AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #1 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg spiste fetaost på pizza i tredje semester, men leser nå at det er fyfy. Noe jeg kan gjøre??Anonymous poster hash: 1375a...f9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 11. desember 2013 #2 Del Skrevet 11. desember 2013 Gjort er gjort og spist er spist, som det så fint heter. Det er svært lite man får gjort i ettertid. På den positive siden så pleier man å regne varmebehandlet ost for trygg, også de som vanligvis er utrygge. Siden du nevner at det var på pizza antar jeg at den var smeltet, og dermed svært lite sannsynlig at det kan ha vært noen bakterier i det. Ellers er det ikke all feta ost som er farlig. F.eks er Arla sin fetaost på glass regnet som trygg for gravide. Den typen som man kjøper i løsvekt på innvandrerbutikker hadde jeg derimot holdt meg godt unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #3 Del Skrevet 11. desember 2013 Arla sin fetaost er pasteurisert Anonymous poster hash: bc9a0...f9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 11. desember 2013 #4 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Obs! At ost er pasteurisert trenger ikke være godt nok (for eksempel kan pasteurisert Brie likevel ha listeria), men Arla bekrefter at deres ost er trygg for gravide. Varmebehandlet ost er trygt uansett så lenge den er godt nok varmet. Endret 11. desember 2013 av Sunshine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #5 Del Skrevet 12. desember 2013 Jeg har spist fetaost flere ganger. Har også spist salami og lignende. Nå ikke uke 37 og har ingen skade av det. Anonymous poster hash: 0790f...00a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #6 Del Skrevet 12. desember 2013 Jeg har spist fetaost flere ganger. Har også spist salami og lignende. Nå ikke uke 37 og har ingen skade av det. Anonymous poster hash: 0790f...00a Det har jeg også. Steker ikke kjøttet mitt ihjel heller. Tenker som så at mye av dette er forsiktighetsregler, og at det skal svært mye til for at det skal skje noen skade.Anonymous poster hash: a0719...c61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #7 Del Skrevet 12. desember 2013 Jeg har spist fetaost flere ganger. Har også spist salami og lignende. Nå ikke uke 37 og har ingen skade av det.Anonymous poster hash: 0790f...00a DU tar ikke skade av det nei, men fosteret ditt kan. Anonymous poster hash: 8bb5b...f9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 12. desember 2013 #8 Del Skrevet 12. desember 2013 Jeg blir så oppgitt av de siste innleggene. Jeg satt i baksetet til bestefar uten setebelte da jeg var liten, og jeg lever enda så hvorfor ikke gjøre det nå?? Forsiktighetsreglene sier ikke at det ER skadelig å spise ditt og datt, ta seg en sigg eller drikke litt alkohol. Men det er potensielt skadelig, og derfor fraråder man disse tingene. Dere som driter i forsiktighetsreglene må slutte å fortelle alle hvor bra det går, for hva hvis en hører på dere og det ikke går bra? Ville det vært hyggelig å høre at en spiste salami med listeria og mistet barnet sitt fordi de hadde hørt av noen på KG at det ikke er så farlig? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #9 Del Skrevet 12. desember 2013 Det er laaangt flere som dør i trafikken på grunn av manglende bilbeltebruk enn som dør av listeria i salami. Det såvidt meg bekjent aldri skjedd i Norge. Listeria i ost, ja, men ikke i salami. Både helsemyndighetene og de gravide selv burde få et grunnkurs i risikovurdering. Anonymous poster hash: d82db...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 12. desember 2013 #10 Del Skrevet 12. desember 2013 Naturligvis, det var ment som en sammenligning på hvor teit jeg synes det er å rope ut at det sikkert går bra. JEG gambler ikke med livet til babyen min, og jeg ville aldri oppfordret andre til det heller. Det dukker stadig opp artikler i media om at de har funnet listeria i ting, senest to ganger i gravlaks(?), og jeg er glad det ligger anbefaling ute som gjør at man ikke blir utsatt for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lykkelige.meg Skrevet 12. desember 2013 #11 Del Skrevet 12. desember 2013 Naturligvis, det var ment som en sammenligning på hvor teit jeg synes det er å rope ut at det sikkert går bra. JEG gambler ikke med livet til babyen min, og jeg ville aldri oppfordret andre til det heller. Det dukker stadig opp artikler i media om at de har funnet listeria i ting, senest to ganger i gravlaks(?), og jeg er glad det ligger anbefaling ute som gjør at man ikke blir utsatt for det. Gravet mat er det aller verste med tanke på listeria. Gravet mat er vel det de anbefaler aller sterkes å holde seg unna. Men jeg er enig i at man kan forsøke å holde seg unna mat som kan være skadelig. Selv om det ikke behøver å gå over til hysteri. Det har hendt at jeg har spist noe som jeg etter på har funnet ut at jeg ikke burde ha spist. Men sjangsene for å få i seg listeria er så forsvinnende små at jeg har ikke mistet nattesøvnen av den grunn. Jeg tror det er like viktig å informere gravide om hvor liten risikoen er, slik at dersom de skulle bomme å spise noe de ikke burde, slipper å bekymre seg unødvendig av den grunn. I følge min forrige jordmor (i 60 årene) hadde hun i hele sin karriere hørt om et tilfelle av listeria i Nord-Norge. Dette var hos en flyktning som hadde tatt med seg bakteriene fra hjemlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #12 Del Skrevet 12. desember 2013 Legen min (ung dame) sa til meg at det ikke gjorde noen verdens ting å ta en skive med norskprodusert salami en gang i blant. Hvis jeg ville være ekstra sikker, kunne jeg ha den i fryseren noen dager først.Anonymous poster hash: 6d03b...55a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plingse Skrevet 12. desember 2013 #13 Del Skrevet 12. desember 2013 syns ikke det er sunt at det skal bli hysterisk rundt hva man skal spise og ikke spise, det er mange som ikke vet hvor liten risikoen er. Men så er det jo uansett en risiko der, så da får det være opp til hver enkelt å ta den avgjørelsen tenker jeg. Jeg kan spise "usikker" mat som mykost og en liten salami bit, men i små mengder. Røyk og alkohol som er skadelig er en no-go! Klarer ikke å se på jenter som røyker/snuser med bolle i magen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 12. desember 2013 #14 Del Skrevet 12. desember 2013 Jeg er enig at det er opp til enhver hva de velger, men å råde andre til å ikke følge offentlige anbefalinger blir helt feil. Og det med å spise en liten bit... Det spiller ingen rolle om man spiser ei skive eller hele salamipakka hvis det først er listeria i det. Da kan du like gjerne spise alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 13. desember 2013 #15 Del Skrevet 13. desember 2013 Jeg er enig at det er opp til enhver hva de velger, men å råde andre til å ikke følge offentlige anbefalinger blir helt feil. Og det med å spise en liten bit... Det spiller ingen rolle om man spiser ei skive eller hele salamipakka hvis det først er listeria i det. Da kan du like gjerne spise alt. Det stemmer ikke. Mengde bakterier har svært mye å si for om man (eller fosteret) blir syk eller ikke. Klart, det er en risiko uansett, men den blir større dess mer og oftere man spiser det som er frarådet. Ellers enig med dere som skriver at det får være opp til hver enkelt å bestemme selv. Jeg blir helt matt av hylekoret som kommer hver gang noen sier at de spiser salami av og til... Samtidig vil jeg ikke råde noen til å gjøre verken det ene eller det andre, man får sette seg inn i det og bestemme selv. Sjansen er veldig, veldig liten, men den er jo der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå