Gjest KateW Skrevet 13. desember 2013 #1 Skrevet 13. desember 2013 Ok, er det noen som kan forklare meg hva jeg skal bruke en pulsklokke til? Jeg har fått i gave, og jeg forstår jo at jeg skal måle pulsen med den. Hvorfor det? Altså hva er egentlig vitsen, og hva er det jeg oppnår? Jeg har tre treningsprogram jeg følger med treningsveiledning, som er lagt opp til min form, kropp vekt osv. Og da forstår jeg ikke helt bruken av den klokka, når jeg skal følge et program, hvordan skal / kan jeg parallelt bruke pulsklokka? Jeg kan jo ikke stoppe midt i et preprogrammert intervall fordi jeg når max-puls? Eller? PÅ forhånd takk, hilsen Rookien...
ekkoet Skrevet 13. desember 2013 #2 Skrevet 13. desember 2013 Ulike treningsopplegg baserer seg på at du skal ligge på ulike pulsnivå. Feks har du intervalltrening hvor man skal ligge høyt (feks 90%) i en kortere periode, for deretter å hvile i en periode. Andre langkjøringstreninger legger opp til en lavere puls over lengre tid. Pulsklokken hjelper deg å passe på hvor du befinner deg. Jeg opplever selv at det ikke er lett å alltid vite når jeg tar "akkurat hardt nok i", noen dager tilsier dagsformen at 90% kjennes annerledes ut enn en annen dag. En annen ting er at om du presser deg for hardt, over 95%, så vil du stivne og ikke greie å gjennomføre økten. Presser du ikke hardt nok på får du ikke samme utbytte som om du hadde lagt på 85-90% Den kan og hjelpe deg med å finne makspulsen din. Eksempel på et treningsopplegg med pulsangivelser: http://fitnessbloggen.no/4x4-intervall-trening/ Et annet eksempel har jeg fra da jeg syklet endel. Jeg fant ut at ved en puls på XXX så ville jeg kunne holde på i over 10 minutter uten å møte veggen. Veldig greit når jeg skulle sykle bakker, da visste jeg akkurat hvor jeg kunne ligge.
Gjest KateW Skrevet 13. desember 2013 #3 Skrevet 13. desember 2013 Tusen takk, Ekko! Men når jeg har pre-programmert tredemølle, og skal løpe så langt, gå så langt, løpe, jogge osv.... Vil da klokka egentlig ha effekt. (forstår du spørsmålet) Den andre cardiotreningen min er svømming. Videre trener jeg styrke. Kan jeg bruke det her også? (gjett hvor teit jeg føler meg nå)
ekkoet Skrevet 13. desember 2013 #4 Skrevet 13. desember 2013 Helt greie spørsmål. Hvis du løper på preprogrammert tredemølle så kan du følge med på pulsen din underveis. Etterhvert som du blir i bedre form skal, i teorien, pulsen din ligge lavere på samme programmet. Du kan da, eller kanskje allerede nå, vurdere å legge inn et hardere program. Med hardere mener jeg at du har stigning på tredemøllen, eller legger inn en litt raskere fart. Pulsklokken har mest for seg ved utholdenhetstrening, så du har ikke store nytteverdien av å sitte og se på pulsen mens du trener styrke. Men det er selvsagt ingenting i veien for å ha den på seg og se hva den sier. Logger du pulsen og kan få den opp etterpå vil du gjerne se små topper under styrketreningen og. Jeg synes jo det er artig å logge treningsøktene. Man får endel informasjon, feks om gjennomsnittspuls, tid i ulike soner og kanskje en fin graf for hele treningen. Noen klokker beregner også energiforbruket på en treningsøkt basert på høyde, vekt og alder. Om dette er veldig nøyaktig vet jeg ikke, men er uansett et artig tall å følge med på. Kommer litt an på hvilken klokke du har, om den har disse fuknsjoenne.
Gjest KateW Skrevet 13. desember 2013 #5 Skrevet 13. desember 2013 (endret) Klokka er gull (Altså ikke bokstavelig talt ) Men jeg har fått ei veldig god klokke! Så jeg har ikke lyst til å bytte den før jeg har fått helt klarhet i hva jeg faktisk går glipp av, dersom jeg bytter den i gode løpesko. Om sommeren jogger jeg i intervaller ute, så da er den nok veldig fin å ha. Intervallene jeg løper på mølle nå, driver jeg og leker litt med, fordi jeg ser at jeg ikke tar'n helt ut. Så godt mulig klokka kan være inspirerende der, gitt. Så gøy at du kunne så mye om dette! (Kunne liksom ikke spørre giver: "Hva skal jeg med den?" det kan jo misforstås....) Endret 13. desember 2013 av KateW
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #6 Skrevet 13. desember 2013 Jeg bruker pulsklokka til å sjekke hvor langt og hvor fort jeg har løpt, syklet, gått på ski osv., og til å logge antall timer/kilometer/aktiviteter i løpet av årene på Garmin connect. Ser lite på pulsen når jeg trener. Anonymous poster hash: 5a6f5...908
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå