AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #1 Skrevet 12. desember 2013 Hei. Om noen få dager skal jeg begynne på Iso og lurer på et par ting. Vet det er en annen Iso-tråd, men den er så veldig, veldig, veldig lang å lese gjennom, og det blir vanskelig å sile ut informasjonen jeg er ute etter. Derfor håper jeg at noen vil ta seg tid til å svare meg her? Dette utbruddet som så mange snakker om, når skjer det? Sånn ca. Hva er den feteste uparfymerte kremen du vet om? Har veldig tørr, rød, og sensitiv hud fra før av, spesielt nå om vinteren, til den grad at hender og lepper sprekker og blør, så regner med at jeg vil trenge veldig mye fuktighet? Erfaringer med øyedråper? Leppepomader eller salver? Hørt at noen bruker kremer eller salver beregnet på andre ting, som brystvorte-krem? Når på dagen tar dere pillene, og hvor mye? Gode fuktighetskremer til kropp og hender? Øyekremer/serum? Jeg får mye flass, hudormer som stikker ut osv, hvordan ordner dere dette når det ikke er "lov" å skrubbe, eksfoliere huden? Noen andre produkter/råd dere vil anbefale? Anonymous poster hash: 79ae3...3ff
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #2 Skrevet 12. desember 2013 Har gått på iso nå i 72 dager, og jeg fikk utbrudd etter kanskje 3 dagen, og utbruddet varer enda, og ser ikke ut som det har tenkt å gi seg med det første! Bivirkningene alle snakker om er ikke så ille, bortsett fra tørre lepper, og MYE MYE MYE MYE * 1736646747 flassing i ansiktet. Virker som jeg vasker og smører ansiktet vært 15 minutt. Jeg har ike hatt behov for øyedråper mer enn 1 gang, så får håpe du også slipper det! Jeg bruker vanlig lypsyl til leppene og effeclar H som fuktighetskrem i ansiktet. Fuktighetskrem til hendene varier litt, alt fra vanlig fuktighetskrem, til apobase (som er en kjempe tykk fuktighetskrem som du lurte på). Jeg har også fått en del utslettet rundt om på kroppen som jeg har smurt eurax på. Jeg tar pillene om morgenen, og tar 2 stykker. Lykke til på iso kur, og håper vi begge blir kvitt kvisehelvete snart! Anonymous poster hash: 88071...f34
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #3 Skrevet 12. desember 2013 Har gått på iso nå i 72 dager, og jeg fikk utbrudd etter kanskje 3 dagen, og utbruddet varer enda, og ser ikke ut som det har tenkt å gi seg med det første! Bivirkningene alle snakker om er ikke så ille, bortsett fra tørre lepper, og MYE MYE MYE MYE * 1736646747 flassing i ansiktet. Virker som jeg vasker og smører ansiktet vært 15 minutt. Jeg har ike hatt behov for øyedråper mer enn 1 gang, så får håpe du også slipper det! Jeg bruker vanlig lypsyl til leppene og effeclar H som fuktighetskrem i ansiktet. Fuktighetskrem til hendene varier litt, alt fra vanlig fuktighetskrem, til apobase (som er en kjempe tykk fuktighetskrem som du lurte på). Jeg har også fått en del utslettet rundt om på kroppen som jeg har smurt eurax på. Jeg tar pillene om morgenen, og tar 2 stykker. Lykke til på iso kur, og håper vi begge blir kvitt kvisehelvete snart!Anonymous poster hash: 88071...f34 Hvordan var dette utbrudet? Åssen var huden rett før du begynte? (er ikke TS,forresten) Anonymous poster hash: bbbd3...1f7
Tricia Skrevet 14. desember 2013 #4 Skrevet 14. desember 2013 Hei! Så fint at det er noen andre som i disse dager skal ebgynne på iso. Jeg begynner i dag. Til TS og andre som begynner i disse dager: kanskje vi skal følge hverandre her, så har vi litt mer oversikt enn i den lange tråden om isotretinoin/ roaccutan? Jeg er 33 år. Har slitt med kviser siden tenårene. Dype kviser, kanskje 10-12 stk som popper opp under eggløsning hver mnd og jeg ser forferdelig ut frem til menstrasjon. Har tidligere forsøkt alt annet, også tetracycliner og epiduo. Skal begynne med Isotretinoin i dag. 20 mg. Har hentet ut pillene på apotek og har avtalt månedlige kontroller og prøver hos hudlegen det neste halve året. Skal ta 1 tabl. daglig i to uker, deretter 1 og 2 tabl. annenhver dag i to uker. Deretter øke til 2 tabl. daglig etter disse fire ukene. Og mulig øke til 3 tabl etter en god stund dersom bivirkningene er ok. Har kjøpt alt jeg måtte trenge: Effaclar H, tre gode lypsyler (en salve jeg ble anbefalt på apotek, Prolip og en annen god, fet lypsyl). Har også kjøpt øyedråper og en naturlig, økologisk nesespray mot tørre slimhinner i nese og øyer. Jeg er med andre ord KLAR til å begynne! Ble anbefalt å ta pillene til de feteste måltidet om dagen. Da funker de visstnok best. Så da får jeg vente til middag med å ta første pille! Noen andre som vil ta følge på veien i denne tråden? Dele erfaringer, bivirkninger, gode råd og oppmuntringer? Jeg veier forøvring 68 kilo. Er kun plaget i ansikt og noe på hals. Ikke rygg eller bryst. Hilsen Tricia
Gjest BabyBlue Skrevet 14. desember 2013 #5 Skrevet 14. desember 2013 Jeg brukte diverse kremer fra Decleor kombinert med sheasmørr og oljer - olivenolje, jojoba, kokkosnøttolje, de funker godt de. Huden trenger både fukt og fett på denne kuren. Øyedråper trengte jeg ikke så ofte, var egentlig bare da jeg tok opp dosen jeg trengte det i noen dager mens kroppen vente seg til det. Utenom det har vi en hel tråd dedikert til denne kuren, er bare å spørre der eller å bla gjennom. MYE bra info
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #6 Skrevet 14. desember 2013 Jeg fikk utbrudd etter 1-2 uker, og så varte vel utbruddet i et par uker. Jeg fikk heldigvis ikke noe nytt utbrudd når jeg gikk opp i dose, men det er det mange som får. Jeg flasset også MYE i ansiktet. Redningen ble produkter fra Dermalogica; skin hydrating booster i bunn og skin smoothing cream over. Den er ganske fet, men trekker samtidig godt inn så man ikke blir blank og jævlig. Trengte ikke øyedråper. Fikk helt jævlig sår og tørr hud på hendene, det så ut som jeg hadde vært i krigen og det sved. Ble ganske plaget med sår nese etterhvert. Men alt i alt; hadde glatt gjort det igjen Anonymous poster hash: 8185c...54c
Mv15 Skrevet 17. desember 2013 #7 Skrevet 17. desember 2013 Jeg startet iso for ca 1,5 uke siden. Dette er min andre kur, gikk på kuren for ca 6 år siden også. Kvisene kom tilbake, og ser dessverre ingen annen utvei enn å begynne på nytt. Fikk unormalt fæle bivirkninger forrige gang (i følge hudlegen min). Våknet ofte av at jeg blødde neseblod om natten, og hadde store sår i nesen. Hadde leddsmerter og svært tørre lepper som egentlig aldri ble normale etter endt kur. Derfor begynner jeg svært rolig, med 20mg om dagen, da jeg er livredd for å få samme bivirkningene som sist. Til nå har jeg tørr hud i ansikt, noe tørre slimhinner og øyne, og tørr hodebunn (dette er det værste så langt). Føler meg også trøtt, men det kan være pga årstiden. Har fått litt tørrere lepper, men disse var så tørre fra før at jeg ikke bryr meg særlig enda. Av produkter bruker jeg decleor/Effaclar H til ansikt, mild shampo, hodebunnsgele fra Aco, Eight Hour Cream til leppene (anbefales) og øyedråper ved behov. Huden har nå blitt værre (som den skal bli), håper det ikke varer alt for lenge. Det beste med kuren så langt er at jeg ikke har fet hud i ansiktet, og får ikke like fort fett hår. Dette slet jeg myyye med før oppstart av kuren. Håper vi alle får resultatene vi ønsker, og at det varer! Jeg må innrømme at jeg ikke har store forhåpninger for min egen del, men får vel prøve å være positiv
Tricia Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 Hei! Så fint vi er flere i startfasen som kan følge hverandre. Jeg tar også 20 mg hver dag nå i starten og skal øke til 20 mg/ 40 mg annenhver dag etter to uker. Deretter øke til 40 mg hver dag etter to nye uker. Så etter 1 mnd går jeg på 40 mg (2 piller daglig). Har nå tatt piller i 5 dager, og merker ingen store bivirkninger. Litt tørrere på leppene og litt vondt/ stiv i musklene bak i rygg på venstre side. Får man bivirkninger også av 1 tabl daglig, eller vil det bli mye verre når jeg tar 2 tabl hver dag? Har kjøpt inn det jeg tror jeg trenger hvis bivirkningene kommer i juledagene: Effaclar H, ulike lypsyler inkl. Prolip, nesedråper mot tørre slimhinner og øyedråper. Har også bestilt hårprodukter fra iherb + sheabutter og en god kroppslotion. Har kuttet ut multivitaminer, men tar hvitløkstabletter for å styrke immunforsvaret i vintersesongen og tilskudd av D-vitamin (som jeg manglet vinterhalvåret i fjor). Har foreløpig ikke blitt tørr i ansikt og det holder med min vanlige hudkrem foreløpig. Når kjente dere bivirkningene for fullt?
FrøkenBaker Skrevet 19. desember 2013 #9 Skrevet 19. desember 2013 Hallo alle sammen. Jeg begynner selv på Isotretinoin i disse dager og starter med en dose på 20 mg hver andre dag, for etter en stund å gå på 20 mg per dag. Har ikke diskutert videre ennå. Er litt nervøs hva gjelder bivirkninger, ikke så mye det fysiske, men det psykiske. Er i midten av 20-årene og har slitt med kviser i over 10 år. Har både "vanlige kviser" og cystisk akne. Har prøvd absolutt alt annet enn Isotretinoin virker det som. Tradisjonell medisin, naturpreparater, behandlinger, kostholdsendringer, vitaminer, osv, osv. De siste årene har det roet seg i perioder, bare for å blusse opp igjen og etterlate flere arr. Det virker som det har sammengeng med både menstruasjonssyklusen og matvarer, men selv om noen ting gjør det verre, er det ingen ting som gjør det bra. Tricia; hva slags nesedråper/spray er det du har? til alle sammen.
Tricia Skrevet 19. desember 2013 #10 Skrevet 19. desember 2013 FrøkenBaker: Så fint at du henger deg på denne tråden også! Jeg kjøpte en nesespray på apotek i Sverige. Den bar naturlig (mener det var sesamolje-spray.). Jeg bare spurte etter en spray som hjalp mot tørre slimhinner i nese og fikk denne. Finnes helt sikkert noe tilsvarende i Norge! Hvor fort fikk dere bivrikninger? Har tatt 20 mg per dag i seks dager og merker lite...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå