Gå til innhold

bygge hus, prisliste...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Ser det er mange tråder med hus-bygging her, men jeg tar sjansen på at dere ikke er lei... :-?

Det jeg lurer på er: Man hører gjerne at man må gange prisen på ferdighus med 2 og plusse på tomten for å få huset ferdig til å flytte inn... drtte skal visstnok være en tommelringerregel som viser seg å stemme...Dere som har bygd : er det virkelig sånn? Og hva er det som koster så mye ekstra? grunnmur selvfølgelig..og noen tusen her og noen tusen der, men DOBBEL PRIS? Et hus som koster 1 mill, blir altså til 2 mill før man kan sette nøkkelen i døra? Og hvis man da skal bygge et noe større hus, feks med en ferdighuspris på 1,5 mill, det kan vel ikke bli 3 mill?? (noen kostnader er jo like uansett om huset er 100 eller 200kvm)... Hvor mye kostet huset deres i katalogen og hvor mye ble det totalt 8og evt hvor mye gjorde dere selv).. er meget takknemmelig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slenger meg på her jeg også...

Har tittet litt i slike kataloger, prøver å finne ut hva slags hus vi vil ha. Har forståelse for at det vil koste en god del mer enn det som står i katalogen, men dobbelt så mye har jeg ikke hørt før...

Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med ferdighus, annet enn et vennepar og det som min snekkerfamilie forteller.

Men prisene som oppgis i huskatalogene er som regel helt strippede hus, med en minimumsløsning av kjøkken, før fliser og bad, før evt. parkett tapet eller hva du ønsker på veggene. osv. osv. Ergo bestemmer du litt selv hvor dyrt det skal bli. Men en vil jo gjerne ha det litt OK når en først skal bygge...

Vi bygger arkitekthus mens et vennepar planlegger ferdighus. Totalt regner vi med å ende omtrent på samme sluttsum. Dere kan jo følge med litt i dagboka mi, som jeg snart skal oppdatere..:-)

På Hegnar.no er det også laget et utfyllende regnestykke på husbygging som er interessant - linket herfra

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...d=147815&cat=10

Vi er ennå på grunnmurstadiet, men jeg kan allerede skrive under på at ting ikke alltid går som en håper - og det merkes godt på budsjettet!

Lykke til!

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene i ferdighuskataloger inkluderer svært lite.

Det er som regel inkludert et lite kjøkken fra en eller annen leverandør, en vask til å henge på veggen, et toalett, dusj uten kabinett, altfor få elektriske punkt, en varmtvannstank osv.

I mange tilfeller kan du heller ikke endre så mye på huset.. alt koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Prisene i ferdighuskataloger inkluderer svært lite.

Det er som regel inkludert et lite kjøkken fra en eller annen leverandør, en vask til å henge på veggen, et toalett, dusj uten kabinett, altfor få elektriske punkt, en varmtvannstank osv.  

I mange tilfeller kan du heller ikke endre så mye på huset.. alt koster.

Har bygget hus som kostet ca 420.000,- i katalogen. Tomta kostet 300.000,-

Endte på 1.300.000,- før vi var flyttet inn, og da uten garage og hage.

Min erfaring er at det er ikke de store beløpene som kommer overraskende, men alle de 14.565 små beløpene som kommer i tillegg. Maling/tapet/gulv/tak/lister/kjøkken/bad/dørhåndtak/EL-punker o.s.v. Ang EL-punkter så får du aldri nok stikkontakter, og husk at i katalogen står der kanskje 60 punkter. Dette høres mye ut, men trekker du fra koblingspunkter komfyr, vaskemaskin, varmtvann, lysbrytere, utelys o.l, kan du dele resten av punktene som stikkontakter på alle rom.

Tell så opp alt du bruker av stikkontakter du bruker i dag, legg til det du ønsker deg for så å dobble det. Da nærmer du deg nok.

Disse kommer mye underveis og som et resultat av at du ser huset komme på plass noe anneledes enn du har sett for deg i dine drømmer i forkant. GÅ Å SE PÅ VISNINGSHUS. Alle store huslevrandører har dette. Når du/dere kontakter huslevrandørene kan dere få adresser der andre bygger slikt hus som Dere ønsker.

Dra på byggefeltet og snakk med de som bygger om deres erfaringer.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Reglen stemmer i alle fall godt for oss.

Hus 800000,-

Tomt 400000,-

Grunnmur og alt innvendig arbeid 700000,-

nero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...