Gå til innhold

Hva slags glass bør man ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drikker svært lite selv, men som voksen og etablert er det ofte besøk som får servering. Vi har rødvinsglass og noen hvitvinsglass (disse bruker vi også til champagne). Så har vi et par snaps glass som vi serverer alt fra likør og shots i. Mange drikker cognac, akevitt eller sherry. Vi har kun snaps glassene.... Hva bø man ha for at det ikke skal bli helt galt? Må man ha ulike glass for cognac, likør, akevitt osv? Eller kan man kjøpe en type som man kan bruke til flere drikker? Evt hva?

Anonymous poster hash: 80d4f...445
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på hva slags krets(er) du vanker i. I noen kretser er sånt nøye. I andre er det langt mer avslappet og folk vet ikke forskjell uansett. synes likevel det er unødvendig at du/dere skal investere mange penger i noe dere nesten ikke bruker.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ville som et minimum anskaffet meg cognac-glass.

Personlig er jeg ikke begeistret for typiske shot-glass, da de som hovedregel ikke tilfører noe som helst positivt til det som drikkes, men der er nok jeg hakket mer pirkete enn gjennomsnittet.

I mangel av andre glass ville jeg forøvrig servert sherryen i vinglass heller enn shot-glass.

Endret av Eliza Doalot
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøkkenglass og det rekker til det meste. Sprit serveres i litermål, øl i mugge.

Anonymous poster hash: 48f72...678
  • Liker 2
Skrevet

Er forsåvidt enig i at det er ganske ok p ha et par cognacglass. Baileys ol kan fint serveres i de.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er avholder og har nok færre glass enn folk flest, så jeg svarer utifra det jeg vet andre har.

- Store glass (4-5 dl) til vann, øl, brus, smoothies, etc.

- Middels store glass (2+ dl) til vann, melk, brennevin, etc.

- Små glass til brennevin. Her er det mange som har glass både med og uten stett.

- Assorterte vinglass med stett.

- Hot drink-glass. Altså glass som tåler varmt drikke som kaffe, te, kakao, irish coffee, etc.

Anonymous poster hash: 028d2...182
Skrevet

Jeg hadde tidligere mange forskjellige glass, har byttet ut etterhvert til glasstyper hvor man kan bruke dem til flere viner.

Bruker per i dag mest hvitvinsglass, type Chinati Classico fra Riedel til hvitvin, enkle rødviner, rosè og rosè champagne.

Har større rødvinsglass til tyngre rødviner, Bordeaux i fra Riedel.

Champagneglass til champagne og cava - Cuvee Prestige fra Riedel.

Tre typer glass som dekker de fleste behov til vin. Billige er dem også, fåes ofte på halvpris tilbud hos Kitch'n.

Til cognac har vi Hennesey glassene i fra Riedel, bruker dem også til akevitt og portvin.

:-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg drikker heller ikke ofte og her får folk ta det de får :)

Har noen store vannglass (til drinker og ja.. vann og sånt) og en lavere versjon av samme glass som passer til brunt brennevin eller kaffe (jeg drikker kaffe i glass av og til).

Av vinglass har jeg en mellomstor type som fungerer både til hvitvin og rødvin.

I tillegg har jeg noen champagneglass som fungerer til... champagne/musserende og evt hvitvin.

Cognac har jeg ikke i hus og derfor har jeg ikke glass til det heller.

De som evt har med seg sånt må nok enten ta den lave typen "vannglass" eller vinglass.

Min erfaring er at rødvinsglass og cognacglass tar ufattelig mye plass i skapet (i alle fall om det er snakk om mer enn 4 av hver) og at de brukes veldig, veldig sjelden. Mest fordi jeg ikke drikker noen av disse tingene selv og sjelden har besøk av folk som er kresen på glass og drikkevarer.

Skrevet

Jeg har 2 typer vannglass til fint, 4 typer rødvinssglass, 2 typer hvitvinsglass, 1 type longdrinkglass, 1 type hotdrinkglass, 1 type champagneglass, 2 typer cognacglass, 2 typer shotglass, 3 typer likørglass og 3 typer ølglass.

Skrevet

Takk for svar. Er det noen som kan anbefale glassmerke? Har googlet litt på Riedel glass, men det var jo en haug med ulike typer alt ut fra f.eks hvilken vin man drikker. Det må da gå an å ha et slags all round glass?

-ts

Skrevet

Jeg har en type glass, og det er vannglass. Resten er kakao/kaffe kopper. Når jeg har besøk så drikker vi vin/sprit/øl fra kjøkkenglass..... :P Men nå har jeg ganske avslappa venner, og de driter i hva de drikker av, så lenge de drikker.

Anonymous poster hash: d06ae...bb0
Skrevet

Du trenger ikke kjøpe dyre glass, 6 rødvinsglass på Eurospar eller ikea koster 150 kr. Kan du ikke ønske deg forskjellige typer glass til jul?

Når det gjelder allroundglass kan små cognacglass brukes til både f.eks. både cognac, likør og akevitt..

• Liker 1
Skrevet

Med lite skap-plass kan man ikke ha så mange glass, ville hatt vanlige små vannglass (var moderne i Italia for ca fem år siden, tror enda det er fullt akseptert der å servere vin i vannglass), ville hatt conjakk-glass og par hvitvinsglass. Ølglass kan også serveres rødvin i, hvis det er bordvin.

Skrevet

Vin smaker jo forskjellig i forskjellig typer glass. Det er ikke det at jeg ikke er avslappa som er saken, men jeg liker å drikke av gode glass. Å drikke rødvin fra kjøkkenglass ble jeg ferdig med i Studietida.

• Liker 3
Skrevet

Enig med LukaFrost. Vinglass bør man absolutt ha, men om man ikke drikker noe særlig vin selv behøver man ikke flere typer. Litt generelt om vinglass kan du lese her. Nå behøver du ikke velge Riedel, men om du f.eks. velger glasstype ala Sauvignon Blanc som vises i artikkelen, kan det benyttes både til røde og hvite viner (jeg drikker heller hvitvin av rødvinsglass enn sånne høye glass man bruker til champagne). En annen ting man også kan tenke over er hvor tykke glassene er, typisk er de aller billigste på IKEA og slike steder veldig tykt glass, noe som ikke gir så god drikkeopplevelse (jeg har også sett dyrere glass som er fryktelig tykke i glasset, så pris har ikke nødvendigvis mye å si).

Snapsglass bruker jeg så og si aldri, som KG dama nevner er små cognac glass flotte til både cognac, likør, akevitt, og også whisky synes jeg.

Med disse to glasstypene kommer man langt! I tillegg kan det være greit å ha høye glass til champagne eller annen musserende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også enig i at vinglass bør man ha. Selv drikker jeg ikke ofte vin, men det kjennes så feil ut å drikke det fra vanlige melkeglass. Jeg har 4 hvitvinsglass og 6 rødvinsglass.

Ellers har jeg vanlige melkeglass (eller vannglass som dere kaller det). Jeg har også litt større glass som brukes til smoothies og øl.

Har ikke cognacglass siden jeg sjelden drikker det selv, men jeg har whiskyglass. De er utrolig kjekke, kan stables i høyden og tar lite plass. Fungerer også fint til servering av likør. Om noen på besøk drikker cognac må de bare finne seg i å bruke whiskyglassene mine, og de har ikke klaget enda. Det er i alle fall bedre enn større glass.

Kanskje blir det kjøpt inn mer om jeg flytter inn i et hus :) her i leiligheten prioriterer jeg skap-plassen min til mer nyttige ting.

Anonymous poster hash: 5e8d5...079
Skrevet

Egne ølglass er viktig. Gjerne med stett.

Skrevet

Enig med LukaFrost. Vinglass bør man absolutt ha, men om man ikke drikker noe særlig vin selv behøver man ikke flere typer. Litt generelt om vinglass kan du lese her. Nå behøver du ikke velge Riedel, men om du f.eks. velger glasstype ala Sauvignon Blanc som vises i artikkelen, kan det benyttes både til røde og hvite viner (jeg drikker heller hvitvin av rødvinsglass enn sånne høye glass man bruker til champagne). En annen ting man også kan tenke over er hvor tykke glassene er, typisk er de aller billigste på IKEA og slike steder veldig tykt glass, noe som ikke gir så god drikkeopplevelse (jeg har også sett dyrere glass som er fryktelig tykke i glasset, så pris har ikke nødvendigvis mye å si).

Snapsglass bruker jeg så og si aldri, som KG dama nevner er små cognac glass flotte til både cognac, likør, akevitt, og også whisky synes jeg.

Med disse to glasstypene kommer man langt! I tillegg kan det være greit å ha høye glass til champagne eller annen musserende.

Takk :) Interessant lesning. Tror det blir innkjøpt en del Riedel glass her i huset.

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...