AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #1 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg har det som omtales som alvorlig søvnforstyrrelse. Det utarter seg i at jeg bruker svært lang tid på innsovning, og sover veldig usammenhengende. Kan våkne etter 1 time, enten av lyd eller at jeg må på do. Så er det på'n igjen med lang innsovning. I løpet av 12 timer har jeg som oftest fått i 5 timer veldig usammenhengende og dårlig søvn. Jeg er klar over årsaken til dette, det har en sammenheng med ME etterfulgt av PTSD. I mellomtiden har jeg prøvd innsovningsmedisin (imovane) samt vallergan som overhodet ikke hjelper. Jeg sovner, men klarer ikke holde på søvnen og må stadig opp for å gå på do. I tillegg får jeg massiv hangover. Nå er det jul og jeg vil gjerne klare å feire med familien. Men skal jeg klare det så er jeg helt avhengig av å få sove, og da må jeg finne et medikament som slår meg helt ut i 8-10 timer, hvor jeg fungerer noenlunde dagen etterpå uten en brutal hangover. Er det noen som har gode (eller dårlige) erfaringer de vil dele? Anonymous poster hash: bce0b...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RompeRusk Skrevet 11. desember 2013 #2 Del Skrevet 11. desember 2013 Har du prøvd melatonin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #3 Del Skrevet 11. desember 2013 Har du prøvd melatonin? Nei. Slik jeg har skjønt det så gjør melatonin så man sovner, men er ikke et preparat som gir noe dypere og mer varig søvn enn en innsovningsmedisin? Melatonin er jo et hormon, ikke en sovemedisin. Anonymous poster hash: bce0b...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RompeRusk Skrevet 11. desember 2013 #4 Del Skrevet 11. desember 2013 Det stemmer. Mange som har prøvd sovemedisin, har like god, om ikke bedre effekt med melatonin Men det var nå bare et forslag, det finnes forskjellige typer på markedet. Blant annet en som er time released, altså at du får små doser gjennom hele natten for å opprettholde søvnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #5 Del Skrevet 11. desember 2013 Ja jeg kan høre med legen min hva han mener, hadde slått fra meg melatonin siden det skulle gå mer på innsovning Vil gjerne høre personlige erfaringer om hvilke preparater andre har brukt også.Anonymous poster hash: bce0b...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påfugl Skrevet 11. desember 2013 #6 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg anbefaler også melatonin. Har vært innom vallergan, imovane osv. men opplever at melatonin absolutt gir meg mest "normalt" liv. Blir trøtt til riktig tid, sover godt og er mye mer opplagt på dagtid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #7 Del Skrevet 11. desember 2013 Skjønner ikke hvorfor alle snakker om melatonin hele tiden. Det er ikke en medisin, men et hormon, og fungerer bare om man har "feil" på melatoninproduksjonen i kroppen. Hva med apodorm? Anonymous poster hash: 8cae6...c20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RompeRusk Skrevet 11. desember 2013 #8 Del Skrevet 11. desember 2013 Dersom du bor i nærheten av Oslo eller Bergen kan jeg også anbefale at du tar deg en tur innom søvnsentrene de har der. Litt dyrt kanskje, men da får du mulighet til å bli utredet av eksperter, og anbefaling om behandling fastleger har ofte en tendens til å bare gi ut sovemedisin (som ofte er vanedannede og halvveis effektive), uten at de faktisk har så god kompetanse på det området 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RompeRusk Skrevet 11. desember 2013 #9 Del Skrevet 11. desember 2013 Skjønner ikke hvorfor alle snakker om melatonin hele tiden. Det er ikke en medisin, men et hormon, og fungerer bare om man har "feil" på melatoninproduksjonen i kroppen. Hva med apodorm? Anonymous poster hash: 8cae6...c20 fordi at mange søvnproblemer er pga feil i melatoninproduksjonen. I tillegg er det helt naturlig, og et mye bedre alternativ enn vanedannende søvnmedisin man blir groggy av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #10 Del Skrevet 11. desember 2013 Bor ikke i nærheten av Oslo eller Bergen. Jeg vet hvorfor jeg har søvnforstyrrelser, det er svært vanlig ved ME og PTSD. Jeg jobber med årsakene til ptsd for å gi kroppen mindre stress, men det er langvarig og omfattende arbeid. I mellomtiden og må jeg finne et medikament som slår meg ut. Innsovning alene er ikke nok, det må rett og slett bedøve meg i timesvis, uavhengig av lyder osv. Det er derfor imovane og vallergan ikke fungerer for meg. Når man konstant våkner med sånne medisiner innabords, da får man en utmattelse som er verre enn om man ikke skulle sovet i det hele tatt. Anonymous poster hash: bce0b...6a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RompeRusk Skrevet 11. desember 2013 #11 Del Skrevet 11. desember 2013 Uff, det høres helt forferdelig ut å måtte leve med håper du finner noe som fungerer ihvertfall, Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #12 Del Skrevet 11. desember 2013 Uff, det høres helt forferdelig ut å måtte leve med håper du finner noe som fungerer ihvertfall, Lykke til Tusen takk! Noen flere som har innspill i forhold til medisiner som dere har erfaring med?Anonymous poster hash: bce0b...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #13 Del Skrevet 11. desember 2013 Kan høres ut som om du er overbelastet. Det går alltid utover søvnen. Hvil mest og deleger bort arbeid. Prioriter! Gjør hviling til hovedaktiviteten og gjøremål til unntak. Hvis du har riktig fordeling av hvile/aktivitet, så bedrer søvnen seg. Ligger du 12 timer i sengen for å prøve å sovne? Det er for mye. For friske mennesker anbefales det å stå opp etter 15 minutter uten å ha sovnet, gå en liten runde og så legge seg igjen. Pass på at du er behagelig mett, ikke drikk koffein eller sukkerholdig etter klokken 20. Ha riktig temperatur i rommet. Spray gjerne med lavendel i rommet. Ikke bruk skjerm på kvelden. En kopp god-natt te eller beroligende kan hjelpe. Du sier du må mye på do. Har du tatt opp dette med legen? Om ikke, så bør du gjøre det, da dette kan være sykdomstegn. Anonymous poster hash: a70c9...5fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #14 Del Skrevet 11. desember 2013 Til AB over her; som jeg skriver så har jeg både ME og PSTD som er direkte årsak til søvnforstyrrelsene. Jeg er ikke ute etter videre diagnostikk og råd som ikke egner seg for alvorlig søvnlidelse.Jeg spør etter erfaring rundt medikamenter som hjelper, ikke noe annet. Anonymous poster hash: bce0b...6a4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slimproppen Skrevet 11. desember 2013 #15 Del Skrevet 11. desember 2013 Kan høres ut som om du er overbelastet. Det går alltid utover søvnen. Hvil mest og deleger bort arbeid. Prioriter! Gjør hviling til hovedaktiviteten og gjøremål til unntak. Hvis du har riktig fordeling av hvile/aktivitet, så bedrer søvnen seg. Ligger du 12 timer i sengen for å prøve å sovne? Det er for mye. For friske mennesker anbefales det å stå opp etter 15 minutter uten å ha sovnet, gå en liten runde og så legge seg igjen. Pass på at du er behagelig mett, ikke drikk koffein eller sukkerholdig etter klokken 20. Ha riktig temperatur i rommet. Spray gjerne med lavendel i rommet. Ikke bruk skjerm på kvelden. En kopp god-natt te eller beroligende kan hjelpe. Du sier du må mye på do. Har du tatt opp dette med legen? Om ikke, så bør du gjøre det, da dette kan være sykdomstegn. Anonymous poster hash: a70c9...5fc Jeg tror ikke du forstår hva alvorlig søvnlidelse dreier seg om. Å drikke beroligende te og spraye puta med lavendel vil kun hjelpe de med lettere forbigående søvnvansker. En med alvorlig søvnlidelse vet viktigheten av koffein, mat, mørkt og kjølig rom, pusteteknikker. Slike små tiltak har ingen effekt, som det skrives fungerer selv ikke innsovningsmedisin. Det er derfor det kategoriseres som alvorlig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roberta Skrevet 11. desember 2013 #16 Del Skrevet 11. desember 2013 Den eneste sovetabletten jeg vet om som virker i mange timer er Apodorm. Selv fikk jeg mareritt og svært dårlig søvn av den, men det tror jeg ikke er representativt. De fleste sover godt og lenge på den. Håper at du får hjelp med søvnen din snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #17 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg tror jeg skal prøve melatonin i første omgang, siden det ikke er vanedannende og har langt færre bivirkninger Vival frister siden jeg vet det også vil hjelpe på PTSD, men det er sterke saker. Anonymous poster hash: bce0b...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #18 Del Skrevet 11. desember 2013 . Blant annet en som er time released, altså at du får små doser gjennom hele natten for å opprettholde søvnen. Det kalles depot. Anonymous poster hash: a626b...cb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #19 Del Skrevet 11. desember 2013 Kan Sarotex være noe? Det tar toppene av ME-smertene, demper depresjon og gir mange bedre søvn. Anonymous poster hash: a626b...cb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #20 Del Skrevet 11. desember 2013 Kan Sarotex være noe? Det tar toppene av ME-smertene, demper depresjon og gir mange bedre søvn. Anonymous poster hash: a626b...cb9 Sarotex er et antidepressiva, det er helt uaktuelt for meg å ta. Både fordi det er svært vanedannende, og særlig fordi jeg ikke lider av noen depresjon. Anonymous poster hash: bce0b...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå