Gå til innhold

Bjeffing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min papillon(tidligere en stille rolig hund) har nå begynnt å bjeffe hver gang han hører den minste lyd utenfor leiligheten(noen som går utenfor, en dør som lukkes. Noen som sier hei feks) pluss når han er hjemme alene i den nye leiligheten våres bjeffer han konstant samme hvor lenge vi er borte. Jeg er sykemeldt så jeg kan være hos han hele tiden nå. Men vil jo gjerne at han skal kunne være hjemme alene også. Det mest plagsomme er da han bjeffer for ingenting(ordentlig skrikebjeff og bare humrebjeff).. Noen som har noen tips?

Anonymous poster hash: 37920...9f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøte en tom plastikk-flaske som jeg fylte med vann og hver gang min bjeffet sa jeg nei og gav hun en sprut. Nå er det ikke alle som bryr seg om de får en liten sprut med vann i ansiktet, men min gjorde iallefall det. Nå trenger jeg bare si bestemt "nei" så gir hun seg :) lykke til!

Anonymous poster hash: ab123...9f0
Skrevet

Avlive? Da slutter han å bjeffe.

Anonymous poster hash: a15a5...bbe
Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Avlive? Da slutter han å bjeffe.

Anonymous poster hash: a15a5...bbe

Idiot.

Skrevet

heisann!

Jeg har stor tro på å begynne med de minst ingripende metodene først. Noen fortalte meg at de forsøkte å lære hunden komandoen "stille". Dette gjorde de ved at like etter at hunden hadde bjeffet og var stille. Sa eieren "stille" og gav den en godis. Dette kan også gjøres ved hjelp av en klikker. Så fort man føler at hunden har skjønt at "stille" betyr ikke bjeff. Kan man øve litt med f.eks ringerklokka. Du kan være inne med hunden din, mens en medhjelper ringer på. Sitt sammen med hunden din og vær klar med godis hver gang den er stille.

Fungerer ikke dette, må du nesten vurdere å ta inn straff som en del av opplæringen. Eks; trampe i gulvet ( noen hunder skvetter av høye lyder og stopper å bjeffe). Det kan være lurt å da rekonsturuere situasjonen som utøste bjeffingen helt til hunden er stille. Da skal den belønnes. Jeg ville vært svært forsiktig med å være fysisk mot hunden din. Noen hunder kan bli veldig redde når eien kjefter og samtidig dytter borti dem, mens andre går det greit med. Bare husk at når du "dytter" borti hunden er det ikke fordi det skal gjøre vondt e.l men for å fange oppmerksomheten til hunden din. Altså bare et forsiktig litte puff og ikke på hodet! Ikke si "fy" "hysj" e.l mange ganger på rad. Bytt metode raskt når hunden ikke responderer. Ser noen foreslår å sprute vann. Vet om flere som gjør dette med godt resultat. Vær bare forsiktig slik at hunden din ikke oppfatter vann som skummelt ( upraktisk ved bading). Bjeffehalsbånd er ulovlig i norge. Tror de med vibrering er lovlig, men det er en god del brukerfeil på disse. Hørt om hunder som har fått strøm i seg fordi bråket til naboen utløste halsbåndet.

Når det gjelder bfjeffing når han er alene hjemme, hva med å starte på null med alene hjemme trening? Gå ut i et par minutter, gå inn igjen når det er stille, og øk tiden sakte men sikkert.

Husk rom ble ikke bygd på en dag. Hvis hunden din etter en del trening bare bjeffer en gang på lyder istedenfor for ti er dette er fremskritt!

Elles, har du nylig flyttet eller er det noe spesielt som har skjedd siden hunden din har gått fra rolig til bjeffete? Kan det være løpetid ute å går? Kanskje han/hun er frustrert og trenger mer mosjon og mer lek og mentalstimulering? Hvis du har litt tid (og penger) til overs finnes det en rekke kurs du og hunden din kan gå på. Bare søk på nettet så finner du kanskje noe spennede. Klikkertrening er nok utrolig spennende og et godt verktøy i hundeoppdragelse.

Til sist vil jeg bare si, mange hunder bjeffer. Papillon er vel en typsik "varsler" som det lett er litt lyd i. Det er nok ikke verdens undergang med varsling, men den der bjeffingen alene hjemme er nok passe upraktisk.

For all del ikke avlive den! ha en fin kveld!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...