Gå til innhold

Velge kjæreste eller familie på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skilt og har vært alene i over to år. Har i høst funnet en mann jeg er blitt kjæreste med. Han har barn og jeg har det samme, vi har ikke involvert barna. Planen min var å feire jul med min far, hans kone og min søster og svoger. Min søster bor et stykke unna men kommer "hjem" til jul. Jeg ringte min far for å si at jeg har fått meg en kjæreste som jeg vurderer å feire julaften med istedenfor å feire med min far. Det falt ikke i god jord. Jeg trodde min far skulle være raus nok til å invitere han med, men den gang ei. Jeg sa altså at jeg vurderer å velge kjæresten og min far lekset opp for meg hvor skuffet han ble og hvor mye min søster gledet seg. Jeg skal være sammen med min søster 1. Juledag samt to dager i romjula på fjellet. Min kjæreste blir sittende alene julaften om jeg ikke er sammen med han, det har jeg ikke lyst til. Det er hans exkone som skal ha barna julekvelden. Jeg har lyst til å være med kjæresten min selv om det er et forholdsvis nytt forhold. Egentlig har jeg kjent han hele livet, han er litt perifert i min bekjentskapskrets selv om vi ikke har vanket fast sammen. Vi har vært i et bryllup og noen runde lag i løpet av årene uten at det har vært noe mellom oss da.

Hva vil være en god løsning? Jeg var sammen med min far i fjor og han bor ikke langt unna meg, føler vi har et godt forhold, men av og til merkes det at han begynner å bli sær på sine gamle dager.

Er det greit å feire med ny kjæreste etter 3 mnd når man er over 40 år eller bør jeg la han være alene eller kanskje med andre venner og bli hos pappa slik vi avtale på sensommeren? Jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å sitte hos min far som "singel" når jeg har hatt to julaftener tidligere som nettopp det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville feiret med kjæresten.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde nok feiret med kjæresten min, eventuelt spurt far om han ikke kan få lov til å feire med dere.

Jeg hadde IKKE klart å kose meg på julaften, om jeg visste at kjæresten min var alene.

• Liker 3
Gjest New_Girl
Skrevet

I denne situasjonen hadde jeg valgt å feire med kjæresten.

• Liker 2
Skrevet

Syns det er merkelig at din far ikke spurte om dere ville komme hjem til han!?

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan han ikke komme med på familiemiddagen? Om det er et tidspunkt å være inkluderende og vise omtanke, så er det i julen.

Skrevet (endret)

Du får gi beskjed til faren din om at han og familien din har to alternativer å velge imellom:

1. Julaften med deg og kjæresten din

2. Julaften uten deg

Personlig så hadde jeg ihvertfall ikke latt noen feire alene, og da hadde valget falt på å feire med kjæresten.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Hvis ikke familien syns det er greit at du tar med kjæresten din, hadde jeg feiret med ham. Ingen tvil. Ingen skal være alene på julaften med mindre de selv vil.

Skrevet

Det er akkurat dette jeg også tenker, ingen skal sitte alene julaften. Jeg ble helt satt ut av at pappa ikke ville ha en "fremmed" mann i huset for første gangen julaften. Jeg tenkte at de kunne jo møtte en snartur før 24. bare for en kjapp kaffe og hilse på, men dette ble ikke nevnt. Jeg sa til min far at jeg skulle tenke på dette, men jeg kjenner at jeg vil jo ikke kose meg med maten eller noe uten han. Min søster vil gjerne at vi kommer begge to, så hun skulle prøve å legge inn noen ord om dette, men jeg kjenner min far godt nok til å vite at når noe går i vranglås hos han er han ikke til å rikke, dessverre...

Skrevet

Siden faren din ikke vil ha en "fremmed" mann i hus, er det bare å la han bli kjent med ham før julaften.

Rekker dere et par besøk før den tid? Om dere klarer det, kan nok faren din ha forandret mening, og alle kan feire sammen. Hvis ikke forstår jeg godt hvis du velger kjæresten din. God jul :)

Anonymous poster hash: 0cba4...7a5
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Eg hadde sendt mld til pappa og sagt at eg kjem og feirar jul der og at du har med deg ein gjest. INGEN skal måtte feire jul åleine!

Skrevet

Jeg ville feiret med kjæresten. Din far har selskap og jeg leser hovedinnlegget slik at du kommer til å møte din søster senere i jula uansett. (Og så synes jeg din far er bittelitt sær som ikke vil ta i mot kjæresten din.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...