Gå til innhold

Trusler om selvmord - hva svarer du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flere ganger i mitt liv blitt utsatt for personer som skriker at dem vil ta selvmord når dem ikke får det som dem vil. Mitt svar har vært kort og greit hver gang at dem får bare gjøre det da, for det er ikke mitt problem at dem ikke kan se at dem har et eget ansvar for hva dem velger å gjøre med livet sitt.

I en annen tråd her på kg er det en mor som sa dette til sitt barn, hvorpå barnet sluttet med å komme med trusler om selvmord. Noe jeg mener er helt riktig å si til enhver som truer med selvmord.

Hva har du sagt til personer som truer med selvmord? Og var det noe hjelp i det du sa til personene?

Anonymous poster hash: 9f6ba...3af
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har flere ganger i mitt liv blitt utsatt for personer som skriker at dem vil ta selvmord når dem ikke får det som dem vil. Mitt svar har vært kort og greit hver gang at dem får bare gjøre det da, for det er ikke mitt problem at dem ikke kan se at dem har et eget ansvar for hva dem velger å gjøre med livet sitt.

I en annen tråd her på kg er det en mor som sa dette til sitt barn, hvorpå barnet sluttet med å komme med trusler om selvmord. Noe jeg mener er helt riktig å si til enhver som truer med selvmord.

Hva har du sagt til personer som truer med selvmord? Og var det noe hjelp i det du sa til personene?

Det er ikke sikkert det er så smart å alltid svare akkurat det.

Da formidler du jo at "Jeg gir faen i deg." Det kan være veldig smertefullt og krenkende for en person å få et så avvisende svar.

Vil tro det er bedre å si til personen "Vet du hvor alvorlig en sånn trussel er? Hvis du virkelig vil dø, må vi skaffe deg psykolog. Jeg godtar ikke tomme trusler om et så alvorlig tema. Lær deg å si noe annet."

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke sikkert det er så smart å alltid svare akkurat det.

Da formidler du jo at "Jeg gir faen i deg." Det kan være veldig smertefullt og krenkende for en person å få et så avvisende svar.

Vil tro det er bedre å si til personen "Vet du hvor alvorlig en sånn trussel er? Hvis du virkelig vil dø, må vi skaffe deg psykolog. Jeg godtar ikke tomme trusler om et så alvorlig tema. Lær deg å si noe annet."

Et sånt svar vil ikke nå inn. Jeg har prøvd det flere ganger.

• Liker 1
Skrevet

Man burde kanskje ikke si det til ungene sine og psykisk ustabile personer, men jeg har sagt det en del ganger til vanlige folk. Og straks de ser at det ikke nytter så slutter de med truslene :) Kanskje litt rått? Neei.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kjenner faktisk to personer som har opplevd dette gang på gang, og da de til slutt ikke orket disse truslene mer, sa de "ja, så gjør det da", og det endte faktisk med at de tok selvmord. Men det er jo ikke deres feil, selv om de har sagt at de bare får gjøre det. Dette var voksne mennesker som valgte døden selv. Man har kun ansvar for sitt eget liv.

Men som regel er det sånn at de som roper det høyest ikke tar selvmord, mens de som holder det inni seg gjør det.

Jeg vet ikke helt hva jeg ville sagt hvis noen hadde truet meg med det. Mest sannsynlig hadde jeg kontaktet politi/legevakt, så får de ta seg av det.

Edit: skrivefeil

Endret av super-s
Skrevet

Ja der minnet du meg på noe en person sa til meg. At når noen sier sånt så kunne du også si: Ok, da ringer jeg til politiet jeg, og forteller at du ønsker å dø, og så får du ta det videre med dem. (Plukke opp telefonen og late som om du ringer).

• Liker 3
Skrevet

En jeg kjenner hadde en ex som holdt på sånn etter at det ble slutt mellom de. Siste gang han gjorde det var på telefonen. Hun spurte til slutt om han mente det alvorlig. Da han sa ja sa hun at hun skulle komme bort til han (akkurat det han ville) og la på røret. I stedet ringte hun til legevakten og fortalte at han flere ganger hadde truet med å ta livet av seg, og nå sa han at han mente det. Så ringte hun moren hans (han var en voksen fyr) og fortalte det samme og ba henne hjelpe han med å finne hjelp. Til slutt ringte hun hans beste kompis og ba han om å dra hjem til ham.

Exen ble kjempeflau da politiet, ambulanse og bestevennen sto ringte på døren. Og moren var hysterisk på telefonen.

Etter dette sluttet han å true med selvmord.

Anonymous poster hash: 04eea...84c
  • Liker 18
Skrevet

Jeg kjenner faktisk to personer som har opplevd dette gang på gang, og da de til slutt ikke orket disse truslene mer, sa de "ja, så gjør det da", og det endte faktisk med at de tok selvmord. Men det er jo ikke deres feil, selv om de har sagt at de bare får gjøre det. Dette var voksne mennesker som valgte døden selv. Man har kun ansvar for sitt eget liv.

Men som regel er det sånn at de som roper det høyest ikke tar selvmord, mens de som holder det inni seg gjør det.

Jeg vet ikke helt hva jeg ville sagt hvis noen hadde truet meg med det. Mest sannsynlig hadde jeg kontaktet politi/legevakt, så får de ta seg av det.

Edit: skrivefeil

Dette er en myte som dessverre er godt utbredt. De aller fleste som tar livet sitt har gitt klar og tydelig beskjed om at de ønsker det på forhånd.

Anonymous poster hash: da3ee...2b9

• Liker 8
Skrevet

"Bare gjør det"/ "Så gjør det da" er det uansett så respektløst å si til noen som truer med selvmord, at da gjør man seg faktisk dårligere enn den personen som sier det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

"Bare gjør det"/ "Så gjør det da" er det uansett så respektløst å si til noen som truer med selvmord, at da gjør man seg faktisk dårligere enn den personen som sier det.

Det er det ikke.

• Liker 2
Skrevet

En jeg kjenner hadde en ex som holdt på sånn etter at det ble slutt mellom de. Siste gang han gjorde det var på telefonen. Hun spurte til slutt om han mente det alvorlig. Da han sa ja sa hun at hun skulle komme bort til han (akkurat det han ville) og la på røret. I stedet ringte hun til legevakten og fortalte at han flere ganger hadde truet med å ta livet av seg, og nå sa han at han mente det. Så ringte hun moren hans (han var en voksen fyr) og fortalte det samme og ba henne hjelpe han med å finne hjelp. Til slutt ringte hun hans beste kompis og ba han om å dra hjem til ham.

Exen ble kjempeflau da politiet, ambulanse og bestevennen sto ringte på døren. Og moren var hysterisk på telefonen.

Etter dette sluttet han å true med selvmord.

Da merker de jo at det er en alvorlig trussel å komme med og at de må lære seg å si noe annet, når de er maktesløst forbannet.

Men jeg mener fortsatt det bør gå an å fortelle folk dette på en ordentlig måte, før man kaster bort tiden til et helt hjelpeapparat som kunne brukt den tiden til noen som faktisk var syke.

Tygg på den.

• Liker 1
Skrevet

Blir helt sjokkert over svarene her!
Greit noen er kanskje ute etter oppmerksomhet eller å få viljen sin ved å "hyle" ut slike utsagn, men noen mener det faktisk!

Synes man skal være veldig forsiktig med hva man sier til folk når det gjelder slike ting.
En kamerat trua med å ta livet av seg flere ganger, skjedde aldri noe, men en gang gjorde han det, etter å ha fått slengt i trynet at han var en idiot som gikk å sa slike ting, og burde virkelig henge seg for å prøve å få oppmerksomheten på den måten. Og det var akkurat det han gjorde, han hengte seg!

Såklart er det ikke den ene kommentaren som dere står for som gjør at de tar livet av seg, det er mange små ting, men slike kommentarer som dere kommer med her, ja det kan dytte de som står på kanten rett utafor det stupet!

• Liker 6
Skrevet

Hadde en eks. som truet med dette på tlf og jeg ringte AMK som kom på døra hans. Da ble det slutt på truslene.

Men jeg har også sagt til en annen person som truet med dette at slike trusler fungerer ikke på meg da jeg ikke kan ta ansvar for hans liv.

Skrevet

Da merker de jo at det er en alvorlig trussel å komme med og at de må lære seg å si noe annet, når de er maktesløst forbannet.

Men jeg mener fortsatt det bør gå an å fortelle folk dette på en ordentlig måte, før man kaster bort tiden til et helt hjelpeapparat som kunne brukt den tiden til noen som faktisk var syke.

Tygg på den.

Hun hadde sagt det til han hver gang han hadde ringt tidligere uten at det hjalp. Hun hadde også bedt han om å slutte å ringe henne. Det var slutt mellom de og hun ville ikke ha noe ansvar for han lenger.

Skrevet

Må ærlig innrømme at jeg ser på selvmordstrusler sagt i sinne som fjortis oppførsel som ikke resulterer i noe sympati fra meg.

Skrevet

Man skal ALLTID ta trusler om selvmord på alvor. Dersom en person seriøst mener at vedkommende ønsker å ta livet sitt, forteller om dette og får høre "ja, bare dø du", så er det sannsynlig at en slik reaksjon vil føre til at vedkommende faktisk forsøker å ta livet sitt. Dersom en person lyver og sier at vedkommende vil ta livet av seg, vil en korrekt reaksjon sannsynligvis få vedkommende til å slutte.

Dersom noen du kjenner sier at de vil ta livet av seg, så ring til lege/113. Det er ikke politiet man ringer i et slikt tilfelle, det er lege som må avgjøre om det skal brukes tvang, og som igjen kontakter politiet dersom det er nødvendig.

Gjør man det på denne måten, vil en person som faktisk mener at han/hun vil ta livet av seg få hjelp, og en person som lyver vil sannsynligvis få en støkk og ikke true med slike ting flere ganger.

Jeg har selv vært suicidal i perioder, og dersom noen hadde sagt til meg "bare gå og dø, du" om jeg snakket om selvmord, så tror jeg at det kunne ha vippet meg av pinnen og faktisk fått meg til å forsøke å ta livet mitt.

Anonymous poster hash: 9a354...082
  • Liker 8
Skrevet

Å tvinge mennesker til å leve er en motbydelig og forkastelig holdning.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man skal ALLTID ta trusler om selvmord på alvor. Dersom en person seriøst mener at vedkommende ønsker å ta livet sitt, forteller om dette og får høre "ja, bare dø du", så er det sannsynlig at en slik reaksjon vil føre til at vedkommende faktisk forsøker å ta livet sitt. Dersom en person lyver og sier at vedkommende vil ta livet av seg, vil en korrekt reaksjon sannsynligvis få vedkommende til å slutte.

Dersom noen du kjenner sier at de vil ta livet av seg, så ring til lege/113. Det er ikke politiet man ringer i et slikt tilfelle, det er lege som må avgjøre om det skal brukes tvang, og som igjen kontakter politiet dersom det er nødvendig.

Gjør man det på denne måten, vil en person som faktisk mener at han/hun vil ta livet av seg få hjelp, og en person som lyver vil sannsynligvis få en støkk og ikke true med slike ting flere ganger.

Jeg har selv vært suicidal i perioder, og dersom noen hadde sagt til meg "bare gå og dø, du" om jeg snakket om selvmord, så tror jeg at det kunne ha vippet meg av pinnen og faktisk fått meg til å forsøke å ta livet mitt.

Jeg høres kanskje krass ut nå, men det er ikke mitt ansvar å hindre folk i å ta selvmord. Man er ansvarlig for eget liv og det er en helvetes belastning å høre folk du er glad i mare om igjen og omigjen om at de ikje vil leve. Jeg synes i utgangspunktet at slik oppførsel er sykt egoistisk, men vil ikke selvmordere oppsøke hjelp så er det ikke noe jeg får gjort med det. En selvmorder har to valg, enten ta livet sitt eller å oppsøke hjelp. Det er ikke noe alternativ å terrorisere andre mennesker fordi man har då svak psyke at man ikke tolererer motgang. Det er ikke andres oppgave å redde deg, det er ditt eget ansvar å redde deg selv.

Selvmordere er usannsynlig egoistiske mennesker, å flaut nok, trusler om selvdrap får ikke min sympati.

Anonymous poster hash: a2bde...320

• Liker 2
Skrevet

Bare for å opplyse:

Om noen her tror at jeg sier "bare gå og dø" til en person som jeg kan se at virkelig sliter og som ikke sier det bare for å utnytte min empati, da tar dere feil altså. Jeg snakker om døgenikter som skriker for å få det som de vil. Det handler om å se forskjell på hvem som sier det fordi de sliter og hvem som sier det for å bruke det som et pressmiddel. Og da ser jeg ikke noe galt med å slenge harde ord i ansiktet til en som bare gjør det for å presse deg til å gjøre noe du ikke vil.

Håper du har det bra nå :hug:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å tvinge mennesker til å leve er en motbydelig og forkastelig holdning.

Enig, det kommer an på situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...