SSB publiserer tall fra den offentlige tannhelsetjenesten hvert år, for aldersgruppene 5, 12 og 18 år. Blant 18-åringene i fjor var det 18 % som hadde 0 tenner med karieserfaring (det vil si at de aldri har hatt hull), og det gjennomsnittlige antallet tenner med karieserfaring var 4,4. Dette tallet varierer en del fra fylke til fylke, med Hedmark som er nede på 3,3 tenner, mot Finnmark på topp med 5,9 tenner.

Tannhelsen blir stadig bedre blant alle aldersgruppene, slik at dette tallet nok kommer til å synke litt mer enn det allerede har gjort. For godt voksne mennesker er det mye karies rundt fylliger, utslitte fyllinger o.l. som utgjør behandlingsbehovet, i langt større grad enn ny såkalt primærkaries.

Anonymous poster hash: 5ccd7...8a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...