Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget nå
Skrevet

Hvor mye får man vanligvis i stipend per år som doktogradsstipendiat?

Har man vanlig ansatte-rettigheter, f.eks. i forhold til svangerskap?

Hva gjør man om man ikke blir ferdig på tre år (tilmålt tid)?

Er man nærmest sikret stilling ved instituttet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor mye får man vanligvis i stipend per år som doktogradsstipendiat?

Har man vanlig ansatte-rettigheter, f.eks. i forhold til svangerskap?

Hva gjør man om man ikke blir ferdig på tre år (tilmålt tid)?

Er man nærmest sikret stilling ved instituttet?

Som stipendiat er man ansatt på åremål. Man har alle rettigheter som ansatt og lønnes på lønnsstige fra lønnstrinn 37 (276000) til 45 (315000) hvor du begynner på 37 og stiger ett lønnstrinn hvert år, mener jeg å huske (det ble endret etter jeg var ferdig).

Hvem som formelt finansierer stillingen din er litt forskjellig. Noen får universitetsstipendiater (begrenset antall) mens de fleste lønnes av eksterne forskningsmidler. Alle har universitetet som arbeidsgiver og vanlige ansatterettigheter som statlig ansatt.

Flere institutter tilbyr lengre tid utover de 3 årene mot at du utfører plikttjeneste (f.eks. undervisning) - jeg var 5 årig stipendiat og hadde da 60% forsknng og 40% undervisning. Det mest vanlige er 4 år - dvs. 25% plikttjeneste og 75% forskning.

Hvis du ikke blir ferdig er du i godt selskap med mange andre stipendiater som går over tiden. Med mindre du ikke klarer å skaffe mer finansiering så må du da klare å få ferdig oppgaven på egne midler evt. på kveldstid mens du har tatt deg en annen jobb for å tjene penger for å brødfø familien. :roll:

Du kan overhode ikke forvente deg fast stilling på instituttet etterpå - jeg kan love deg at sjansen for at du ikke får fast stilling etterpå er 99,9999%. Hvis du er heldig får du kanskje en post-doc stillng etterpå. For å få en fast vitenskapelig stilling er du avhengig av at forskningsgruppen f.eks. har ansatte nær pensjonsalder - hvis du er rett person til rett sted da så er sjansen større for at du kan bli ansatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...