Gå til innhold

Gaver til juletreet i Bergen sentrum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om det er andre bergensere her som har lagt gaver ved treet på torgallmenningen før?

Jeg tenkte å gjøre det for første gang i år, og lurte på hva dere skriver på pakkene? Skriver dere for eksempel "Til barn", "Til gutt, ungdom" osv? Hvor godt pakker dere det inn?

Gleder meg til å gi vekk litt ekstra til noen som trenger det! :blomst:

Anonymous poster hash: 17b37...124
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det for et opplegg? :) Har aldri hørt om det, bor ikke i Bergen, men skal dit neste uke. Fortell litt om det, jeg vil gjerne gi vekk en gave jeg også.

Anonymous poster hash: 38ffc...f02
Skrevet

Vet ikke så mye om det selv egentlig /selv om jeg burde det, er jo bergenser!), men det er et stort juletre midt i Bergen sentrum på Torgallmenningen, hvor man også i førjulstiden kan legge gaver (men jeg vet faktisk ikke helt akkurat hvem som mottar det, har liksom bare antatt det er byens fattige, men er faktisk ikke helt sikker). Før var det noen som heter slumsøstrene som stod for det, nå tror jeg det er Frelsesarmeen/Fretex?

Men noen år har det vært et problem at folk faktisk synker så lavt at det har blitt stjålet fra treet, men Frelsesarmeen har stands like ved på dagtid ihvertfall sånn at de kan holde et øye med hva som skjer.

• Liker 1
Skrevet

Dette lurer jeg også om jeg skal gjøre. Noen som har lenke til en nettside der det er mer informasjon om ordningen?

Skrevet

Har prøvd å google, men finner lite informasjon og ingen oppdatert. De burde vært flinkere til å promotere synes jeg. Ingen som har levert gaver som kan opplyse oss? :D

Skrevet

Jeg har levert! :)

Skrev bare noe a la: "Til en pike rundt 10 år," "Til en filmglad ungdom" og slikt. Hvor mye man må skrive på spørs jo litt på hva det er - noen ting kan gis til alle, mens andre er litt mer begrensede. Pakker inn som en normal julegave med litt ekstra papir på, så det ikke går i stykker.

Anonymous poster hash: 57525...8b2
Skrevet (endret)

Jeg har levert! :)

Skrev bare noe a la: "Til en pike rundt 10 år," "Til en filmglad ungdom" og slikt. Hvor mye man må skrive på spørs jo litt på hva det er - noen ting kan gis til alle, mens andre er litt mer begrensede. Pakker inn som en normal julegave med litt ekstra papir på, så det ikke går i stykker.

Anonymous poster hash: 57525...8b2

Legger du gavene i en pose eller noe slikt? Det er jo ikke akkurat tørt i Bergen på denne tiden av året ...

Forresten, noen som vet hvor gavene går? Er det til norske personer, eller går de utenlands også? Litt greit å vite mht. bøker og filmer, for eksempel.

Endret av Harlekin
Skrevet

Vet ikke så mye om det selv egentlig /selv om jeg burde det, er jo bergenser!), men det er et stort juletre midt i Bergen sentrum på Torgallmenningen, hvor man også i førjulstiden kan legge gaver (men jeg vet faktisk ikke helt akkurat hvem som mottar det, har liksom bare antatt det er byens fattige, men er faktisk ikke helt sikker). Før var det noen som heter slumsøstrene som stod for det, nå tror jeg det er Frelsesarmeen/Fretex?

Men noen år har det vært et problem at folk faktisk synker så lavt at det har blitt stjålet fra treet, men Frelsesarmeen har stands like ved på dagtid ihvertfall sånn at de kan holde et øye med hva som skjer.

Slumsøstrene er under Frelsesarmeen/Fretex ja, og det er de som sørger for å hente pakkene. Bare skriv alder på pakken, og hva det inneholder. Men ikke legg pakker der om kvelden.

Anonymous poster hash: cd77d...89d

Skrevet

Da var jeg nede tidligere i dag for å legge fra meg gaver. Jeg kunne ikke se noen gaver under treet, og Frelsesarmefolkene var opptatt med å spille julesangene, det var ikke mulig å finne noen å spørre. Jeg endte opp med å levere på butikken på Nordnes til slutt, de sa det var helt i orden. Så sånn gikk det prosjektet.

Skrevet

Jeg sendte en e-post til frelsesarmeen her i bergen og de kunne fortelle meg at de har ikke den ordningen i år fordi de har ikke nok folk til å utføre dette. Og jeg har en god del klær som kan gis vekk. De sa at jeg kunne gi det til fretex, men det vil jeg ikke for de selger det videre og jeg vil at folk skal få det helt gratis.

Skrevet

Det står faktisk (i hvert fall gjorde det det på fredag) en lapp på selve treet om at gavene ikke kan legges under treet lenger. Utenom at det var ressurskrevende å ha folk til å passe på og hente gaver, var det et stort problem at folk stjal/ødela pakker og innhold. Mener at det sto hvor man heller skal gi gavene, men husker ikke hvor det var. Ville ikke gitt det til Fretex, men heller tatt kontakt med Slumsøstrene og hørt med dem. Ellers nå kan man også levere gaver til "Hjelp oss å hjelpe" avdeling Bergen, og Kirkens Bymisjon ønsker seg varmende gaver som luer, votter, skjerf. Godt mulig de ville vært interessert i andre typer gaver også.

Skrevet

Gavene samles inn av Frelsesarmeen som så gir dem videre til familier som sliter litt i julen. Ettersom jeg forstår, skriver du på pakkene hvem de er "myntet på". f eks "Gutt 12 år", "Dame str 38" osv.

Jeg har tidligere lagt pakker under treet, men har dessverre sluttet med det pga alle tyveriene. Kanskje man heller kan levere disse direkte til Frelsesarmeen. Jeg anbefaler deg/dere å ta en telefon til organisasjonen og høre med dem om dere kan levere på annen måte.

Skrevet

Har også lest at folk rett og slett har pakket inn søppel for å ødelegge..

Anonymous poster hash: 69102...f91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...