Lea2 Skrevet 11. desember 2013 #1 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg skal gjøre om på badet. Det er reativt langt og smalt, med en vegg der det er servant(skap), bidet og toalett langs den ene veggen. Har et skap og litt sånne ting til å henge håndklær på den andre veggen. Helt innerst i rommet er det nå et lite innbygget badekar som har sett sine bedre dager og som aldri er i bruk, annet enn som dusjkar. Derfor vil jeg gjerne kvitte meg med det og gjøre om til en romslig dusj i stedet. Å få ut badekaret er en ting.. å legge nye fliser og mure opp en kant der badekaret starter nå er også noe som må gjøres. Men hva med oppå denne kanten for å stoppe sprut fra dusjen? Mine alternativer er: 1. En vegg av glassbyggerstein som går halvveis ut i rommet og ikke helt opp til taket. 2. Mure opp en vegg som flislegges i stedet for glassbyggerstein. 3. En skyvedør i hele rommets bredde som går fra vegg til vegg og åpnes fra den "tomme" veggen. 4. En fast og enkel dusjvegg som kun dekker dusj-delen (altså droppe skyvedøra). 5. Eventuelt?? Ting jeg vil/må ta hensyn til: -Pris (dette er en endring og hele badet skal ikke bygges om/endres) -Fliser som matcher resten av rommet er ikke i salg lenger, så en flislagt vegg vil i beste fall være av en annen type, men i samme farge®. -Det er et vindu midt på den innerste veggen, inni dusjen (tåler vann altså, men tenker på lys) -Renhold! Det bør være noe som er enkelt å holde rent og vaske! -Hovedsaken er å holde sprut fra dusjen ute av resten av rommet. -Det er god plass både inni dusjen og mellom toalett og dusj. Fyr på med meninger og erfaringer med alternativene mine eller foreslå noe nytt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belin Skrevet 11. desember 2013 #2 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg bygger hus nå, og har tenkt mye på dette med bad. Jeg hater glass! Mest pga rengjøring. Så vi skal lage en buet vegg som går utfra dusjrommet, og kle den med mosaikkflis av noe slag. Med knagger på baksiden så man kan henge fra seg før man går i dusjen. Og vi skal bruke elementer fra Jackon som man kan forme selv. Genialt! Les mer om det her. http://www.jackon.no/bygg/vatrom/byggelement Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea2 Skrevet 11. desember 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 11. desember 2013 Takk for tips.. har faktisk vært borte i noe lignende i forrige bolig. Her er det ikke plass til noen bue egentlig. Det blir bare en skillevegg mellom toalettet og dusjen. Jeg er ikke så veldig glad i dusjvegger/skyvedører av glass/plast, ettersom det fort samler seg mye støv og skit i profilene. Det er også mye kalk i vannet her og det blir hvite prikker på null komma niks. Men samtidig kunne jeg tenke meg å ha litt lys fra vinduet. Derfor har jeg midlertidig landet på glassbyggerstein (skal gjøre mye av jobben selv og det er jo også enkelt å sette opp OG rimelig). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #4 Del Skrevet 11. desember 2013 Dersom dette er et gammelt bad som du ikke skal bygge om(?) så er både gulv og vegger med all sannsynlighet ikke ment for å dusjes på. Og selv om du vet at gulv og vegger tåler vann så er levetiden magre 10-15 år fra du starter dusje på gulvet til badet bør totalrenoveres i våtsonen. Derfor er det eneste alternativet jeg vil anbefale: 5. dusjkabinett. Uelegant, klumpete, billig og trygt. Anonymous poster hash: eb94b...dfb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea2 Skrevet 11. desember 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 11. desember 2013 Det er ikke gammelt-gammelt og jeg må legge nye fliser der badekaret har vært uansett, både på gulv og vegg, så membran er medberegnet. Det dusjes rett på vegg der fra nå også. Dusjkabinett er ikke aktuelt og komplett umulig pga vinduet som da blir dekket. Legger til at dette ikke er et norsk trehus, men et murhus i varmere strøk og at badet er på bakkeplan. Mest sannsynlig blir badet pusset opp innen 10-15 år uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea2 Skrevet 11. desember 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 11. desember 2013 Noen som har en glassbyggersteinvegg i dusj som kan si noe om utfordringer mht renhold/vedlikehold? Er de vanskelige å holde rene eller er det bare å "dra over" med litt spray og en microfiberklut? Tenker spesielt på de "fugene" mellom steinene. Synes dråper/flekker (i mitt tilfelle kalk) på innsiden (altså inni dusjen) godt fra utsiden? Jeg har i så fall tenkt å gå for noen med enten litt farge i (nøytral farge, men ikke klart glass, i den grad slike blir klare). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #7 Del Skrevet 11. desember 2013 Hva med å få en tilskåret glassplate av den typen med netting inni til halvvegg isteden for glassbyggersten? Slik som mange ytterdører har hatt tidligere. Den kan slippe igjennom lys, og samtidig får du litt privatliv i dusjen. Bonusen er også en hel glatt flate å holde ren istedenfor mange små ruter av glass. Men den må festes i en solid ramme som tåler vann. I tillegg ville jeg prøvd å lage en liten glass"gardin i samme stil for å holde vann ute fra vinduet når det blir dusjet. Da hengslet mot hjørnet hvor dusjen er. Den kan stå åpen når det ikke blir dusjet feks. Anonymous poster hash: 33cbd...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea2 Skrevet 11. desember 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 11. desember 2013 Vinduet er ikke noe problem egentlig.. det har metallramme og er laget for å være i dusjen fra begynnelsen av. Det er altså ikke noe tre eller annet porøst materiale. Mer samme materialer som det hadde vært i en dusjvegg. Jeg får litt sånn skole-/svømmehall-assosiasjoner av slike glassvegger om jeg tenker på samme sak som deg nå. Glatte flater er selvsagt en fordel, men da kunne jeg kanskje like greit å kjøpt en sånn fast dusjvegg? Og av en eller annen grunn føler jeg at en tynn glassplate blir (visuellt og pratisk) litt spinkelt. Litt sånn at om du kommer borti med albuen så føles det nesten som den raser ned. Jeg vet... høres rart ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinuwiel Skrevet 11. desember 2013 #9 Del Skrevet 11. desember 2013 Ville gått for en glassvegg, kan jo gjerne være frostet, eller med et felt som er frostet hvis du ønsker litt "privatliv". Du kan jo få butikken der du kjøper flisene til å tegne badet til deg i 3D med litt forskjellige løsninger så får du allefall et lite inntrykk av hvordan de forskjellige løsningene blir:) de fleste flisebutikkene tilbyr denne tjenesten gratis:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea2 Skrevet 11. desember 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 11. desember 2013 Her til lands er de dessverre ikke veldig oppegående på data-ting generelt. Jeg trenger bare noen veldig få kvm med fliser også.. Gulvet og nederste del av veggene i dusjen, så jeg tror det blir nærmeste byggvarehus. (dusjen blir i overkant av 1 meter bred og kanskje dobbelt så "lang" (hele kortveggen), så det er snakk om bare noen veldig få, nøytrale fliser om jeg ikke flislegger deleveggen. Selvsagt hadde glassvegg vært både enkelt og rimelig, men jeg er veldig nysgjerrig på disse glassbyggersteinene også. Privatliv er ikke noen stor greie for meg, men mer å hindre fullt innsyn til dusjen og alt skrotet man gjerne har der inne, pluss å hindre vannet i å komme ut (noe som alle løsningene gjør). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkedilla Skrevet 11. desember 2013 #11 Del Skrevet 11. desember 2013 Hvis jeg skjønner deg riktig i henhold til plassering, hva med halve veggen i glassbyggerstein og glassdør for å komme inn. Det har vi, fungerer supert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkedilla Skrevet 11. desember 2013 #12 Del Skrevet 11. desember 2013 Hvis jeg skjønner deg riktig i henhold til plassering, hva med halve veggen i glassbyggerstein og glassdør for å komme inn. Det har vi, fungerer supert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea2 Skrevet 11. desember 2013 Forfatter #13 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg trenger egentlig ikke dør Og vil egentlig prøve å unnå det. Så det er helt fint med vegg i glassbyggerstein og så bare åpent i stedet for dør. Vannet spruter ikke i vinkel og det vil være en relativt høy kant der for å hindre at det renner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkedilla Skrevet 12. desember 2013 #14 Del Skrevet 12. desember 2013 Med tanke på at du vet må ha andre fliser osv ville jeg da anbefalt glassbyggerstein.fine å se på,matcher så og si alt. Vi har ikke noe ekstra jobb med renhold,hadde kabinett tidligere og der snakker vi renhold! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 12. desember 2013 #15 Del Skrevet 12. desember 2013 Jeg synes glassbyggerstein er ok fordi dert slipper gjennom lys på en bedre måte enn f.eks. en tett vegg med fliser på. Men, jeg synes det kan være en utfordring å holde fugene rene. Jeg ville heller gått for en vegg av glass. Da er det lett å bare dra nalen over når du er ferdig med å dusje og du slipper masse såperester på glassflaten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea2 Skrevet 12. desember 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 12. desember 2013 Andre fliser må jeg ha uansett (inne i dusjen), men en hel vegg midt i glaninga kan bli rart ja. Jeg har skyvedører a la dusjkabinett over badekaret nå og de har blitt både stygge og er vanskelige å rengjøre. det samme gjelder alle former for "kar" hvor ting kan forsvinne under og der alt vises. Her er det også en viss fare for kakkerlakker og andre småkryp og under slike kar eller mellom kar og vegg er det en viss fare for at de kan være i fred og ha det mørkt og fuktig nok til å trives også. Jeg skal se på både glassbyggerstein og dusjvegger av den hele og faste typen i dag. Så langt er det glassbyggerstein som muligens står øverst på lista. Det er et eller annet med disse glass/dusjveggene som irriterer meg litt. Akkurat denne veggen er i "dunke borti"-sonen. Og jeg tror jeg har hatt en sånn vegg jeg har dunket borti et sted eller to før. Og jeg vil heller dunke borti en vegg som er litt mer solid... om det gir noen mening.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nada Skrevet 13. desember 2013 #17 Del Skrevet 13. desember 2013 Jeg hater glassbyggesten! Vi har dusjvegg og dør fra Keystone. De er kjempefine og har fått mange kommentarer på de. http://keystonebad.no/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea2 Skrevet 13. desember 2013 Forfatter #18 Del Skrevet 13. desember 2013 Jeg hater glassbyggesten! Vi har dusjvegg og dør fra Keystone. De er kjempefine og har fått mange kommentarer på de.http://keystonebad.no/ Takk for tips Den blir nok litt for gjennomsiktig for meg (ref mye kalk i vannet som setter flekker på glass). Og faktisk tror jeg at det blir litt for moderne om jeg ikke pusser opp hele badet. Her er det "marmor" fliser i to nyanser med pynteflis mellom. Ikke grufullt, men ikke akkurat noe jeg hadde valgt selv om jeg hadde hatt muligheten. Jeg ønsker meg i utgangspunktet å dele av dusjsonen litt mer, uten at det hindrer lyset og vinduet. Det ser ut som glassbyggerstein er den beste løsninger her. Ikke helt gjennomsiktig, mer solid (visuelt) enn en glassplate og slipper lys gjennom. I tillegg til at prisen er helt ok og at man kan gjøre det meste av jobben selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 13. desember 2013 #19 Del Skrevet 13. desember 2013 Hva med å legge ut bilde av badet slik det er akkurat nå slik at vi kan få gjort oss opp en mening om hvordan det ser ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea2 Skrevet 13. desember 2013 Forfatter #20 Del Skrevet 13. desember 2013 Skal se om jeg får tatt noen bilder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå