Gå til innhold

Alvorlig søvnforstyrrelse, medisin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sarotex er et antidepressiva, det er helt uaktuelt for meg å ta. Både fordi det er svært vanedannende, og særlig fordi jeg ikke lider av noen depresjon. Anonymous poster hash: bce0b...6a4

Sarotex brukes okke bare mot depresjon. Det er b.l.a. vanlig å bruke mot kroniske smerter og søvnlidelser.

Anonymous poster hash: a626b...cb9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sobril er litt mildere enn vival. Jeg bruker det av og til viss det er mange netter siden jeg har sovet noe mer enn bare bittebittelitt, for å ta meg litt inn. Men da blir det gjerne i kombinasjon med smertestillende og migrenemedisin, og det er ikke helt det samme som om eg bare tar sobril. Det er jo vanedannende, men går fint om man ikke overdriver bruken.
Kan det gå ann å ta vallergan tidligere? Kombinere diverse medikamenter?

Anonymous poster hash: a1302...088
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarotex brukes okke bare mot depresjon. Det er b.l.a. vanlig å bruke mot kroniske smerter og søvnlidelser.

Anonymous poster hash: a626b...cb9

. Poenget er at det er et antidepressiva, og har sterke bivirkninger. Jeg har ikke sterke muskelplager eller depresjon, jeg er ute etter et rent sovemedikament som slår meg ut.

Anonymous poster hash: bce0b...6a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Poenget er at det er et antidepressiva, og har sterke bivirkninger. Jeg har ikke sterke muskelplager eller depresjon, jeg er ute etter et rent sovemedikament som slår meg ut.

Flere har foreslått Apodorm, hva tenker du om det?

Anonymous poster hash: 8cae6...c20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sobril er litt mildere enn vival. Jeg bruker det av og til viss det er mange netter siden jeg har sovet noe mer enn bare bittebittelitt, for å ta meg litt inn. Men da blir det gjerne i kombinasjon med smertestillende og migrenemedisin, og det er ikke helt det samme som om eg bare tar sobril. Det er jo vanedannende, men går fint om man ikke overdriver bruken.

Underskrives.

Selv sover jeg som ei lita nymfe på sobril.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har som sagt prøvd vallergan uten hell. Selv på laveste dose klarte jeg ikke røre med dagen etter, og jeg sov heller ikke godt. Tok Vival for flere pr siden. Funket bra, problemet var å slutte på det, fikk forferdelig angst og abstinenser. Er en "2-ukers kur jeg er ute etter nå, for å få meg gjennom jula uten sterke bivirkninger.

Det blir et medikament jeg må ta daglig, ikke nå og da. Vil tro sobril vil gi meg samme problemene når jeg skal slutte da det er veldig likt Vival. Kombinere medisiner? Hva tenker du på da? En medisin som får meg til å sove, en medisin som får meg opp og gå dagen etter?

Jeg kan ikke fordra medisiner :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere har foreslått Apodorm, hva tenker du om det?

Av det jeg leser om apodorm så tenker jeg Nnnneeei. Skal høre med legen etterpå hva han mener. Kanskje begynne med noe mildt sol melatonin, og ha noe annet i reserve hvis det slår feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt prøvd vallergan uten hell. Selv på laveste dose klarte jeg ikke røre med dagen etter, og jeg sov heller ikke godt. Tok Vival for flere pr siden. Funket bra, problemet var å slutte på det, fikk forferdelig angst og abstinenser. Er en "2-ukers kur jeg er ute etter nå, for å få meg gjennom jula uten sterke bivirkninger.

Det blir et medikament jeg må ta daglig, ikke nå og da. Vil tro sobril vil gi meg samme problemene når jeg skal slutte da det er veldig likt Vival. Kombinere medisiner? Hva tenker du på da? En medisin som får meg til å sove, en medisin som får meg opp og gå dagen etter?

Jeg kan ikke fordra medisiner :(

Du kan jo vurdere truxal, det er relativt mildt med lite eller få bivirkninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truxal er et antipsykotika. Igjen, jeg er ute etter et rent sovemedikament! :)

Du kan jo vurdere truxal, det er relativt mildt med lite eller få bivirkninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg leser om apodorm så tenker jeg Nnnneeei. Skal høre med legen etterpå hva han mener. Kanskje begynne med noe mildt sol melatonin, og ha noe annet i reserve hvis det slår feil.

Synes det er rart at du vil prøve melatonin når du skriver at du er på leit etter "et medikament som slår meg helt ut i 8-10 timer". Menmen, det er vel verdt et forsøk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at du vil prøve melatonin når du skriver at du er på leit etter "et medikament som slår meg helt ut i 8-10 timer". Menmen, det er vel verdt et forsøk.

Fordi de andre medisinene som er foreslått er antipsykotikiske midler (foruten det ene jeg leser så mye negativt om). Flere sier at melatonin har gitt de dyp søvn, og med tanke på at det er så lite bivirkninger og i tillegg ikke er vanedannende, så prøver jeg det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Truxal er en kjempefin sovemedisin som ikke skaper avhengighet.

Truxal brukes i tillegg som antipsykotikum i sammenligning med samtlige preparater nevnt i tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truxal er en kjempefin sovemedisin som ikke skaper avhengighet.

Truxal brukes i tillegg som antipsykotikum i sammenligning med samtlige preparater nevnt i tråden.

Truxal er ikke sovemedisin, det er antipsykotika! Det gjør sikkert at du sover bedre, men det er først og fremst et antipsykotika, og det ønsker jeg ikke å ta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truxal er ikke sovemedisin, det er antipsykotika! Det gjør sikkert at du sover bedre, men det er først og fremst et antipsykotika, og det ønsker jeg ikke å ta.

Les pakningsvedlegget.

Det fungerer også som sovemedisin. Er ikke uvanlig dersom legen velger å skrive ut truxal mot søvnvansker. Har tidligere jobbet på helsesenter, slitt med søvnvansker og vært i gjennom dette selv, så jeg vet hva jeg prater om.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til AB over her; som jeg skriver så har jeg både ME og PSTD som er direkte årsak til søvnforstyrrelsene. Jeg er ikke ute etter videre diagnostikk og råd som ikke egner seg for alvorlig søvnlidelse.Jeg spør etter erfaring rundt medikamenter som hjelper, ikke noe annet.

Jeg forstår det. Jeg vet mye om ME og søvnforstyrrelser. Å ta problemet ved kjernen er essensielt, istedenfor å brannslukke når problemet er etablerlt. Selv om problemet er etablert er dette en bra vei å gå for å bli stabilisert. Medikamenter kan være en midlertidig løsning som du må diskutere med legen din, ikke ukjente personer på nett som du ikke aner kompetansen til eller på hva slags grunnlag de uttaler seg på. Jeg skrev spesifikt at det midterste avsnittet er råd rettet mot friske mennesker. Det er små biter av en løsning - for noen. Å kutte ut skjerm og andre forstyrrelser, og å spise riktig kan være noe som hjelper - fordi det forstyrrer ME-en.

Jeg tror ikke du forstår hva alvorlig søvnlidelse dreier seg om. Å drikke beroligende te og spraye puta med lavendel vil kun hjelpe de med lettere forbigående søvnvansker.

En med alvorlig søvnlidelse vet viktigheten av koffein, mat, mørkt og kjølig rom, pusteteknikker. Slike små tiltak har ingen effekt, som det skrives fungerer selv ikke innsovningsmedisin. Det er derfor det kategoriseres som alvorlig.

Jo, det gjør jeg.

Anonymous poster hash: a70c9...5fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antidepressiva brukes også som hjelp ift urolig søvn når man har søvnlidelse (narkolepsi, restless leg syndromet etc) Jeg bruker selv Seroxat for å få bedre søvnkvalitet. Har færre oppvåkninger, drømmer mindre, bedre søvnkvalitet.

Alle meds har bivirkninger. Og man må finne de medisinene som gir best mulig virkning for seg med minst mulig bivirkninger. At du avfeier antidepressiva helt syns jeg er rart. Eller jeg tenderer til å ville si at da har du ikke store nok søvnproblemer.

Hilsen narkoleptikeren.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det. Jeg vet mye om ME og søvnforstyrrelser. Å ta problemet ved kjernen er essensielt, istedenfor å brannslukke når problemet er etablerlt. Selv om problemet er etablert er dette en bra vei å gå for å bli stabilisert. Medikamenter kan være en midlertidig løsning som du må diskutere med legen din, ikke ukjente personer på nett som du ikke aner kompetansen til eller på hva slags grunnlag de uttaler seg på. Jeg skrev spesifikt at det midterste avsnittet er råd rettet mot friske mennesker. Det er små biter av en løsning - for noen. Å kutte ut skjerm og andre forstyrrelser, og å spise riktig kan være noe som hjelper - fordi det forstyrrer ME-en.

Jo, det gjør jeg.

Anonymous poster hash: a70c9...5fc

Hva som gjelder for friske mennesker er jo ikke så interessant for meg som har to alvorlige diagnoser som er direkte årsak til alvorlige søvnforstyrrelser.

Jeg vet hvor viktig ernæring og små tiltak er for å hjelpe kroppen til å slappe av. Vi med alvorlige søvnproblemer sover ikke bedre av litt lavendel på puta eller å legge oss/stå opp til faste tider, tvert i mot blir tilstanden langt verre av det.

Jeg har bedt om forslag til medisiner for å få meg gjennom jula så jeg klarer å feire med familien, ikke at det skal kurere søvnproblemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les pakningsvedlegget.

Det fungerer også som sovemedisin. Er ikke uvanlig dersom legen velger å skrive ut truxal mot søvnvansker. Har tidligere jobbet på helsesenter, slitt med søvnvansker og vært i gjennom dette selv, så jeg vet hva jeg prater om.

Jeg vet det, poenget mitt er at jeg ikke ønsker å ta antipsykotiske midler for å få sove. Har fått melatonin og en annen innsovningedisin i reserve. Jeg har veldig overfølsomhet for medisiner pga ME, så legen har rådet meg til disse medisinene i første omgang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...