Gå til innhold

Vaske til jul.

Anbefalte innlegg

Skrevet

ok, men bruker jeg helst klor eller salmiakk på kjøkkenet, og hva med kjøkkenbenken, ved ovnplatene og slikt.. vil gjerne bruke noe sterkt der også så vet jeg at jeg har gjort det.

også har vi kjøkkenskapene, kjøkkenbordet og alt det der. er det normalt å bruke klor eller salmiakk på sånt?

Nei, jeg ville kun brukt rens/spray som hører til kjøkkenet. Er det virkelig skittent, med fett osv. så kan du bruke salmiakk. klor kan du bruke i vasken, oppvaskkost. osv.

Anonymous poster hash: f0e17...fcb

Skrevet

Jeg foretrekker å vaske om sommeren. Vasker ikke noe særlig ekstra siden jeg reiser bort mesteparten av jula. Da får kjøkkenet en skikkelig omfang med salmiakk. Det er det som duger.

Skrevet

ok takk jeg skal forsøke med det... hva anbefaler dere at jeg bruker etterpå. jeg tenker å bruke universal rengjøring på skapene og benkene.

Skrevet

ok takk jeg skal forsøke med det... hva anbefaler dere at jeg bruker etterpå. jeg tenker å bruke universal rengjøring på skapene og benkene.

hva mener du med etterpå? Da ville jeg bare brukt vann, for å få vekk alt såpen osv?

Skrevet

hva mener du med etterpå? Da ville jeg bare brukt vann, for å få vekk alt såpen osv?

vel jeg tenker å vaske med salmi, tørke av, så en runde grønnsåpe slik at det dufter godt.

Skrevet

I år blir det ikke mye vasking. "Valpesikring" av hele huset, derimot... Guttungen fikk en blandingsvalp til bursdagen forrige måned (og før noen hyler: "guttungen" er 23 år).

Skrevet

Vasker alt.

Mopper taket og veggene. Går over lister med klut og alle kroker, dører, skap, pyntegjenstander nedover mot gulvet med klut. Til slutt taes gulvet. Det samme gjør jeg til våren. Synes det er greit å holde ribbefett på kjøkkeninnredningen og sotnivået fra all stearinlysbrenningen i sjakk. :)

Anonymous poster hash: 558c5...d1e
Skrevet

vel jeg tenker å vaske med salmi, tørke av, så en runde grønnsåpe slik at det dufter godt.

Ikke bruk grønnsåpe på annet enn tre. Det legger igjen en fetthinne som spesielt ikke er kult å ha på kjøkkeninnredning. Bruk skurekrem der det er nødvendig og gå heller over med jif allrent eller lignende for frisk duft.

Anonymous poster hash: 558c5...d1e

Skrevet

Den gode lukten av grønnsåpe fikser du ved å fylle et par små skåler med grønnsåpe og litt varmt vann og plassere for eksempel under en sofa og litt skjult i en hylle. :)

Jeg er ikke så glad i verken klorin eller salmiakk og bruker Ajax til vask av kjøkken.

Grønnsåpe på stuegulvet som er oljet tre og Ajax professional på de andre gulvene.

:heks:

Skrevet

Den gode lukten av grønnsåpe fikser du ved å fylle et par små skåler med grønnsåpe og litt varmt vann og plassere for eksempel under en sofa og litt skjult i en hylle. :)

Jeg er ikke så glad i verken klorin eller salmiakk og bruker Ajax til vask av kjøkken.

Grønnsåpe på stuegulvet som er oljet tre og Ajax professional på de andre gulvene.

:heks:

Jeg løste det ved å ta en runde med salmi også brukte jeg ajax sitron etterpå.

Gulvet er nå skinnende rent og dufter fint. Nå gjenstår fortsatt kjøkkeninnredningen, benker, ovnen, så neste er gangen og innredningen der. Vurderer fortsatt på om jeg skal ta veggene (har ikke gjort det annet en på badet hittils) :)

Skrevet

ok, men bruker jeg helst klor eller salmiakk på kjøkkenet, og hva med kjøkkenbenken, ved ovnplatene og slikt.. vil gjerne bruke noe sterkt der også så vet jeg at jeg har gjort det.

også har vi kjøkkenskapene, kjøkkenbordet og alt det der. er det normalt å bruke klor eller salmiakk på sånt?

Anbefaler å sjekke ut eddik som vaskemiddel - kan erstatte alt av vaskemidler (eneste plassen det ikke kan brukes er på marmor). Og til vindus- og speilvasking er det toppers (selv har jeg bl.a. prøvd jif-vaskesett, vinduspussemaskin, nylonvask, men eddik og vann er enklere og bedre).

Fra http://www.dagbladet.no/2011/09/28/tema/bolig/klikk/18334108/

Destillert hvit eddik rengjør effektivt og tar knekken på de aller fleste former for mugg, skitt og bakterier takket være sitt høye innhold av syre.

Å rengjøre med eddik gjør at du kan unngå å ty til sterkt kjemiske rengjøringsmidler. Du kommer også til å like at det både er svært miljøvennlig og ikke minst lønner seg økonomisk.

Eddik har mange fine egenskaper, og egner seg godt til rengjøring. Den er en naturlig luktfjerner i at den absorberer lukt i stedet for å dekke den over, god som fettfjerner, dreper mugg, virker desinfiserende, er mild nok til vask av tregulv og kan faktisk brukes i stedet for tøymykner (ca. 1 dl per vask).

Å bruke eddik fremfor kjemiske vaskemidler har jo en positiv effekt på både miljøet og ikke minst helsen din gjennom et bedre og sunnere inneklima.

Blant annet er det utmerket på å fjerne kalkavleiringer på dusjkabinettet, fordi eddik er surt og kalk er basisk.

Utgangspunktet i disse tipsene er 7 % eddik, med mindre det står noe annet.

På kjøkkenet

1. Fjern stygg lukt i søppelspannet ved å først skylle ut av, så tømme i en halv liter eddik. La sitte i minst en time før du skyller.

2. Har du tett sluk i kjøkkenvasken kan du raskt fikse dette ved å først helle i 1/4 liter bakepulver, deretter samme mengde eddik. Når miksturen slutter å boble skyller du med lunkent vann til den er ren.

3. Har du kuttet løk eller hvitløk og har streng lukt på fingrene? Vask hendene med en blanding eddik og vann, og sterke lukter forsvinner.

4. Skjærefjøler i tre blir rene om du tørker over med en klut dyppet i eddik.

5. Alle overflater (bortsett fra marmor!) vaskes enkelt og effektivt med eddik. Dette gjelder også innsiden av kjøleskapet og koketoppen på komfyren.

6. Mikrobølgeovnen blir som ny om du koker opp en blanding av 1/4 liter eddik med 1/2 liter vann i en bolle. Lar du denne koke en stund vil du ikke bare fjerne ubehagelig lukt, men også løsne fastbrente matrester.

7. Har du flekker på finserviset kan du skånsomt vaske disse av ved hjelp av en blanding eddik og salt.

8. Har du kalkflekker i vannkokeren kan du du fylle kjelen med en blanding vann og 1/4 liter eddik. La blandingen sitte i over natten. Rens kjelen godt med varmt vann når du tømmer ut blandingen.

9. Plastbeholdere som lukter vondt eller er blitt misfarget av mat kan rengjøres med fuktig klut dyppet i eddik.

10. Vask innsiden av kjøleskapet med en 50/50 blanding av eddik og vann. Dette vil også fjerne eventuelle vonde lukter i kjøleskapet.

11. Er døren på komfyren full av fett- og matflekker kan du åpne den, spraye med ublandet eddik og la sitte i 10-15 minutter. Tørk av med svamp eller fuktig klut.

12. Fjern såperester og vonde lukter i oppvaskmaskinen ved å kjøre en tom vask med 1/2 liter eddik.

Anonymous poster hash: dbb2f...71b

• Liker 1
Skrevet

http://www.namdalsavisa.no/bolig/article7043458.ece?ns_campaign=article&ns_mchannel=recommend_button&ns_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee=0

Eksperten sier dropp julevasken og for all del IKKE bruk grønnsåpe!

Anonymous poster hash: 20ddc...d5c

– Grønnsåpe var helt strålede å benytte tidligere. Den tilførte fett til overflater av tre, forteller vaskeeksperten, men viser til at det ikke er slik i dag:

– Nå er overflatene stort sett harde og syntetiske. Såpen vil ikke trenge ned i materialet, men legger seg heller igjen som en seig hinne på toppen, sier Stig Ronander.

Der mikrofiber er statisk og blir en støvmagnet, fungerer grønnsåpehinnen i praksis som lim på smuss. Den kan også skade enkelte overflater.

Men fortsatt er grønnsåpe helt supert til ubehandlede treoverflater og gulv av for eksempel skifer. Og hvis du ikke synes det blir jul uten lukten, går det alltids an å sette ut en skål eller to med grønnsåpe...

Med andre ord, dropp grønnsåpen i enkelte tilfeller, ikke alltid og ikke helt kategorisk. ;)

:heks;

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...