AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #1 Skrevet 13. desember 2013 Jeg gikk i fjor ned 15 kg med å ligge på et lavt kcal inntak over lengre tid. rundt 700-1000 kcal dagen. Etterpå trappet jeg sakte opp igjen og har vært forsiktig med mat og passet på å spise sunt og å ikke gå over det jeg forbrenner på en dag. Disse 15 kg har holdt seg av og jeg har gått ned 5 kg til! Poenget her er bare at selvom det ikke er den smarteste måten å miste vekt på, så er det faktisk ikke sånn at kgene automatisk kommer på igjen etter en sånn diett. Så lenge du ikke går over det du forbrenner på en dag skal ikke kroppen legge på seg fett heller. Jeg benekter ikke at det ikke er lettere å legge på seg fortere etter en sånn diett om man går over den grensen av hva man forbrenner. Poenget er vel bare at jeg er drit lei slike korte svar i tråder " spiser du så lite vil du gå opp igjen alt og mer med en gang du begynner spise". Nei!! det er ikke automatisk sånn!! Var vel egentlig ikke så mye mening med dette innlegget.. måtte bare skrive det.. !! Anonymous poster hash: e6b3e...100 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #2 Skrevet 13. desember 2013 Vil også presisere at dette ikke på noen måte er en oppfordring til å spise så lite! Det er ikke lurt av mange anre grunner, men ville bare få fram et poeng i forhold til vekt. Anonymous poster hash: e6b3e...100
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #3 Skrevet 13. desember 2013 Jeg er helt enig med at man ikke alltid går opp i vekt etter en periode med lavere inntak, og at dette er individuelt. De blir litt som alle som hyler at man ikke går ned ved å spise for lite. JO, man går ned. Vektnedgang er et enkelt regnestykke inntak vs. uttak, med mindre man selvfølgelig har andre forstyrrelser (hormonelle osv.) som påvirker dette. Men for lite mat har selvfølgelig mange negative bivirkninger helsemessig, og er absolutt ingen gunstig metode for vekttap. Jeg tror dog nøkkelen i posten din er det du forteller om at du har trappet opp inntaket etter perioden med lavt inntak. Den største feilen mange gjør er å hoppe rett tilbake til vanlig inntak, og da sier det seg selv at man vil gå opp. I perioden med lavt inntak vil man som regel bryte ned en del muskler i tillegg til fett, altså vil BMRen (basal metabolic rate) gå ned, og en vil forbrenne færre kalorier enn en gjorde ved større muskelmasse. Om en da begynner å spise normalt (2000 + kalorier), vil ikke kroppen være i stand til å bryte ned disse, og en ender opp med å legge på seg. Om en derimot trapper sakte med sikkert opp, vil kroppen har mulighet til å bygge litt muskler (ettersom en da vil ligge i overskudd av kalorier, i forhold til det kroppen har stabilisert seg på) i takt med at man øker inntaket, og en minsker dermed sjansen for å legge på seg igjen. Men som sagt, det beste er en varig endring av livsstil med en moderat nedgang i kaloriinntak. Ikke alle reagerer likt på perioder med lavt inntak, og for noen kan skader oppstå selv på kort tid. Men gratulerer med vektnedgang, og flott at du har klart å øke kcal inntaket! En må vel bare finne den metoden som passer en selv best! Ser forresten at jeg egentlig bare har gjentatt det du har skrevet, men ville bare støtte deg i det du sier, for er selv litt lei av den svart/hvitt tankegangen folk har om hva som funker og ikke funker! Anonymous poster hash: 6d933...002
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå