kat-e Skrevet 11. desember 2013 #1 Skrevet 11. desember 2013 Jeg må nesten le. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Jakt-pa-falsk-dovetolk-i-Sor-Afrika-7403681.html#.UqjtQCfuaEU Samtidig så må det være en alvorlig svikt i sikkerheten når han står rett ved siden av Obama. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #4 Skrevet 12. desember 2013 Jeg har det veldig vanskelig å tro at ingen vet hvem denne mannen er. Det er noen som har bestemt at han skal stå der og gjøre sine ... greier. Anonymous poster hash: 117cb...f59
Chloe- Skrevet 12. desember 2013 #5 Skrevet 12. desember 2013 Han ser jo så profesjonell ut. Det måå jo være en tolk for ettellerannet språk de ikke har sjekket ut enda. Der befolkningen ikke har lest nyhetene enda.
hjertesukka Skrevet 12. desember 2013 #6 Skrevet 12. desember 2013 Må si at jeg selv stusset litt over de monotone bevegelsene hans, uten at jeg kan ett kløyva ord med døvetegn. 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #7 Skrevet 12. desember 2013 Only in africa. Anonymous poster hash: a053a...918 2
Vill Skrevet 12. desember 2013 #8 Skrevet 12. desember 2013 Ja, eg måtte le litt då eg først leste det. No har dei då funnet mannen, og han er litt virkelighetsfjern. Han meiner framleis at han gjorde ein fantastisk jobb som tolk. http://www.nrk.no/verden/mandela-tolk-skuldar-pa-schizofreni-1.11412962
Larsern Skrevet 12. desember 2013 #9 Skrevet 12. desember 2013 Ja, eg måtte le litt då eg først leste det. No har dei då funnet mannen, og han er litt virkelighetsfjern. Han meiner framleis at han gjorde ein fantastisk jobb som tolk. http://www.nrk.no/verden/mandela-tolk-skuldar-pa-schizofreni-1.11412962 Blir jo bare mer og mer merkelig det der. Plutselig visste ingen hvem han var og så plutselig skal han være hyret via et tolkebyrå. Så kommer det frem at han har hatt en voldelig fortid (kan bety så mangt). Hvor vanskelig kan det egentlig være å skaffe en døvetolk til et arrangement?
Gjest pærecider Skrevet 12. desember 2013 #10 Skrevet 12. desember 2013 Leste saken. Og må si at jeg syns synd på de døve der som ville få med seg talene. Er selv døv, ov vet hvor frustrende det er når tolken ikke gjør en tilfredsstillende jobb. Så selv på denne tolken, og selv om jeg ikke kan sørafrikansk tegnspråk, så er det enkelt å se at det ikke var tegnspråk i det hele tatt. Tegnspråk er ikke internasjonalt, det er ulike TS fra land til land, det er endog dialekter innenfor samme lands tegnspråk. Men alle tegnspråk har felles elementer, som bruk av blikk, håndformer og noe vi kaller lokalisasjon. Disse elementene er med på å gjøre det enklerer for døve over hele verden å forstå hverandre til en viss grad selv om tegnene for enkeltord ikke er like. Lokalisasjon er når man med hjelp av hendene bygger opp en slags scene, plasserer folk og gjenstander der, og kun med blikk, peking og tegn kan la handlingen utspille seg. Dette fungerer fint på både enkle ting som å beskrive hvordan huset og hagen ser ut til mer avanserte ting, som matematikk på høyere niva, abstrakte begreper etc, etc. Denne mannen brukte ingenting av disse tingene. Ikke blikk, ikke peking, ingen sammenheng, de samme håndbevegelsene om igjen og omigjen. Ikke munn, og tro det eller ei, tegn hører ofte sammen med visse munnstillinger. Vel, dette var litt om TS og hvordan man kan se at han er en sjarlatan. Jeg flirte da jeg hørte om det, men det var mest med tanke på organisering og sikkerhet, at en syk person kunne komme så tett inntil Obama (så mye for secret service og amerikansk hysteri) men syntes synd på døve. For det var et hån mot dem og språket. Tenk hvis Obama hadde holdt tale og noen oversatt til tullenorsk og gjort narr av det norske språket.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 12. desember 2013 #11 Skrevet 12. desember 2013 (endret) Tenk hvis Obama hadde holdt tale og noen oversatt til tullenorsk og gjort narr av det norske språket. Hadde flirt like mye Endret 12. desember 2013 av Evilposelos
Wolfmoon Skrevet 12. desember 2013 #12 Skrevet 12. desember 2013 Enig med Pærecider, jeg snakker heller ikke det aktuelle tegnspråket, men jeg reagerte også på tolken da jeg så et innslag samme dag som markeringen. Og man kan jo le, men samtidig er det jo dypt tragisk. Når jeg først så ham tenkte jeg "Så flott, de har tolk på scenen!", men nok en gang har man altså vist at man egentlig ikke bryr seg om hva man leverer.
Wolfmoon Skrevet 12. desember 2013 #13 Skrevet 12. desember 2013 Blir jo bare mer og mer merkelig det der. Plutselig visste ingen hvem han var og så plutselig skal han være hyret via et tolkebyrå. Så kommer det frem at han har hatt en voldelig fortid (kan bety så mangt). Hvor vanskelig kan det egentlig være å skaffe en døvetolk til et arrangement? Nå kjenner ikke jeg systemet i Sør-Afrika, men på det nivået er det neppe altfor vanskelig. Jeg vil tro at f.eks Døveforbundet der har faste tolker som de bruker på store arrangementer, så om man ikke har dette innenfor det offentlige som i Norge, så kan man jo spørre dem etter anbefalinger. De hadde jo til og med klaget på denne "tolken" tidligere. Men han må jo rett og slett være syk, han hevder jo at han tolket perfekt, selv når han ser det i ettertid I såfall er jo det verste aspektet her sikkerheten.
Gjest pærecider Skrevet 12. desember 2013 #14 Skrevet 12. desember 2013 (endret) Hadde flirt like mye Hadde du flirt like mye hvis det hadde vært viktig informasjon, du ikke forsto språket informasjonen ble gitt på, og så gjorde tolken en elendig jobb? Hva hvis du var hos legen, ikke forsto hva legen sa, og heller ikke tolken? I enkelte situasjoner er det snakk om liv og død at riktig informasjon blir gitt og at informasjonen blir gjort tilgjengelig for alle, også døve. Eller har man glemt Fritz Moen, som ble uskyldig dømt pga slett tolking. Nå var ikke talen under begravelsen livsviktig, men det vlir plutselig ikke så morsomt mer når man kommer opp i langt mer alvorligere situasjoner. Endret 12. desember 2013 av pærecider
QueenOfTheSidewalk Skrevet 12. desember 2013 #15 Skrevet 12. desember 2013 Hadde du flirt like mye hvis det hadde vært viktig informasjon, du ikke forsto språket informasjonen ble gitt på, og så gjorde tolken en elendig jobb? Hva hvis du var hos legen, ikke forsto hva legen sa, og heller ikke tolken? I enkelte situasjoner er det snakk om liv og død at riktig informasjon blir gitt og at informasjonen blir gjort tilgjengelig for alle, også døve. Eller har man glemt Fritz Moen, som ble uskyldig dømt pga slett tolking. Nå var ikke talen under begravelsen livsviktig, men det vlir plutselig ikke så morsomt mer når man kommer opp i langt mer alvorligere situasjoner. Hvordan klarer du å sammenligne disse tingene? Det er ikke legen, det er ikke retten , men det er "Nyheter" ! Det kan med et skrik i nøden sammenlignes info om hvor kantina er.
Wolfmoon Skrevet 12. desember 2013 #16 Skrevet 12. desember 2013 (endret) Hvordan klarer du å sammenligne disse tingene? Det er ikke legen, det er ikke retten , men det er "Nyheter" ! Det kan med et skrik i nøden sammenlignes info om hvor kantina er. Det er utestenging av en gruppe på et samfunnsområde, noe hørende ser på som uproblematisk, helt til de står i samme situasjon selv. Er det virkelig vanskelig å forestille seg at dette oppleves som respektløst og som utestengelse fra samfunnet! Edit: Og hvordan tror du at et samfunn som bruker en dårlig tolk på store arrangementer (han hadde fått klager på seg før) kvalitetssikrer tolk i andre sammenhenger som er livsviktige? Synet på tolk er gjerne gjennomgående i et samfunn, fra fotballstadioen til legekontoret. Det er bare at på legekontoret er det ingen til å oppdage dårlig/farlig tolking. Endret 12. desember 2013 av Wolfmoon 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 12. desember 2013 #17 Skrevet 12. desember 2013 Det er utestenging av en gruppe på et samfunnsområde, noe hørende ser på som uproblematisk, helt til de står i samme situasjon selv. Er det virkelig vanskelig å forestille seg at dette oppleves som respektløst og som utestengelse fra samfunnet! Edit: Og hvordan tror du at et samfunn som bruker en dårlig tolk på store arrangementer (han hadde fått klager på seg før) kvalitetssikrer tolk i andre sammenhenger som er livsviktige? Synet på tolk er gjerne gjennomgående i et samfunn, fra fotballstadioen til legekontoret. Det er bare at på legekontoret er det ingen til å oppdage dårlig/farlig tolking. Jeg har da aldri sagt at han er kvalifisert, jeg sa at jeg hadde begynt å flire om noen hadde oversatt det på norsk jeg ikke forsto.
Wolfmoon Skrevet 12. desember 2013 #18 Skrevet 12. desember 2013 (endret) Jeg har da aldri sagt at han er kvalifisert, jeg sa at jeg hadde begynt å flire om noen hadde oversatt det på norsk jeg ikke forsto. Også om du gjerne ville få med deg det som ble sagt og du i tillegg hadde klaget på at vedkommende ikke tolket skikkelig tidligere? Endret 12. desember 2013 av Wolfmoon
Gjest pærecider Skrevet 12. desember 2013 #19 Skrevet 12. desember 2013 Jeg har da aldri sagt at han er kvalifisert, jeg sa at jeg hadde begynt å flire om noen hadde oversatt det på norsk jeg ikke forsto. Det hadde så klart vært morsomt fordi du ville forstått hva som var morsomt, dcs, regner med at du ville skjønt Obama, og sett at tolkinga til tullenorsk var hinsides all fornuft. Selv jeg ser humoren i det. Men kan du se hvorfor det ikke er morsomt for målgruppen i dette tilfellet, de døve som gjerne ville få med seg hva som ble sagt? Døve stillte svakere fordi de ikke forsto Obama eller tolken, det er et slit nok å få med seg infoen om man ikke skal få en tolk som bare tolker svada.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 12. desember 2013 #20 Skrevet 12. desember 2013 Det hadde så klart vært morsomt fordi du ville forstått hva som var morsomt, dcs, regner med at du ville skjønt Obama, og sett at tolkinga til tullenorsk var hinsides all fornuft. Selv jeg ser humoren i det. Men kan du se hvorfor det ikke er morsomt for målgruppen i dette tilfellet, de døve som gjerne ville få med seg hva som ble sagt? Døve stillte svakere fordi de ikke forsto Obama eller tolken, det er et slit nok å få med seg infoen om man ikke skal få en tolk som bare tolker svada. Ja, jeg kan det. Kan jo hende det ordner seg med at noen oversetter i ettertid da Får håpe det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå