AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #1 Skrevet 11. desember 2013 Vi har vært bestevenner i mange år, hun var den som alltid var der for meg. Men plutselig sa de stopp. Vi begynte å møte hverandre mindre og mindre.. Det begynte etter hun fortalte meg at hun var avhengi av hasj, dette var i 2011. Etter det har hun vært med folk som har ruset seg tror jeg, siden mange ganger jeg har pratet litt med hun på nettet har hun sagt at de hun var med var i byn og kjøpte "ting" til dem. Men at hun ikke drev med sånt tull... Det er jo en stund siden hun sa det. Men etter dette har hun forandret seg veldig. Skriver annederledes, legger ut mange bilder fra nettet på facebook som ikke har noen "mening", forandret seg i fjeset (ser mer sliten, "gammel" ut og sånt). o.l. Hun var den venninna som virket så voksen i hodet, kledde seg voksent, skrivde så voksent.. Og itillegg var hun veldig pen.. Det er sikkert to år siden vi har møtt hverandre. Jeg har fått barn og vil egt ikke ha "sånne" folk som venner spesielt nå som jeg har blitt mamma.. Etter jeg fikk en sønn har hun skrivet til meg at hun er så lei seg for at hun ikke har kommet enda, o.l. Og spør heletiden om hun kan komme på besøk... Vet ikke helt hva jeg skal med dette innlegget, men måtte bare få det ut ett sted Anonymous poster hash: 454f3...411
Gjest Smiley_cat Skrevet 13. desember 2013 #2 Skrevet 13. desember 2013 Hei. Ser du ikke har fått svar på innlegget ditt. Det er ikke noe spørsmål her. Men jeg kan svare deg likevel. Jeg kan skrive det du allerede mistenker: Jeg tror hun ruser seg. Du nevner flere punkter som indikerer et rusmisbruk. Fra å være oppegående og pen, til "rare" utsagn på nett, samt at hun ser sliten ut. Trenger ikke nødvendigvis å bety det, men det indikerer det, i og med at hun vanker i rusmiljøet. Det er vanlig at man forandrer personlighet når man ruser seg. Enten hun har skrevet ting i ruset tilstand, eller, som man kanskje skal være enda mer forsiktig med å si, at hun har fått en rusutløst psykose. Rusmiljøet er beintøft. Det å ruse seg over tid tærer på kropp og sjel. Og det blir synlig for oss som er rundt. Bleke, tynne, slitne, grå-gusten med uren hud. Ja, det er lov å være bekymret for at det er rus i bildet. Men det er ikke så mye du kan gjøre uten at flere faktorer er i bildet. Hun må både ha anerkjent at hun har et rusproblem og være villig til å gjøre noe med det. Før den tid blir man maktesløse tilskuere på sidelinjen. Men det er vondt å se medmennesker gå til grunne. Du har selv en familie å ta vare på. Og er ikke venninna di klar for å bli rusfri, hvis det virkelig er det som er problemet, så vil du tappes for energi. Det er dessverre tøffe ord dette her. Men hvordan skal du "konfrontere" henne med mistanken når du ikke har hatt kontakt med henne på to år? Hun vil mest sannsynlig gå i forsvarsposisjon og benekte alt. Og hva hvis det ikke er reelt? Tenk om hun er syk? Vil du være venninnen som spør om hun er rusmisbruker hvis hun ikke er det? Det er ikke lett dette her. Beklager at innlegget kanskje ble litt negativt. Det var over hodet ikke meningen, men du har en familie nå. Kanskje er det det som har fått deg til å tenke mer på venninna di nå? Klem.
Gjest Smiley_cat Skrevet 13. desember 2013 #4 Skrevet 13. desember 2013 Ikke ha noe med henne å gjøre. Jeg synes det er en veldig forenklet måte å si det på. Det er kanskje konklusjonen, men det er vanskelig å nå denne konklusjonen uten å reflektere over hvorfor det ikke er lurt å ha noe med henne å gjøre... Hvis ikke det er reflektert over vil ts kanskje ikke klare å gå videre i livet uten dårlig samvittighet for at hun tok det valget hun tok. Men jeg ville endt på denne konklusjonen selv, Gjest. 1
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2013 #5 Skrevet 13. desember 2013 Jeg synes det er en veldig forenklet måte å si det på. Det er kanskje konklusjonen, men det er vanskelig å nå denne konklusjonen uten å reflektere over hvorfor det ikke er lurt å ha noe med henne å gjøre... Hvis ikke det er reflektert over vil ts kanskje ikke klare å gå videre i livet uten dårlig samvittighet for at hun tok det valget hun tok. Men jeg ville endt på denne konklusjonen selv, Gjest. Folk som har unger bør være veldig forsiktige med å ha noe med narkomane å gjøre, skal lite til at rykter begynner og gå. 1
Gjest Smiley_cat Skrevet 13. desember 2013 #6 Skrevet 13. desember 2013 Folk som har unger bør være veldig forsiktige med å ha noe med narkomane å gjøre, skal lite til at rykter begynner og gå. Det blir sikkert en del av refleksjonen! :-)
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #7 Skrevet 13. desember 2013 Stakkars. Hun sliter nok en del denne kvinnen. Du kan ikke hjelpe, du får bare trå varsomt. Hvis hun er skikkelig på kjøret tar rusen overhånd og selv om den gode gamle ikke vil, så gjør rusen av de ikke har skrupler. I verste fall kan hun stjele av deg, få deg til å hjelpe med en slant penger. Kan bli vanskelig. Anonymous poster hash: 0fc95...cca 1
Gjest Smiley_cat Skrevet 13. desember 2013 #8 Skrevet 13. desember 2013 Vi VET ikke om venninnen ruser seg, vi (jeg gjorde det vel først) har gjort en antakelse basert på de opplysningene som er gitt. Vi må også være litt forsiktige så vi ikke låser oss fast i kun en eventualitet. Hvor teit er det ikke om vi "overbeviser" ts at det er rus, men så viser det seg at venninna feks har kreft...? Da ville ingen sagt at ts ikke skal bry seg. Ts: Kanskje dere har noen felles bekjente hvor du kan lodde din bekymring og få et svar? Ut i fra nye opplysninger er der kanskje lettere å gjøre seg opp en formening hva som blir riktig eller ikke riktig. 1
Hedgehog Skrevet 13. desember 2013 #9 Skrevet 13. desember 2013 Bare vær så ærlig du kan, fortell at du har tenkt mye på henne og at du er bekymret. Fortell at du nå er mamma og ikke ønsker at rusmisbrukere skal være en del av barnas hverdag. Finn kanskje frem nr til hjelp i din kommune og gi de videre til henne... 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #10 Skrevet 13. desember 2013 Bare vær så ærlig du kan, fortell at du har tenkt mye på henne og at du er bekymret. Fortell at du nå er mamma og ikke ønsker at rusmisbrukere skal være en del av barnas hverdag. Finn kanskje frem nr til hjelp i din kommune og gi de videre til henne... Enig i det første her, men du kan jo ikke vite om hun ruser seg hvis du ikke ser henne så ofte.. En annen ting jeg synes er litt rart er at du sitter å funderer over er at hun er blitt "gammel" i ansiktet, og du har ikke sett henne på to år? Veldig merkelig innlegg. Anonymous poster hash: 3d876...d15
Hjordis Skrevet 13. desember 2013 #11 Skrevet 13. desember 2013 Denne venninnen postet jo pa face. Mulig med bilder av seg selv der vet du. Som andre sier. Trå varsomt, det er vondtvå miste venner.. men sånn er livet. Noen vil komme og andre gå. Enig i det første her, men du kan jo ikke vite om hun ruser seg hvis du ikke ser henne så ofte.. En annen ting jeg synes er litt rart er at du sitter å funderer over er at hun er blitt "gammel" i ansiktet, og du har ikke sett henne på to år? Veldig merkelig innlegg.Anonymous poster hash: 3d876...d15
Djungelvrål Skrevet 13. desember 2013 #12 Skrevet 13. desember 2013 Dette er grunnen til at jeg er imot legalisering av hasj! 1
Adhara Skrevet 14. desember 2013 #13 Skrevet 14. desember 2013 Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Irrlys, mod.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #14 Skrevet 14. desember 2013 Vi har vært bestevenner i mange år, hun var den som alltid var der for meg. Men plutselig sa de stopp. Vi begynte å møte hverandre mindre og mindre.. Det begynte etter hun fortalte meg at hun var avhengi av hasj, dette var i 2011. Etter det har hun vært med folk som har ruset seg tror jeg, siden mange ganger jeg har pratet litt med hun på nettet har hun sagt at de hun var med var i byn og kjøpte "ting" til dem. Men at hun ikke drev med sånt tull... Det er jo en stund siden hun sa det. Men etter dette har hun forandret seg veldig. Skriver annederledes, legger ut mange bilder fra nettet på facebook som ikke har noen "mening", forandret seg i fjeset (ser mer sliten, "gammel" ut og sånt). o.l. Hun var den venninna som virket så voksen i hodet, kledde seg voksent, skrivde så voksent.. Og itillegg var hun veldig pen.. Det er sikkert to år siden vi har møtt hverandre. Jeg har fått barn og vil egt ikke ha "sånne" folk som venner spesielt nå som jeg har blitt mamma.. Etter jeg fikk en sønn har hun skrivet til meg at hun er så lei seg for at hun ikke har kommet enda, o.l. Og spør heletiden om hun kan komme på besøk... Vet ikke helt hva jeg skal med dette innlegget, men måtte bare få det ut ett sted Anonymous poster hash: 454f3...411 Jeg ser moderator har fjernet mitt kritiske innlegg, men la gå. Burde ikke du møte henne på et nøytralt sted da og snakke med henne slik at du får sannheten om henne og ikke bare spekulasjoner som du gjør deg ved å vurdere henne på facebook og gamle ting for to år siden? Du vet jo ikke hva som er sannheten om henne, gjør du? Anonymous poster hash: b40d3...b3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå