AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #1 Skrevet 13. desember 2013 Jeg er en godt voksen dame som har eid bolig stort sett hele livet, de siste 10 årene i blokkleilighet. Nå er jeg lei av å bo i blokk, og siden boligprisene er så høye her jeg bor at jeg ikke har råd til rekkehus eller enebolig, vurderer jeg å selge leiligheten min og leie en leilighet i et stille og rolig område, i alle fall for en periode. Men så er det det at jeg har absolutt ingen erfaring med det å være leietaker. Jeg håper derfor det er noen av dere som kan dele erfaringer med meg. Kanskje noen som både har leid og eid og derfor kan sette noen fordeler og ulemper opp mot hverandre. Det er ikke det økonomiske aspektet jeg lurer på, mer generelt hvordan det er å være leietaker kontra å eie selv. På forhånd takk for svar! Anonymous poster hash: ed921...1ad
pressplay Skrevet 13. desember 2013 #2 Skrevet 13. desember 2013 I så fall, hva med å leie ut boligen du bor i nå og så leie et annet sted selv? Får du det til å gå rundt ser jeg ingen grunn til å selge leiligheten din. Da har du en backupplan om gresset ikke var grønnere på andre siden. 2
Lea2 Skrevet 13. desember 2013 #3 Skrevet 13. desember 2013 Å være leietaker er egentlig greit, men du kommer nok til å merke at du ikke har like frie tøyler som før. Om du har mulighet til det, så ville jeg nok blitt boende i blokk og betalt ned på evt gjeld i stedet for å leie. Det er fort gjort å ta litt av når man får mye penger mellom hendene også.. i stedet for å sette dem bort og spare til neste bolig. Men å leie ut leiligheten er absolutt en mulighet i en overgangsperiode. Se om du trives i et annet område og med andre boforhold. Full angrerett (men vær obs på leiekontrakter og regler om oppsigelse)
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #4 Skrevet 13. desember 2013 Jeg er en godt voksen dame som har eid bolig stort sett hele livet, de siste 10 årene i blokkleilighet. Nå er jeg lei av å bo i blokk, og siden boligprisene er så høye her jeg bor at jeg ikke har råd til rekkehus eller enebolig, vurderer jeg å selge leiligheten min og leie en leilighet i et stille og rolig område, i alle fall for en periode. Men så er det det at jeg har absolutt ingen erfaring med det å være leietaker. Jeg håper derfor det er noen av dere som kan dele erfaringer med meg. Kanskje noen som både har leid og eid og derfor kan sette noen fordeler og ulemper opp mot hverandre. Det er ikke det økonomiske aspektet jeg lurer på, mer generelt hvordan det er å være leietaker kontra å eie selv. På forhånd takk for svar! Anonymous poster hash: ed921...1ad Avhengig av hvor du bor risikerer du å betale høy leie for dårlig stand. Om badet har mugg og vinduene lekker så er du prisgitt en utleier som i altfor mange tilfeller ikke bryr seg. Det er ståa heromkring, der det er nesten umulig å finne noe som egentlig er ok å bo i, men i feks Oslo er det nok bedre utvalg. I tillegg så har du den typiske sokkelleiligheten. Husets kaldeste, klammeste del med dårlig inneklima i de fleste tilfeller og oftest en barnefamilie på toppen. Unger er bare stille når de sover. Jeg ville nok ha leid ut, som flere her sier. Absolutt ikke startet en salgsprosess i prisklassen 100.000 kr for å leige "en periode". Og om du er en av dem som bor i en borettslagsleilighet som styret påstår ikke "kan" leiges ut så bør du lese loven. Borettslag har ikke lov å nekte utleige. Anonymous poster hash: f5611...b71 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #5 Skrevet 14. desember 2013 Jeg har eid bolig og leier nå, men så snart jeg får sjansen til det, vil jeg kjøpe en leilighet. Du sier du er godt voksen, men du blir jo ikke yngre så har du tenkt over hvor stort ansvar du vil sitte med med en egen enebolig/rekkehus alene? Jeg vil ihvertfall tenke praktisk. Jeg skal leve uten bil, så jeg ville bodd noenlunde sentralt slik at det blir enkelt å komme til og fra lege, butikk etc. Å leie, etter at du har eid en bolig i 10 år, det blir nok en stor overgang. spesielt om du er vant til å bestemme alt selv, fra spiker i veggen, male vegger, pusse opp selv. Når du leier kan du ikke fikse noe selv uten tillatelse. Hva med å lete etter en leilighet med hage i et roligere område? Anonymous poster hash: a913f...b38
Bad Advice Skrevet 14. desember 2013 #6 Skrevet 14. desember 2013 Jeg er en godt voksen dame som har eid bolig stort sett hele livet, de siste 10 årene i blokkleilighet. Nå er jeg lei av å bo i blokk, og siden boligprisene er så høye her jeg bor at jeg ikke har råd til rekkehus eller enebolig, vurderer jeg å selge leiligheten min og leie en leilighet i et stille og rolig område, i alle fall for en periode. Men så er det det at jeg har absolutt ingen erfaring med det å være leietaker. Jeg håper derfor det er noen av dere som kan dele erfaringer med meg. Kanskje noen som både har leid og eid og derfor kan sette noen fordeler og ulemper opp mot hverandre. Det er ikke det økonomiske aspektet jeg lurer på, mer generelt hvordan det er å være leietaker kontra å eie selv. På forhånd takk for svar! Anonymous poster hash: ed921...1ad Det jeg virkelig savner med å være leietaker er jo friheten til å gjøre mindre modifikasjoner i boligen, ordne noe som ikke fungerer (investere i boligen) for eksempel. Si badeviften er dårlig, og du konstant går og irriterer deg over dette. Det koster 10 000 kroner og fikse det. Som eier kan du ordne dette selv, uten problemer. Du investerer jo tross alt i egen bolig og verdien blir til en viss grad med videre. Som leietaker må du ta det via husvert, som gjerne ikke har lyst til å bruke 10 000 kroner på å utbedre feilen. Så det blir gjerne ikke gjort. Enkelt sagt vil man ikke være leietaker over tid, men nå kan være et smart tidspunkt å leie på. I alle fall en stund fremover i tid.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #7 Skrevet 14. desember 2013 Ikke selg leiligheten men lei den heller ut. En bekjent av meg var så dum at hun gjorde det i påvente av "boligkrakk" og solgte leiligheten sin for å leie en periode. Hun fikk veldig god pris på leiligheten og tok seg råd til å leie en fancy leilighet midt i sentrum. Nå 3 år senere har hun brukt opp alt på tull. Jeg synes så utrolig synd på henne og vil ikke at noen andre skal oppleve det så ikke selg leiligheten.Anonymous poster hash: b2f5f...780
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #8 Skrevet 14. desember 2013 Mine erfaringer med huseiere er at de er supertreige med å fikse ting som de skal fikse. Sett deg ordentlig inn i kontrakten ift hva som er dine plikter, og hva som er huseiers plikter om det skulle skje noe. Anonymous poster hash: 1f425...32d
Gjest Whitestripes Skrevet 14. desember 2013 #9 Skrevet 14. desember 2013 Aldri i verden om jeg ville leid i stedet for å eie! Jeg har eid mitt eget hele livet, bortsett fra en kort periode i fjor, hvor jeg leide. Det orket jeg ikke lenger enn ca 6 måneder, før jeg kjøpte meg mitt eget igjen. Når man leier, sitter man igjen med null når man flytter, i motsetning til å eie, hvor man betaler ned på sitt eget lån. Altså en investering. Når man leier, må man finne seg i at huseier har siste ordet i absolutt alt, og noen utleiere er virkelig vanskelige å ha med å gjøre. Man kan sjelden gjøre som man vil med modifikasjoner når man leier, husleien kan gå mye opp, og man kan risikere å dele bolig med folk som bråker, griser og roter til fellesområder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå