tøydokka Skrevet 11. desember 2013 #1 Skrevet 11. desember 2013 Lurer på hvor ofte folk bytter ut pc`en eller macèn sin. Har en macbook aie 13" fra 2011. Den funker kjempebra, aldri hatt noe problem med den.. Men "sikler" på de nyere modellene med bedre skjermer og flere funksjoner.. Er det "legitimt" å kassere den gamle, og gå til innkjøp av en ny?- Med "æren" i behold..? Eller tenker dere at det er egoistisk og uforsvarlig..? Tenker jo på miljø, og at det å sponse et bruk og kast samfunn er negativt. Kan jeg bytte data etter 2 år uten å stinke miljøsvin?? Går det an å selge en 2 år gammel macbook air??
super-s Skrevet 11. desember 2013 #2 Skrevet 11. desember 2013 Jeg har dem til de ikke fungerer lengre. Samme med mobiler. Jeg gidder ikke å bruke penger på sånt når det jeg har fungerer bra! 6
brunsaus123 Skrevet 11. desember 2013 #3 Skrevet 11. desember 2013 Du kan jo selge den og delfinansiere en nyere modell så kan du ha god samvittighet med tanke på miljøet! . Personlig oppgraderer jeg pcen min etterhvert, noe som er langt billigere enn å kjøpe ny hele tiden. 1
Cata Skrevet 11. desember 2013 #4 Skrevet 11. desember 2013 Tja, jeg sitter nå og skriver på en 2009 modell iMac. Den er begynt å krangle litt ved oppstart, men jeg akter å beholde den til den går i totalstreik eller blir så treg at den er ubrukelig. Oppgraderte RAM tidligere i høst. Har også en MacBook fra 2007 som lever i beste velgående, dvs. den er jo en smule treg den også nå, men funker til reisebruk. Den har også oppgradert RAM. På jobb tviholdt jeg på min IBM T40 i 8 år . Supermaskin, så nektet å bytte den ut før det ble krav fra jobben at jeg måtte bytte . Da var tastene nesten uleselige av slitasje. 1
fruBeist Skrevet 11. desember 2013 #5 Skrevet 11. desember 2013 Den pcen jeg har som er mest i bruk er syv år gammel. I tillegg har jeg to mindre pcer som er litt nyere, men mindre i bruk. Jeg bytter altså ikke ut maskineriet med mindre de ikke lenger fyller et formål, selv om det er kommet noe nytt og bedre på markedet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #6 Skrevet 11. desember 2013 De blir som regel 3 år før jeg kjøper nytt. Men jeg spiller da, så etter 3 år holder de gjerne ikke minimumskravene lenger. Anonymous poster hash: 4bf11...39a 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #7 Skrevet 11. desember 2013 Jeg hiver foresten ikke pcer, til nå har de vært reserve/gitt bort til familiemedlemmer. Det går an å få solgt de billig til f.eks eldre som ikke bruker den så mye. Anonymous poster hash: 4bf11...39a 1
Jolene Skrevet 11. desember 2013 #8 Skrevet 11. desember 2013 Har dem til de ikke fungerer mer. Siste hadde jeg i over 5 år. Da fungerte den ikke mer. 1
Gjest rådyr Skrevet 11. desember 2013 #9 Skrevet 11. desember 2013 Jeg har dem til de ikke fungerer lengre. Samme med mobiler. Jeg gidder ikke å bruke penger på sånt når det jeg har fungerer bra! Samme her, men det blir gjerne hvert 2-3 år likevel. 1
Gjest Marmot Skrevet 11. desember 2013 #10 Skrevet 11. desember 2013 Kjøpte MacBook Pro i 2011, den erstattet en iBook fra 2002. 1
skyflakes Skrevet 11. desember 2013 #11 Skrevet 11. desember 2013 Lurer på hvor ofte folk bytter ut pc`en eller macèn sin. Har en macbook aie 13" fra 2011. Den funker kjempebra, aldri hatt noe problem med den.. Men "sikler" på de nyere modellene med bedre skjermer og flere funksjoner.. Er det "legitimt" å kassere den gamle, og gå til innkjøp av en ny?- Med "æren" i behold..? Eller tenker dere at det er egoistisk og uforsvarlig..? Tenker jo på miljø, og at det å sponse et bruk og kast samfunn er negativt. Kan jeg bytte data etter 2 år uten å stinke miljøsvin?? Går det an å selge en 2 år gammel macbook air?? Min personlige mening er at det er uforsvarlig. Jeg har aldri hatt behovet for å ha det nyeste, fordi jeg syns det er en uting mtp miljø, og at det ligger et altfor stort "press" i samfunnet på å hive ut det gamle når man ser noe nytt. Dog har jeg en merkelig tendens til å klare å ødelegge alt jeg får av elektronikk, eller at det går sørgende tregt, så for min del har jeg en pc i ca to-tre år. I 2012 kjøpte jeg min første Mac med lovord om at den varer lenge, så da får vi se hvordan det går de neste årene 1
Anglofil Skrevet 11. desember 2013 #12 Skrevet 11. desember 2013 (endret) Som med mobilene jeg har hatt: til den ikke fungerer tilfredsstillende lenger. Når jeg kjøper pc'er så bruker jeg gjerne litt penger for da veit jeg at de som regel holder en god del år. Min stasjonære har jeg hatt siden 2009, dvs at den er 4 år, og den fungerer fint enda. Min bærbare, som jeg bruker aller mest, har jeg hatt siden høsten 2011 og den går som en klokke fremdeles (det er vel til dags dato den beste pc'en jeg har hatt noen gang). Ser ikke for meg at jeg trenger å bytte den ut på en god stund enda. Mvh Yvonne Endret 11. desember 2013 av Yvonne 1
tøydokka Skrevet 11. desember 2013 Forfatter #13 Skrevet 11. desember 2013 Må si at jeg er flink til å "rense" macen og å slette programmer jeg ikke bruker. Har også en egen lagringsenhet(trådløs), en Go Flex Satelite, med 500 GB lagringsplass. Tar vare på utstyret mitt, men er som sagt veldig sugen på det nyeste når jeg kikker innom i elektronikkforretninger, og ser den oppgraderte skjermen med sylskarpt bilde.. Men ser ut fra svarene, og fra min indre sunne stemme og fornuft at det er tåpelig.. Så da blir det til at jeg forkaster ideen om nye dupeditter med det første.. Takk alle sammen for konstruktive svar!!! Vil ikke være med på bruk og kast- opplegget og egosamfunn!! Denne macèn ruler fortsatt!! Må slutte å luske rundt i elektronikkforretninger.. SÅÅ lett å la seg forføre!!
Pawn Hearts Skrevet 11. desember 2013 #14 Skrevet 11. desember 2013 Jeg kjøpte en MacBook Pro i høst fordi min gamle PowerBook fra 2005 var utdatert. Den funket egentlig helt fint, men da flere av de viktigste programmene ikke lenger lot seg oppgradere, var jeg nødt til å skaffe meg en ny maskin.
Gjest caramiacaramella Skrevet 11. desember 2013 #15 Skrevet 11. desember 2013 Jeg synes det er flott at du har lagt ideen om å bytte på hylla for nå jeg skulle til å kommentere at jeg synes det er uforsvarlig å drive å bytte ut alle tekniske ting med en gang det kommer en nyere modell. Selv bruker jeg ting fram til de er ødelagt eller begynner å bli veldig trøblete.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #16 Skrevet 11. desember 2013 Laptoper jeg har hatt: - En IBM som klarte seg i 2,5 år. Den var kjøpt brukt, men var treg som sirup da jeg byttet til - HP pavillion som jeg hadde i 3-4 år. Den brukte da 15 minutter på å starte. Og enda 5 minutter på å åpne internet explorer. Hang seg ved den minste ting og var rett og slett så j@vlig at jeg vill kaste den ut av vinduet annenhvert minutt. - MacBook pro har jeg nå hatt i 4 år. Den er bittelitt tregere, men funker helt supert. Så den tror jeg har flere år på baken enda. Det hender den henger seg hvis jeg ikke har skrudd den av på noen måneder. Stasjonær på jobb: den forrige hadde jeg i 5 år. Det var så tungt å jobbe, og det tok rundt 1 min å få maskinen til å kopiere noe når jeg jeg trykket ctrl+c. Den jeg har nå har jeg hatt i 1 måned, og den er rask som en racerbil Anonymous poster hash: d8f8c...81a 1
heiduderborte Skrevet 11. desember 2013 #17 Skrevet 11. desember 2013 5 år ! har ikke penger, fikk en pc som 11 åring, og fikk en på vgs.
tøydokka Skrevet 11. desember 2013 Forfatter #18 Skrevet 11. desember 2013 Kjøpte MacBook Pro i 2011, den erstattet en iBook fra 2002. da har du hatt den lenge!! Sier noe om mac- produktene sin levetid 1
tøydokka Skrevet 11. desember 2013 Forfatter #19 Skrevet 11. desember 2013 Min personlige mening er at det er uforsvarlig. Jeg har aldri hatt behovet for å ha det nyeste, fordi jeg syns det er en uting mtp miljø, og at det ligger et altfor stort "press" i samfunnet på å hive ut det gamle når man ser noe nytt. I grunn veldig enig!! Synes det er litt trist at jeg holder på å la meg "forføre" til å kjøpe det nyeste bare fordi jeg har penger til det.. Vil ikke være en sånn bruk og kast- person.. Derfor jeg laget denne tråden.. For å problematisere det faktum at vi "vanlige" mennesker med penger i hendene lett vil ha det aller nyeste og beste.. Men jeg få veldig vondt av å kaste brukbare ting, og det er et sunnhetstegn og en egenskap som jeg egentlig ikke vil kvitte meg med!! Derfor:: TUSEN TAKK til alle som har svart, og fått meg bort fra tanken på å bytte ut og bytte ut fullt brukbare ting!!
Lila Skrevet 11. desember 2013 #20 Skrevet 11. desember 2013 Jeg bruker Mac, og har de til de blir ødelagt. Kjøpte ny for noen måneder siden, da jeg var uheldig og mistet den andre i bakken (det kostet mer å fikse den enn hva det koster for en ny maskin...). Den forrige hadde jeg hatt siden 2010, og hadde ikke byttet den ut om ikke den hadde blitt ødelagt. Jeg bytter nettopp fra en helt velfugnerende iPhone, da - fordi den ikke møtte mine behov lenger og jeg "trengte" noe nyere. Syns i grunn det er greit å bytte ut produkter når de begynner å bli en del år. Det er hver enkelt sin sak, så ikke tenk på det! Du kan jo prøve å selge den, eventuelt selge den billig/gi den til en slektning som kunne hatt brukt for den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå