MiaMamma Skrevet 12. desember 2013 #1 Skrevet 12. desember 2013 Jeg ble gift i USA i 2002 og vil nå gjerne søke skilsmisse. Jeg vil helst gjøre dette i Norge, da det vil koste mye penger å ta det gjennom amerikansk rettsvesen. Noen som vet om dette er mulig? På forhånd takk!
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #2 Skrevet 12. desember 2013 Så lenge ekteskapet er gyldig i Norge kan du søke om seperasjon på vanlig måte til fylkesmannen Anonymous poster hash: 5a97e...9c9
Testosteron Skrevet 12. desember 2013 #3 Skrevet 12. desember 2013 Jeg ble gift i USA i 2002 og vil nå gjerne søke skilsmisse. Jeg vil helst gjøre dette i Norge, da det vil koste mye penger å ta det gjennom amerikansk rettsvesen. Noen som vet om dette er mulig? På forhånd takk! ekteskapsloven § 30 b. Når ekteskapssak kan anlegges i Norge Dersom ikke annet er fastsatt ved overenskomst med fremmed stat, kan ekteskapssak reises ved norsk domstol: a) når saksøkte har bopel i riket, eller b) når saksøkeren har bopel i riket og enten har bodd her de siste to år eller tidligere har hatt bopel her, eller c) når saksøkeren er norsk statsborger og det godtgjøres at hun eller han på grunn av sitt statsborgerskap ikke vil kunne reise sak i det land hvor vedkommende har bopel, eller d) når begge ektefeller er norske statsborgere og saksøkte ikke motsetter seg at saken reises for norsk domstol, eller e) når det blir søkt om skilsmisse på grunnlag av separasjon som er meddelt her i riket, i løpet av de fem foregående år, eller f) når ekteskap er inngått her i landet, og det godtgjøres at saksøkeren ikke vil kunne reise sak i det landet han eller hun er statsborger eller har bopel.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #4 Skrevet 12. desember 2013 Jeg ble gift i USA i 2002 og vil nå gjerne søke skilsmisse. Jeg vil helst gjøre dette i Norge, da det vil koste mye penger å ta det gjennom amerikansk rettsvesen. Noen som vet om dette er mulig? På forhånd takk! Utgangspunktet er at man søker skilsmisse i landet man inngikk ekteskap i. Og dette blir i ettertid godkjent i Norge. Men det er i enkelte tilfeller mulig å søke om, og få, oppløsning av skilmisse for utenlandsk ekteskap. Ville tatt en telefon til Bufetat og få info om fremgangsmåte/vilkår osv. Anonymous poster hash: eede2...f73
MiaMamma Skrevet 14. desember 2013 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2013 Takk for svar, folkens. Jeg kommer nok til å ta en telefon, da.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #6 Skrevet 14. desember 2013 Utgangspunktet er at man søker skilsmisse i landet man inngikk ekteskap i. Og dette blir i ettertid godkjent i Norge. Men det er i enkelte tilfeller mulig å søke om, og få, oppløsning av skilmisse for utenlandsk ekteskap. Ville tatt en telefon til Bufetat og få info om fremgangsmåte/vilkår osv. Anonymous poster hash: eede2...f73 Dersom ekteskapet er godkjent i Norge, er det ordinær separasjonsøknad som gjelder. Trenger ikke gjøre noe i Usa med andre ord. Anonymous poster hash: 5295e...a9e
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #7 Skrevet 14. desember 2013 Separasjonskjema finner du på altinn, fyll ut og print ut, signer med vitner og send. Anonymous poster hash: 5295e...a9e
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #8 Skrevet 14. desember 2013 Det er ikke noe problem. Har selv gjort det. Først sendte jeg oversettelsen av ekteskapsattesten til Folkeregisteret for at de skulle registrere at jeg var gift. Etter det kunne jeg gjøre alt på samme linje som de som giftet seg i Norge -- sendte inn separasjonspapirene osv. Anonymous poster hash: de701...a09
MiaMamma Skrevet 15. desember 2013 Forfatter #9 Skrevet 15. desember 2013 Takk skal dere ha. Jeg mener jeg sendte inn ekteskapsattesten til folkeregisteret like etter at jeg giftet meg. Må finne ut om dette, da. Godt å vite at jeg kan få det gjort i Norge. Fin julepresang, dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå