Gå til innhold

Kjemi 1 - muntlig eksamen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen andre her som skal ha muntlig eksamen i kjemi 1 snart? Kanskje noen allerede har hatt? Hvordan gikk det isåfall, og hva måtte du snakke om og hvilket forsøk fikk du?

Jeg kjenner at jeg er nervøs. Det er det første realfaget jeg tar, og jeg liker faktisk faget, selv om det har vært mye nytt som har vært og er litt vanskelig å forstå. Det betyr mye for meg å gjøre det bra, da jeg skal ta kjemi 2 etter nyttår, og føler det er lite poeng i det hvis jeg ikke får til kjemi 1 bra.

Jeg har dessverre ikke hatt den beste læreren (privatist på privatskole), så mye av læringen har jeg stått for selv hjemme, dog det hjalp å gjøre lab! Det var ganske lærerikt. Resten av timene føltes bare som vas; læreren var rett og slett ikke særlig engasjert og planla timene dårlig.

Uansett, jeg føler jeg har gjort en bra innsats, men det har vært noen uker der jeg ikke har gjort så mye. Er så redd for å drite meg ut og få noe under en 4er. Håper selvsagt på en 5er, men blir fornøyd med 4 også. Får jeg noe under 4 blir det nok noen tårer, haha.

Jeg har lest gjennom boka noen ganger, og gjort en del oppgaver til nesten alle kapitlene, utenom organisk kjemi. Tenkte å sette av en dag til oppgaver før eksamen. Planen videre er å jobbe systematisk, kapittel for kapittel. Begynner med kap 1 i morgen, der jeg skal skrive ned tankekart med stikkord for alt jeg må kunne, og snakke høyt for meg selv om det jeg kan, på en måte ha en muntlig eksamen for meg selv, og så eventuelt lese mer på det jeg ikke kan. Så fortsetter jeg på samme vis med de neste kapitlene. Noen som har noen tips til hva mer jeg kan gjøre, eventuelt en annen måte?

Læreren vår er eksaminator, og han har sagt at eksamen kommer til å bli ganske generell, vi får altså ikke konkrete oppgaver, men heller f.eks. "Fortell om struktur, navnsetting, osvosvosv i organisk kjemi" og så skal vi ikke utføre selve forsøkene, kun snakke om hvordan vi ville gjort dem.

Jeg har ca ei uke på meg, og føler meg ikke klar i det HELE tatt! Lar meg også dessverre lett distrahere av andre ting for tiden - veldig klar for ferie :)

Ønsker andre som skal ha muntlig eksamen i kjemi snart velkommen til å ta del i nervøsiteten med meg, haha.

Anonymous poster hash: 1447a...c6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde muntlig-praktisk eksamen i kjemi 1 for noen uker siden.. Jeg måtte snakke om bindinger. Egentlig det enkleste kapittelet synes jeg. Vi fikk ikke noe forsøk vi skulle vise, men jeg skulle forklare hvordan man utfører syre-base titrering, og fortelle navn på løsninger og instrumentene vi kan bruke.

Uheldigvis for meg fikk jeg totalt jernteppe og det hele ble en fiasko. Endte opp med en 3'er. Før eksamen trodde jeg at jeg skulle klare en 5'er, men den gang ei... Det ble noen tårer etterpå!

Mitt tips til deg er å ta det med ro først av alt. Ikke stress! Fokuser på det positive, det du allerede kan, og ikke la deg stresse av det du ikke forstår enda. Selvsagt må du øve på det du ikke kan, men ikke gjør som meg å tenk at det kommer til å gå dårlig uansett. Pugg, pugg, pugg; selv på det du allerede kan. Det som reddet meg var navnsetting. Hva kalles eddiksyre etter protolyse, hva er HCl (saltsyre), NaOH (natronlut), flere eksempler på f.eks hydrogenbinding osv. Om sensor spør deg om noe du ikke kan, så fortell heller noe som du kan, selv om du ikke ble spurt om det.

Eksamen var egentlig ikke vanskelig i det hele tatt, jeg ble overrasket da jeg va inne hos sensor og eksaminator. Derfor var det ekstra kjipt å få jernteppe og "glemme ut" alt det jeg egentlig kunne så godt.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, bamsemums!! De kommer godt med. Skal prøve så godt jeg kan å slappe av; det ER jo faktisk ikke verdens undergang om jeg skulle få noe dårligere enn 4.

Kjenner motivasjonen i dag er kjempedårlig, og har bare fått gjort litt. Skal ta meg sammen nå, og jobbe fram til jeg legger meg. Blir ikke noen bra karakter uten innsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde eksamen i kjemi 1 forrige uka, og det gikk veldig bra. Mitt viktigste tips er å følge læreplansmålene (de finner du på udir) slavisk, og skrive en masse notater om hva du synes er viktig under hvert punkt.

Og hvis det hjelper, kan jeg si at så langt har jeg aldri møtt noen som har fått noe annet enn 'syre-base-titrering' eller 'tillaging av molare løsninger' på den praktiske delen :) Dette skyldes selvsagt at disse to er de eneste forsøkene nevnt i læreplansmålene, og de eneste forsøkene sensor kan forvente at du har kunnskap om :)

Lykke til, og ikke stress! Det går nok helt fint.

Anonymous poster hash: 5ef45...822
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde eksamen i kjemi 1 forrige uka, og det gikk veldig bra. Mitt viktigste tips er å følge læreplansmålene (de finner du på udir) slavisk, og skrive en masse notater om hva du synes er viktig under hvert punkt.

Og hvis det hjelper, kan jeg si at så langt har jeg aldri møtt noen som har fått noe annet enn 'syre-base-titrering' eller 'tillaging av molare løsninger' på den praktiske delen :) Dette skyldes selvsagt at disse to er de eneste forsøkene nevnt i læreplansmålene, og de eneste forsøkene sensor kan forvente at du har kunnskap om :)

Lykke til, og ikke stress! Det går nok helt fint.

Anonymous poster hash: 5ef45...822

Interessant! Så hvis de kaster et annet forsøk i trynet på meg, så kan jeg bare nevne læreplanmålene? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...