Gå til innhold

Mattilsynet vil forby flere hunderaser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser dem nesten daglig her i Oslo. De fleste omskriver det til å være SBT-blandinger ol, men for en som kjenner rasene er dette åpenbart. Men politiet bruker ikke noe tid på det heller, så lenge hunden er godlynt og eier oppegående. Hadde en lovlig staff fra før forbudet selv, og ble stoppet noen få ganger av politiet, men de etterspurte aldri noen dokumentasjon, siden de fikk et godt inntrykk av både meg og bikkja.

Anonymous poster hash: 2adbb...eb5

Jeg må være veldig lite observant, bor selv i Oslo. Kjenner forøvrig en som definitivt er SBT, men som mange har trodd har vært pitbull, så det er ikke umulig.

Er ikke så lenge siden jeg leste om en eller to stk som ble avlivet fordi de lignet på amstaff, fordi eier ikke hadde papirer på dem. Viste seg vel senere at de faktisk var lovlige (mener jeg å huske, kan ikke garantere det da). Så man kan ikke nekte for at det er en risiko, som jeg kan ikke kan fatte at noen gidder å utsette seg for...

Det med hunderaser er litt som religion, noe man er oppvokst med, derfor er det nok vanskelig for mange å innrømme at favorittrasen ikke burde ha livets rett.

Det er nettopp det. :) Jeg var selv veldig glad i cavalier, hadde drømt om en slik da jeg var ung, men det er rett og slett for ille altså...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mattilsynet burde heller stille strengere krav til oppdrettere. Ikke forby raser.

Anonymous poster hash: 6cbc2...ac3

• Liker 2
Skrevet

Vel denne gangen ønsker de i hverfall og forby hunderaser på nogenlunde vettug grunnlag. At hunder skal slite med pusteproblemer fordi mennesker ønsker at hundene skal være så stygge som overhode mulig syntes jeg bare er bra!

Anonymous poster hash: 2f458...900
  • Liker 2
Skrevet

Vel denne gangen ønsker de i hverfall og forby hunderaser på nogenlunde vettug grunnlag. At hunder skal slite med pusteproblemer fordi mennesker ønsker at hundene skal være så stygge som overhode mulig syntes jeg bare er bra!

Anonymous poster hash: 2f458...900

Det står ingen steder i artikkelen at de vil forby chinese crested og andre pelsløse dyr...?

Anonymous poster hash: 42d89...88b

• Liker 1
Skrevet

Det står ingen steder i artikkelen at de vil forby chinese crested og andre pelsløse dyr...?

Men de har jo ikke pusteproblemer (så vidt jeg vet), og hvorfor skal pelsløshet automatisk si at en hund er stygg?

Skrevet

Men de har jo ikke pusteproblemer (så vidt jeg vet), og hvorfor skal pelsløshet automatisk si at en hund er stygg?

Hvorfor skal de andre rasene automatisk være stygge?

Akkurat det kommer jo an på øyet som ser, og det var det som var poenget i mitt svar til den dumme kommentaren jeg siterte :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ok, da skjønner jeg. Kommer helt an på øyet som ser ja. Har hørt at hunder med flatt ansikt ble avlet frem for å bli mer menneskelignende, og se ut som babyer med store øyne. Merkelige greier.

Fant denne siden her; http://www.aahanet.org/blog/NewStat/post/2010/02/03/263578/Dogs-skulls-show-astounding.aspx som viser forskjellen på skaller på hunderaser. Se på forskjellen på skallen til en ulv (som gjennom evolusjonen har tilpasset seg til miljøet) og en av småhundene i midten, som vi har tuklet med og som til slutt har blitt helt deformert. Det er jo egentlig helt på trynet (pun intended) at noen faktisk kjøper disse rasene.

Anbefaler dere å lese teksten i linken og :)

Endret av elise00
  • Liker 2
Skrevet

Dette er direkte rasisme fra mattilsynets side!

Anonymous poster hash: fd286...627

Rasisme? Tuller du med meg nå?

Det er gjort i kun èn hensikt, å stoppe folk fra å støtte dyremishandling. Det blir drøftet fordi folk ikke kan ta et fornuftig valg og la være å kjøpe en slik hund. Skulle tro voksne mennesker visste bedre og ikke trengte et forbud for å forstå at det er feil.

Endelig et godt valg av mattilsynet! Håper de gjør noe ut av det!

Anonymous poster hash: 0f876...447

• Liker 4
Skrevet

Rasisme? Tuller du med meg nå?

Det er gjort i kun èn hensikt, å stoppe folk fra å støtte dyremishandling. Det blir drøftet fordi folk ikke kan ta et fornuftig valg og la være å kjøpe en slik hund. Skulle tro voksne mennesker visste bedre og ikke trengte et forbud for å forstå at det er feil.

Endelig et godt valg av mattilsynet! Håper de gjør noe ut av det!

Anonymous poster hash: 0f876...447

En skulle tro voksne mennesker visste bedre, men så mye kan man ikke forvente...

Som Einstein sa: Det er 2 ting som er uendelige, universet og menneskets dumhet.

Anonymous poster hash: 7701c...20b

• Liker 2
Skrevet

Jeg må være veldig lite observant, bor selv i Oslo. Kjenner forøvrig en som definitivt er SBT, men som mange har trodd har vært pitbull, så det er ikke umulig.

Man må kjenne rasene litt for å se forskjell. Og det er ikke slik at jeg sitter her og synser, vanligvis stopper jeg og hilser og da forteller gjerne eierne hva slags hund det er, og hvor den kommer fra, derav mitt inntrykk av at det er mye hjemmeavl og lite smugling blant disse.

Har heller ikke sagt at det ikke er en risiko, påpekte bare at det er mange som synes denne er lav nok til at de tar sjansen. At du og jeg vurderer det annerledes endrer ikke på det.

Skrevet

Har heller ikke sagt at det ikke er en risiko, påpekte bare at det er mange som synes denne er lav nok til at de tar sjansen. At du og jeg vurderer det annerledes endrer ikke på det.

Det kommer nok helt an på hva man definerer som mange. Jeg kan virkelig ikke se for meg at det er særlig stort marked for smugling, tatt i betraktning at det ikke er enorme mengder ulovlige dyr her i landet (da både hunder, reptiler etc). Noe finnes, men ikke nok til at det blir stort smuglermarked eller at forbudet ikke vil ha svært stor effekt - det er vel hele poenget. :)

Men altså, helt seriøst... Har mange folk du tilfeldigvis møter tilstått at de har en ulovlig hunderase? Jeg tviler egentlig på det, men om det er sant så... Er folk virkelig idioter. :hakeslepp:

Skrevet

Fint om noe vil bli gjort med all den hodeløse avlingen av hunder. Foreslår også at blandingshunder ikke skal kunne bli solgt for mye penger. ;)

Skrevet

Foreslår også at blandingshunder ikke skal kunne bli solgt for mye penger. ;)

Akkurat det er ikke nødvendigvis en positiv ting. Useriøse oppdrettere vil jo fortsatt tjene penger, selv om det ikke er like mye, men problemet da er at det kan føre til flere impulskjøp og at folk som ikke har råd til dyr skaffer seg det. Eller at enda flere ønsker seg blandingshund for å spare litt penger og dermed støtter slik avl.

Skrevet

Men altså, helt seriøst... Har mange folk du tilfeldigvis møter tilstått at de har en ulovlig hunderase? Jeg tviler egentlig på det, men om det er sant så... Er folk virkelig idioter. :hakeslepp:

Dette forbauset meg også i begynnelsen, men så lenge man viser vennlig interesse, eller helst har en lignende hund selv er det utrolig hva man får vite, siden det er sannsynlig at man ikke løper til politiet med denne infoen. De fleste jeg kjenner som har staffetype hunder og bor i Oslo sentrum/østover møter på dette fenomenet ganske ofte.

Når det gjelder markedet for smugling er allerede tollvesenet og mattilsynet bekymret for utviklingen blant populære småhunder som chi, pom ol, og vi burde også være bekymret for kjøkkenoppdrettet av samme type hunder, så det er ingen tvil om at det kryr av idioter der ute som er villige til å betale en ganske høy kilopris for papirløse hunder, og jeg tror dette godt kan fortsette på tross av et forbud.

Siden det kun vil gjelder raser med helseproblemer vil det også bli et problem å håndheve med en gang folk parrer to ulike raser, og dermed kvitter seg med rasespesifikke kjennetegn. (Igjen, noe som gjøres i ganske stor stil med amstaff/pit allerede.) Hvis du fortsatt er skeptisk foreslår jeg at du tar en tur på finn og ser på hvor mange useriøse annonser som ligger ute med diverse småhunder, og også alle store blandinger med SBT, rottweiler, boxer, dogoer og hva det nå er, mange av disse er fordekte amstaff/pit-blandinger.

Jeg tror en bedre løsning vil være at mattilsynet og NKK samarbeider og justerer rasestandarden slik at den er helsemessig forsvarlig og håndhever dette ved å ikke gi ut papirer til folk som avler på hunder med dårlig helse, for høy innavlsgrad osv. Folk vil fortsatt gjøre dette og selge uten papirer, men da vil det i hvert fall bli slik at det å kjøpe en hund med papirer er en liten garanti på at folk har fulgt reglene, for slik det er i dag er det dessverre slik at innenfor mange raser er en stamtavle verdt null og niks. Og bevisstgjør man folk på dette via holdningskampanjer vil kanskje flere etterhvert se verdien av å kjøpe en hund av høyere kvalitet, så man slipper dyrlegeregninger for 30k det første året og avlivning av kjæledeggen før den fyller to år.

• Liker 1
Skrevet

Men kommer vi ikke til å savne schæferen? Boxeren?

Anonymous poster hash: 82f6d...1fe

Skrevet (endret)

En av årsakene til overavling er jo ukritiske folk som kjøper hunder fordi de de synes de er søte/pene/kule, og driter i om hunden er smuglet inn fra utlandet, eller om rasen har mye sykdommer, eller å anskaffe seg kunnskap om "oppdretter". Høy etterspørsel= ukritisk avling desverre, JA til dyrelisens sier nå jeg, det er så alt for enkelt å anskaffe seg hund og andre kjæledyr i Norge.

Men hvis ikke lisensen kommer så synes jeg det er bra at mattilsynet tar grep, selv om det da desverre går utover enkelte raser.

Endret av sebra
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...