Gå til innhold

Søster som tar kontakt når hun trenger penger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har desverre mistet kontakten med min familie, foreldre og andre slektninger etter at jeg valgte å være sammen med en dame de ikke kunne akseptere.

Men før dette bodde jeg i perioder hjemme hos søsteren min når hun behøvde hjelp og støtte med unger i en stressende hverdag.

Vi hadde et bra forhold og siden jeg ikke hadde fast jobb på den aktuelle tiden, men jobbet litt til og fra, så var jeg en "hjemmeværende" onkel som bodde hos dem og hjalp til med guttene.

På den måten fikk vi en bedre hverdag alle sammen.

Nå som resten av familien og slekta ikke vil ha kontakt mere har søsteren min allikevel fortsatt å ha kontakt med meg, men bak deres rygg.

Jeg fikk mindre kontakt med guttene, siden det ikke var så enkelt å unngå at de fortalte at de hadde truffet onkel eller vært sammen med onkel i helgene.

Men jeg møtte søsteren og snakket sammen, tok kaffe og lagde litt middager hos meg og sånne ting. Men vi treffes ikke utenfor huset.

Etterhvert ble det sånn at hun tok mindre kontakt og helst hvis hun trengte penger til noe. Helst hvis det var guttene som behøvde sko eller sånne ting.

Jeg ga også penger til bursdag og lingende, som Eid-feiring.

Men nå virker det mer som søsteren alltid tar kontakt når hun ønsker seg ekstra penger til ting og aldri ellers.

Hun har spurt om penger til strømregning, telefonregning og etterhvert mat, også.

Jeg begynner å bli litt lei meg fordi det virker mest som jeg er en minibank for tiden og at hun ellers ikke er så intressert i kontakt?

Hvordan kan jeg snakke med henne så hun forstår at dette ikke er så enkelt?

Jeg er redd for at hvis jeg sier at hun ikke kan be om penger til ulike ting, så vil hun slutte å ta kontakt. Noe jeg ikke ønsker, det heller.

Jeg har jo en jobb og ingen barn selv, så jeg kan jo hjelpe. Men det går bare én vei. Dessuten har jo guttene en far, så det er ikke som at de ikke har en økonomi til innkjøp selv. Iallefall sier hun ikke at de har økonomiske vanskeligheter i det daglige. Men man kan jo begynne å lure på det også?

Blir jeg utnyttet?

De har fått en datter, så det kan jo hende at ting ikke er like enkelt. Det er jo dyrt med tre barn.

Begge guttene har begynt på skolen, så det er ikke barnehage som er dyrt.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette.

Anonymous poster hash: 8d53a...cbd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi den der søstera si beskjed om å begynne å jobbe, kanskje?

Skrevet

Gi den der søstera si beskjed om å begynne å jobbe, kanskje?

Hun har jobb. Hun har jobbet lenge. Helt siden før ble gift og hun fikk guttene.

Skrevet

Må søstra di skjule at ho er med deg for resten av familien din, berre fordi dei har valgt å ikkje ha noko med deg å gjer? Det var det eg reagerte mest på!! Men, ja. Du blir utnytta. Kan hende ho ikkje ser på det som utnytting, men at du alltid har vore i økonomisk stabilitet som hjelper ho når ho treng dette. Berre sei frå korleis du føler forholdet dykkar er. Sluttar ho å ha kontakt med deg pga. dette, må du nesten spørje deg om du vil ha kontakt med søstra di berre når ho treng peng?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det vanskeligste av alt blir hvis jeg mister kontakten med henne helt.

Da mister jeg jo muligheten til å være sammen med guttene nå de blir større også.

Jeg vil ikke få se datteren hennes, heller.

Jeg synes det virker veldig trist å ikke skulle ha noen som helst kontakt med noen som er min familie lenger.

Det er veldig vanskelig å bli helt alene på den måten. Jeg tror ingen forstår det som ikke har opplevd det, med alt man bekymrer seg for og ikke kan få svar på.

Jeg kan feks ikke vite hvordan det går med moren min som har en nyresykdom, hvis jeg ikke har kontakten med noen i det hele tatt.

Eller hvordan det går med den minste broren min som ofte roter seg opp i vanskeligheter.

Jeg vet ikke hvordan jeg bør ta opp dette at hun ikke tar kontakt annet enn for penger på en sånn måte så hun ikke blir fornærmet, heller.

Og hvis hun virkelig har behov for pengene er det jo ikke rett av meg å ikke hjelpe henne, eller anklage henne på noen måter.

Jeg skulle gjerne ha snakket sammen, men jeg har ikke fått tak i henne denne uka.

Det er litt vanskelig, fordi vi må være forsiktige med at resten av familien vet at hun har kontakt med meg fortsatt. Det ville nok ikke bli akseptert.

Så jeg vet ikke helt.

Kanskje hun bare tar kontakt i ytterste nødsfall? Kan det være en mulighet at hun er engstelig for at det skal bli konsekvenser av at hun møter meg?

Hvis hun begrenser kontakten til absolutt minimum pga det, så er det jo trist. Spesielt hvis hun har behov for en økonomisk håndsrekning og jeg begynner å gjøre meg vanskelig.

Skrevet

Jeg syns du skal ta det opp. Kanskje ikke si at du føler deg utnyttet for penger, men pakke det inn ved å si at du føler hun sjeldent tar kontakt og at du savner henne og barna. At du ønsker å se de oftere.

Skrevet

Hun har jobb. Hun har jobbet lenge. Helt siden før ble gift og hun fikk guttene.

Og likevel kommer hun og maser om penger?

Skrevet

Pleide å ha en slik bestevenninne som var omtrent som min søster. Hender fortsatt jeg får forespørsler, enten på tekstmelding eller når jeg møter på henne. alt fra om hun kan låne 100 kroner når jeg møter på henne i byen til større summer på tekstmelding.

Svar: Nei.

Skrevet

Du må si nei, gang på gang.

Jeg har samme utfordring, hjalp et familiemedlem mye med barnepass etc når jeg var yngre - og når jeg så fikk egne forpliktelser ble det fornærmelse når jeg ikke lengre kunne alltid.

Dette har ødelagt vårt forhold totalt. Jeg sa nei til barnevakt og penger, det ble tolket med "h*n bryr seg ikke".

Slik kan det hende din søster også reagerer - det må du være forberedt på. Men du må si nei, og forklare hvorfor.

Anonymous poster hash: 48b81...41d
Skrevet

Har forsøkt å snakke med søsteren i går på formiddagen.

Jeg forklarte at jeg var lei meg fordi vi hadde mindre kontakt.

Hun sa hun ikke fikk gjort så mye med akkurat det fordi det ga henne dårlig samvittighet å snike seg rundt og møte meg.

Jeg fortalte at jeg lurte på om hun hadde dårlig råd, siden hun hadde spurt meg om penger til mat og strøm.

Hun ble veldig skuffet av meg, sa hun. Hun trodde hun kunne stole på meg og så gikk hun.

Nå føler jeg meg veldig trist og fortvilet.

Hun har hatt telefonen avslått i hele går kveld og i dag, så jeg får ikke ringt og snakket med henne.

Tror dere dette betyr at hun ikke vil ha kontakt mer?

Skrevet

Jeg har forsøkt å snakke med henne i går og det virker nesten som om dette har ødelagt noe?

Hun har skrudd av telefonen, så jeg får ikke snakket med henne.

Føler meg veldig trist og fortvilet, når jeg ikke vet hva hun tenker.

Skrevet (endret)

Det er jo ikke riktig at du skal betale for vennskapet med henne.

Hvem i familien er det som er hjernen bak utfrysningen? Du burde ta et oppgjør med den personen og si man ikke kan velge hvem man er forelsket i .

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke riktig at du skal betale for vennskapet med henne.

Hvem i familien er det som er hjernen bak utfrysningen? Du burde ta et oppgjør med den personen og si man ikke kan velge hvem man er forelsket i .

Det oppgjøret forsøkte jeg å ta for ett år siden, og det endte ikke bra.

Det er jo ikke egentlig et vennskap når det kommer til søsteren min. Det er jo et søskenforhold og det er mye verre å miste kontakten med et nært søsken som man har vokst opp sammen med enn å avslutte et vennskap.

Skrevet

Emosjonell utpressing av deg som er "utstøtt".

Din søster høres dessverre ikke ut som et helt godt menneske. Om hun ikke vil ha kontakt med deg uten å tigge penger har du det bedre uten.

Lykke til!

Skrevet

Emosjonell utpressing av deg som er "utstøtt".

Din søster høres dessverre ikke ut som et helt godt menneske. Om hun ikke vil ha kontakt med deg uten å tigge penger har du det bedre uten.

Lykke til!

Jeg vet at søsteren min er et godt menneske. Jeg åpnet ikke en tråd for å høre at hun er en fæl, egoistisk person, for det er hun ikke.

Jeg er faktisk veldig glad i henne og vil ikke miste kontakten eller ødelegge forholdet til henne ved å kutte henne ut.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan reparere det og fortelle at jeg trenger henne i livet mitt og savner henne og guttene. Det er også den lille datteren som jeg bare har sett når hun sov i barnevogn som bitteliten baby, men som snakker og går omkring uten at jeg har sett henne.

Dessuten er det lettere å ikke treffe nen av de andre, når jeg i det minste kan treffe henne.

Skrevet

Det er kulturen som er det som bestemmer i dette, og den kan man ikke uten videre si fra til på egen hånd.

Når folk tror på det de tror på og navigerer etter sånne nedarvede regler, er det ikke enkelt for en familie, eller en søster, å bryte det mønsteret.

Tro meg, jeg vet hvordan det er fordi jeg lever det selv.

Man må akseptere hvordan tingene er og gjøre det beste ut av dem.

Skrevet

Virker som hun dessverre bruker din sårbarhet i forhold til å ha mistet kontakten med familien.

Å si at hun er skuffet over deg og ikke ta telefonen er en måte å straffe deg på. Hun merker din sårbarhet og ble vell fornærmet. Kan virke som du kanskje får det bedre uten søsteren din når hun ikke gir deg noe tilbake. Syns hun behandler deg dårlig.

Skrevet

Jeg vet at søsteren min er et godt menneske. Jeg åpnet ikke en tråd for å høre at hun er en fæl, egoistisk person, for det er hun ikke.

Jeg er faktisk veldig glad i henne og vil ikke miste kontakten eller ødelegge forholdet til henne ved å kutte henne ut.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan reparere det og fortelle at jeg trenger henne i livet mitt og savner henne og guttene. Det er også den lille datteren som jeg bare har sett når hun sov i barnevogn som bitteliten baby, men som snakker og går omkring uten at jeg har sett henne.

Dessuten er det lettere å ikke treffe nen av de andre, når jeg i det minste kan treffe henne.

Jeg tviler ikke på at hun er et godt menneske i bunnen.

Men tilgjengeligheten har gjort at hun har oppført seg på en måte som ikke er positiv.

Tilgjengelighet i form av at hun ikke har blitt stoppet på et tidligere tidspunkt, og ser dermed ikke problemet, samt kanskje rettferdiggjør sin egen oppførsel med at hun har en slags "rett" til pengene dine siden hun har støttet deg hele veien.

En del mennesker kan bli litt korrupte på sjelen om de ikke møter motstand og opplever at andre sier nei.

Samtidig har man konstante fristelser rundt seg.

Ved å få penger av deg til ting hun mener barna trenger, så kan hun bruke egne midler på ting til seg selv. Kanskje er dette en luksus for henne som hun helst ikke vil miste.

Jeg tror du og din søster trenger å prate lenge sammen, ansikt til ansikt, og finne fram til det gamle søskenforholdet deres. Kvitt dere med en del overfladisk skit.

Kulturen din kan jeg for lite om, men du kunne jo eventuelt trøstet familien med at det i det minste er en kvinne du har falt for...??

Det høres grusomt ut at folk i dag lar seg styre i så stor grad av "kultur" og indoktrineringer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...