AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #1 Skrevet 11. desember 2013 Jenta er 14 år og synes dette er veldig leit. I alle år har hun feiret annet hvert år hos meg og hos han med ny familie. Hvert år hun har reist til sin far har jeg sendt med henne alt av julegaver, både fra meg og hele min slekt. Men når hun feirer hos meg får hun ingen gaver hit. De må hun åpne på nyåret hos sin far. Hun pendler til sin far annen hver/hver tredje uke, så hun er ikke der så ofte. Får hun noe fint i gave der så får hun heller ikke lov til å ta det med seg hit. Hun har f.eks en ipad liggende der som kun kan brukes der de helgene hun er der. Samt klær og annet fint. Skal også nevnes at jeg får minstebidrag fra far og han bidrar aldri med å kjøpe vintersko, ski, sykkel, klasseturer osv. De har aldri tatt henne med når de reiser på fine turer til Thailand eller cruise før, men jeg har sørget for ferier hver sommer. Nå til sommeren skal de ta henne med på utenlandstur og de er sure på meg fordi jenta ikkr sparer til lommepenger til turen. De vil altså at hun skal spare ukepenger hun får av meg til turen de skal på. De har aldri bidratt med lommepenger på feriene jeg har tatt henne med på. Ikke gir de ukelønn eller lommepenger generelt heller.. Frustrert!Anonymous poster hash: a6dc6...8aa 1
minister-mio Skrevet 11. desember 2013 #2 Skrevet 11. desember 2013 De vil nok bare være der å se gleden hennes når hun åpner gavene fra dem. Det er litt forståelig eller? Har dere snakket sammen om dette? 4
bettsa Skrevet 11. desember 2013 #3 Skrevet 11. desember 2013 Beklager å si dette men overse dette. Hun er 14, når hun fyller 15 kan hun selv velge hvem hun vil bo hos (tror jeg) Og da kan hun bare velge bort far. Ellers råder jeg deg til å være konsekvent mot far, fortell han hva som irriterer deg selv om han kanskje ikke tar deg seriøst. (?) 1
Amanda C. Skrevet 11. desember 2013 #4 Skrevet 11. desember 2013 Synes datteren din burde få bestemme selv. Hvis hun vil åpne deres gaver hos deg, så må hun få lov til det. Hun er trossalt 14 år! 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #5 Skrevet 11. desember 2013 Jeg synes at det der ikke er noen big deal og at det er veldig sært å legge til det økonomiske som plager deg i innlegget. Det har jo ingen relevans for julegavene. Anonymous poster hash: 17cfd...e3e 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #6 Skrevet 11. desember 2013 Dette må jo datteren din ta opp med faren sin selv. Hun er voksen nok nå til å si at hun ikke gidder å finne seg i at de legger føringer for hvor hun skal få bruke ipaden. Det er faktisk hun som må ta slitet med å pendle frem og tilbake mellom familiene og da skulle det jaggu bare mangle at hun fikk ta med seg det hun ønsket frem og tilbake også. Akkurat det med gavene mener jeg er en underordnet problemestilling, men jenta skal selvsagt få velge selv hvor hun vil ha tingene sine. Så utrolig smålig av far og stemor. Kampen må hun ta selv mens du støtter henne. Hun kan skrive et brev til han eller ta det opp muntlig. Anonymous poster hash: 333e3...4dc 10
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #7 Skrevet 11. desember 2013 AnonymBruker, on 11 Dec 2013 - 14:58, said: Jenta er 14 år og synes dette er veldig leit. I alle år har hun feiret annet hvert år hos meg og hos han med ny familie. Hvert år hun har reist til sin far har jeg sendt med henne alt av julegaver, både fra meg og hele min slekt. Men når hun feirer hos meg får hun ingen gaver hit. De må hun åpne på nyåret hos sin far. Hun pendler til sin far annen hver/hver tredje uke, så hun er ikke der så ofte. Får hun noe fint i gave der så får hun heller ikke lov til å ta det med seg hit. Hun har f.eks en ipad liggende der som kun kan brukes der de helgene hun er der. Samt klær og annet fint. Skal også nevnes at jeg får minstebidrag fra far og han bidrar aldri med å kjøpe vintersko, ski, sykkel, klasseturer osv. De har aldri tatt henne med når de reiser på fine turer til Thailand eller cruise før, men jeg har sørget for ferier hver sommer. Nå til sommeren skal de ta henne med på utenlandstur og de er sure på meg fordi jenta ikkr sparer til lommepenger til turen. De vil altså at hun skal spare ukepenger hun får av meg til turen de skal på. De har aldri bidratt med lommepenger på feriene jeg har tatt henne med på. Ikke gir de ukelønn eller lommepenger generelt heller.. Frustrert!Anonymous poster hash: a6dc6...8aa Hvis han gitt noe til datteren, har han gitt noe til datteren, da kan hun ta det med hvor hun vil. Det var det dummeste jeg har hørt. Han kan IKKE gi gaver med betingelser. Enten gir han bort noe, eller ikke!Anonymous poster hash: 7b717...018 20
Gjest Eurodice Skrevet 11. desember 2013 #8 Skrevet 11. desember 2013 Synes datteren din burde få bestemme selv. Hvis hun vil åpne deres gaver hos deg, så må hun få lov til det. Hun er trossalt 14 år! Har du lest åpningsinnlegget i det hele tatt? (Det heter "tross alt") 2
Velasq Skrevet 11. desember 2013 #9 Skrevet 11. desember 2013 Du som alenemor MÅ jo sette av ekstra penger, så kan du jo spare til han og stemor sitt ferieforbruk også! 2
Amanda C. Skrevet 11. desember 2013 #10 Skrevet 11. desember 2013 Har du lest åpningsinnlegget i det hele tatt? (Det heter "tross alt") Ja, jeg leste det. Det er trossalt lov til å skrive feil.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #11 Skrevet 11. desember 2013 Jenta er 14 år og synes dette er veldig leit. I alle år har hun feiret annet hvert år hos meg og hos han med ny familie. Hvert år hun har reist til sin far har jeg sendt med henne alt av julegaver, både fra meg og hele min slekt. Men når hun feirer hos meg får hun ingen gaver hit. De må hun åpne på nyåret hos sin far. Hun pendler til sin far annen hver/hver tredje uke, så hun er ikke der så ofte. Får hun noe fint i gave der så får hun heller ikke lov til å ta det med seg hit. Hun har f.eks en ipad liggende der som kun kan brukes der de helgene hun er der. Samt klær og annet fint. Skal også nevnes at jeg får minstebidrag fra far og han bidrar aldri med å kjøpe vintersko, ski, sykkel, klasseturer osv. De har aldri tatt henne med når de reiser på fine turer til Thailand eller cruise før, men jeg har sørget for ferier hver sommer. Nå til sommeren skal de ta henne med på utenlandstur og de er sure på meg fordi jenta ikkr sparer til lommepenger til turen. De vil altså at hun skal spare ukepenger hun får av meg til turen de skal på. De har aldri bidratt med lommepenger på feriene jeg har tatt henne med på. Ikke gir de ukelønn eller lommepenger generelt heller.. Frustrert!Anonymous poster hash: a6dc6...8aa Far har ingen plikt til å bidra til hverdagsting som klær, sko mm. Dette er du pliktig til å bekoste, og sende med til samvær. At han betaler minstebidrag spiller ingen rolle, og det hadde vært det samme om han ikke var bidragsdyktig i det hele tatt. Jeg synes det er rart at 14-åringen ikke selv får bestemme hvor hun vil ha sine egne eiendeler, men kanskje de vil sikre at hun har noe hos dem av tøy og aktiviteter? De kan selvsagt stille betingelser for ting de gir henne hvis de ønsker det, og de ser vel kanskje for seg at hun vil kjede seg hvis hun glemmer igjen IPaden hos deg når hun kommer til dere. De bekoster vel det hun trenger av aktiviteter når hun er hos dem? Min partners barn har også noen gaver som skal være hos far, som x-boxen. De fleste småting rår hun over selv. Anonymous poster hash: ee8fc...695 2
Kontormus Skrevet 11. desember 2013 #12 Skrevet 11. desember 2013 Far har ingen plikt til å bidra til hverdagsting som klær, sko mm. Dette er du pliktig til å bekoste, og sende med til samvær. At han betaler minstebidrag spiller ingen rolle, og det hadde vært det samme om han ikke var bidragsdyktig i det hele tatt. Jeg synes det er rart at 14-åringen ikke selv får bestemme hvor hun vil ha sine egne eiendeler, men kanskje de vil sikre at hun har noe hos dem av tøy og aktiviteter? De kan selvsagt stille betingelser for ting de gir henne hvis de ønsker det, og de ser vel kanskje for seg at hun vil kjede seg hvis hun glemmer igjen IPaden hos deg når hun kommer til dere. De bekoster vel det hun trenger av aktiviteter når hun er hos dem? Min partners barn har også noen gaver som skal være hos far, som x-boxen. De fleste småting rår hun over selv. Anonymous poster hash: ee8fc...695 Dette er faktisk ikke helt riktig. En er pliktig til å bidra etter evne og ikke etter et rettslig prinsipp. Og i så fall er ikke mor pliktig til å spare lommepengene hennes slik at far kommer gunstigere ut av det. Dessuten er gaver gaver, og en kan ikke sette betingelser for forbruksting. Nok en smålig faen som ikke skjønner en dritt av hvorfor han aldri ser barna mer når de er voksne. 10
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #13 Skrevet 11. desember 2013 Dette er faktisk ikke helt riktig. En er pliktig til å bidra etter evne og ikke etter et rettslig prinsipp. Og i så fall er ikke mor pliktig til å spare lommepengene hennes slik at far kommer gunstigere ut av det. Dessuten er gaver gaver, og en kan ikke sette betingelser for forbruksting. Nok en smålig faen som ikke skjønner en dritt av hvorfor han aldri ser barna mer når de er voksne. Far har ingen plikt til å bidra til hverdagsting som klær, sko mm. Dette er du pliktig til å bekoste, og sende med til samvær. At han betaler minstebidrag spiller ingen rolle, og det hadde vært det samme om han ikke var bidragsdyktig i det hele tatt. Anonymous poster hash: ee8fc...695 Stemmer det. Også sykkel, sportsutstyr og andre dyre fritidsaktiviteter skal regnes inn i det vanlige barnebidraget, fordi barna trenger nytt utstyr gjennom hele oppveksten. http://www.dinepenger.no/regler/faa-ekstra-barnebidrag-i-mai/10093244 Anonymous poster hash: 0c4cf...423
Kontormus Skrevet 11. desember 2013 #14 Skrevet 11. desember 2013 Stemmer det. Også sykkel, sportsutstyr og andre dyre fritidsaktiviteter skal regnes inn i det vanlige barnebidraget, fordi barna trenger nytt utstyr gjennom hele oppveksten. http://www.dinepenger.no/regler/faa-ekstra-barnebidrag-i-mai/10093244 Anonymous poster hash: 0c4cf...423 Det har vært x antall linker til hva loven sier, og hvordan den skal tolkes. Problemet er at det trengs skjønn, og det er ikke så lett når far har som overordnet mål å bidra minst mulig for å straffe mor (barnet får jo strengt tatt det det trenger likevel). Dessuten er det klart hva som omfatter særtilskudd: konfirmasjoner, tannregulering og briller/linser
smilo Skrevet 11. desember 2013 #15 Skrevet 11. desember 2013 Jeg kommer ikke til å sende julegavene fra meg og min familie til far. Det er min første jul uten ungene, og jeg vil se deres glede når de åpner gavene fra min side. Når det er sagt så synes jeg det høres rart ut at din datter ikke skal til sin far før langt utpå nyåret. Deler dere ikke jula mellom dere? 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #16 Skrevet 11. desember 2013 Jeg synes at det der ikke er noen big deal og at det er veldig sært å legge til det økonomiske som plager deg i innlegget. Det har jo ingen relevans for julegavene. Anonymous poster hash: 17cfd...e3e Enig. Og uansett er det bortkastet energi å irritere seg over ting man ikke har rett på en gang. Anonymous poster hash: 0c4cf...423 1
Kontormus Skrevet 11. desember 2013 #17 Skrevet 11. desember 2013 Enig. Og uansett er det bortkastet energi å irritere seg over ting man ikke har rett på en gang. Anonymous poster hash: 0c4cf...423 Folk her slutter altså ikke å overraske! Det er da vel ikke feil at begge foreldrene sørger for at egne barn har det de trenger?! Uansett, smålig at jenta ikke får bestemme hvor hun skal åpne julegavene sine. Det er liksom julaften som er det barna går å venter på!
Gjest Whitestripes Skrevet 11. desember 2013 #18 Skrevet 11. desember 2013 Julegaver skal åpnes juleaften, uansett hvor den tilbringes, mener nå jeg. At skilte foreldre ikke klarer å legge vekk egoismen den ene dagen i året, kun fordi de de selv skal se gleden hos ungene, er smålig, synes jeg. Her er vi skilt, har hatt ungene annen hver juleaften, men de har da jammen åpnet alle julegaver på selve julekvelden. Selvfølgelig skal hun få åpne alle julegavene sine på juleaften, her må dere voksne kommunisere. 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #19 Skrevet 11. desember 2013 Vi har motsatt problem. Når ungene til mannen er hos oss åpner de alle gaver fra mor og den siden på lille julaften. Og når vårt fellesbarn da får flere gaver på julaften får vi kjeft sv mor. Vi sender alle gaver med mor for mener at julaften er dagen da pakker skal åpnes. Fikk ifjor greie på at gavene fra oss ikke ble åpnet før 2 dag når de var hjemme igjen fra foreldrene hennes. Vi har også pc og klær hos oss som hører til her, ellers hadde vi aldri sett det igjen. Ting vi kjøper kan vi selvfølgelig bestemme hvor skal være. Anonymous poster hash: be479...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #20 Skrevet 11. desember 2013 Folk her slutter altså ikke å overraske! Det er da vel ikke feil at begge foreldrene sørger for at egne barn har det de trenger?! Ikke du heller.... TS drar inn ting som ikke har relevans i forhold til julegavene, og som hun ikke kan forandre på. Da er det bedre at hun blir korrigert på at far har retten på sin side (selv om det kan være moralsk feil). I mine øyne bidrar du kun med å opprettholde bitterheten til TS. Hva er hensikten med det? Får barnet det bedre av det? Anonymous poster hash: 0c4cf...423 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå