Gå til innhold

Pappa er alkoholiker, hvordan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Gjest solstråle99
Skrevet

Jeg er 21 år og bor ikke hjemme, hverken meg eller broren min har bodd hos vår far siden vi var under 5 begge to. Han har alltid drukke en del, men nå de siste årene har det blitt verre. Han nekter å ta i mot hjelp og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Han virker deprimert og jeg klarer ikke bare å sitte å se på hans undergang!
Jeg vet det ikke er min oppgave og at han må innse problemet selv.. Men er det ikke noe jeg kan gjøre? Jeg beskymrer meg altfor mye for han og det går ut over skolegangen min..

Er det noen som har erfaring med dette og vet om noe som kan hjelpe? En telefon jeg kan ringe, noe jeg kan si til han eller ett eller annet jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anonyme alkoholikere kan nok mye om dette, kontakt de. Dessverre er det nok slik at det ikke nytter og prøve og hjelpe- de må innse problemet selv. Ta kontakt med AA som vil fortelle deg mer- de kan dette. Klem

• Liker 1
Skrevet

Snakk med noen som har kompetanse på feltet, kanskje noen andre kan snakke med han? Er ikke ditt ansvar, men jeg forstår deg.

Men vil han ikke innse at han har et problem eller ha hjelp, så er det dessverre bare å gi opp.

Mine foreldre ville ikke uansett om de minstet meg, så jeg ga opp etter 10 år med å prøve å hjelpe de og flyttet langt unna for 7 år siden. De vil fortsatt ikke innse at de er alkoholikere og trenger hjelp.

Anonymous poster hash: a8204...f1b
Gjest Passing by
Skrevet

Snakk med noen som har kompetanse på feltet, kanskje noen andre kan snakke med han? Er ikke ditt ansvar, men jeg forstår deg.

Men vil han ikke innse at han har et problem eller ha hjelp, så er det dessverre bare å gi opp.

Mine foreldre ville ikke uansett om de minstet meg, så jeg ga opp etter 10 år med å prøve å hjelpe de og flyttet langt unna for 7 år siden. De vil fortsatt ikke innse at de er alkoholikere og trenger hjelp.

Anonymous poster hash: a8204...f1b

Ja, det er nok dessverre sånn. Leste en artikkel for en tid tilbake om en mann som var alkoholiker og som ikke søkte hjelp før han var i ferd med å miste jobben. Kone og barn hadde forlatt han forlengst, men å miste jobben var det som satte en støkk i han.

Det nytter ikke å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp, du kan f.eks. skaffe info og legge igjen hos han. Det beste er nok å snakke med fagfolk som kan dette.

Gjest solstråle99
Skrevet

Ja, det er nok dessverre sånn. Leste en artikkel for en tid tilbake om en mann som var alkoholiker og som ikke søkte hjelp før han var i ferd med å miste jobben. Kone og barn hadde forlatt han forlengst, men å miste jobben var det som satte en støkk i han.

Det nytter ikke å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp, du kan f.eks. skaffe info og legge igjen hos han. Det beste er nok å snakke med fagfolk som kan dette.

Det er akkurat det, faren min har ikke noe mer å miste. Vi (barna) er lite med han, han har ikke jobb (jobber av og til svart), vennene hans sitter død-drunken hele dagen og han er rett og slett familiens svarte får. Jeg kan ikke forstå hva som kan gi han et spark i baken når han rett og slett nesten ikke har mer å miste... Han lever på nav i en liten trang hybelleilighet med dårlige venner og en familie som snakker lite med han...

Men jeg vet at når han har noe å gjøre så drikker han ikke! Han er bygd for å arbeide, desverre skyller han så mye penger at jeg tror ikke han kan ta en vanlig jobb ettersom han kommer til å bli trekt mye.. Jeg vet nav har ordninger som kan hjelpe han med dette, men desverre har han en nav-hat holdning, så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.. Er vel ikke mye jeg kan gjøre heller.

Skrevet

Du kan ta kontakt med NKS Veiledningssenter for pårørende. Der kan du som pårørende til en rusavhengig få råd og veiledning, ikke bare for din pappa, men for hvordan du som pårørende har det og opplever dette

• Liker 2
Skrevet

Dessverre er det ikke mye du kan gjøre for å hjelpe. Han må ville det selv.

Hadde han hatt jobb, så kunne du ringt arbeidsgiver, også hadde nok de satt igang tiltak. Men siden han ikke jobber, er det ikke noe å hente her...

Anonymous poster hash: 0f17a...52f
Skrevet

Jeg snakket med legen til mamma

• Liker 1
Skrevet

Vet du, jeg tror at den beste måten du kan hjelpe ham på er å ta vare på deg selv.

Få hjelp av en tredjeperson til å se hvor mye av deg selv du kan gi, uten at det blir for mye for deg.

finne ut om det finnes støttegrupper for pårørende i nærheten av deg, om det er noe som passer for deg. Eller som noen sier, ta en prat med lege, få støtte hos venner og familie.

Din fars livsvalg er ikke ditt ansvar.

Det er kun han selv som kan styre sine valg.

Det du kan gjøre er å la ham vite at du er glad i ham, og bryr deg om ham. At han er viktig for deg.

For det er jo veldig forståelig du vil hjelpe pappaen din, men det er veldig fortvilende og tungt å komme i en hjelpersituasjon, til noen som ikke evner å hjelpe seg selv.

Alkoholikere kan ofte være selvsentrerte og ha lite innsikt i hvordan livet de lever påvirker menneskene rundt.

Men om han evner å vise det eller ikke, så er er faren din glad i deg, og ønsker det beste for deg. men slik det er nå evner han ikke å ta vare på dattera si.

Gjør det du kan for å ta vare på deg selv, konsentrer deg om skolegangen din, gjør morsomme ting som du liker, vær litt snill mot deg selv. Jeg tror det er det viktigste du kan gjøre for faren din også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...