Gå til innhold

Inatt vurderte jeg å avlive bikkja......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neida, så ille er det ikke, men jeg blir sprø snart.

vi har en liten bichon havanaise på 1,5 år som hele tiden uten problemer har sovet på plassen sin i åpent bur på kjøkkenet.

Men, for kanskje to uker siden, vet ikke hvorfor lenger så havnet hun i sengen vår, og har blitt der siden.

Hun er mer og mer masete om natten, og nå har jeg ikke sovet ordentlig på mange netter så klikker snart. Hvis vi prøver å legge henne på kjøkkenet står hun og piper og skraper.

Kan vi la henne gjøre det, og så gir hun seg til slutt?Har også tenkt tanken om å kanskje legge henne i lukket bur på rommet vårt. Kanskje hun finner roen bedre sånn?I sengen er uaktuellt lenger, og ved siden av sengen og, da hun bare vil opp til oss.

Så dere erfarne huneeiere. Hva gjør jeg??er helt desperat etter en full natts søvn igjen.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Putt henne tilbake på plassen på kjøkkenet i åpent bur og bruk ørepropper. Hun kommer nok til å pipe første natta, men ignorer henne, så roer hun seg. Dette er ikke en valp som piper fordi hun er redd og akkurat har mistet mammaen sin, det er en hund som har lært dere opp til å flytte henne til soverommet hvis hun maser nok ;)

Anonymous poster hash: 77a6f...a7c

• Liker 8
Skrevet

Sånt tuller man ikke med. :nei:

Anonymous poster hash: a8a84...5b3
  • Liker 8
Skrevet

Hvis du er sikker på at hun ikke er redd, nervøs, stresset eller syk, så kan du gi beskjed om at hun skal gå og legge seg (forutsetter at hun kan kommandoen) og sette en grind eller noe i døråpningen så hun ikke kommer seg ut av kjøkkenet/inn til dere (jeg ville ikke bare hatt lukket dør fordi døra kan bli skadet av skraping). Det kan være at hun maser bare fordi hun har erfart at det lønner seg, men du må som sagt være sikker på at det ikke har skjedd noe som gjør at hun er engstelig for å være alene om natten.

Anonymous poster hash: b4459...d70
  • Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Legg bikkja på plassen og putt ørepropper i ørene.

Den ene bikkja jeg hadde kom seg inn på soverommet en natt, og etter det så bare pep hun for å komme seg inn.

Etter 3-4 netter med piping, så ga hun opp, men da må man ikke gi hunden oppmerksomhet i det hele tatt

• Liker 2
Skrevet

Akkurat som at noen hunder må vennes til å være alene hjemme, må også de vennes til å være alene om natten. Noen hunder takler å være alene uten noe stress i det hele tatt, mens andre opplever det som skummelt. Hunder er flokkdyr, og en hund alene i naturen er sårbar uten resten av flokken! Det er klart at hunden kan være redd for å være alene, og ikke forstår at dere går og legger dere uten han/henne... Syns det er hjerterått å la hunden stå en natt alene og pipe om hun/han er redd, det er tross alt ikke alle hunder som manipulerer eierne sine heller.. Kanskje det er mulig å prøve å gjemme godbiter rundt på rommet slik at hunden blir opptatt en stund, eller ha på radio lavt så den ikke føler seg alene? Syns ikke at man skal lukke buret i hvert fall...

• Liker 1
Skrevet

Hun er noen timer alene hver dag på kjøkkenet uten problemer, så da tror jeg jeg skal prøve å slite henne litt ut før natten, og så lukke døren til kjøkkenet og putte i ørepropper. Så tar jeg det derifra.

Takk for svar.

Skrevet

Akkurat som at noen hunder må vennes til å være alene hjemme, må også de vennes til å være alene om natten. Noen hunder takler å være alene uten noe stress i det hele tatt, mens andre opplever det som skummelt. Hunder er flokkdyr, og en hund alene i naturen er sårbar uten resten av flokken! Det er klart at hunden kan være redd for å være alene, og ikke forstår at dere går og legger dere uten han/henne... Syns det er hjerterått å la hunden stå en natt alene og pipe om hun/han er redd, det er tross alt ikke alle hunder som manipulerer eierne sine heller.. Kanskje det er mulig å prøve å gjemme godbiter rundt på rommet slik at hunden blir opptatt en stund, eller ha på radio lavt så den ikke føler seg alene? Syns ikke at man skal lukke buret i hvert fall...

TS skriver "vi har en liten bichon havanaise på 1,5 år som hele tiden uten problemer har sovet på plassen sin i åpent bur på kjøkkenet". Hunden har i over ett år sovet på plassen sin i åpent bur på kjøkkenet. Så har de de siste to ukene latt hunden sove i senga. Hunden likte det bedre, og vil helst fortsette med det. Derfor piper hun så klart, spesielt når TS skriver "Hvis vi prøver å legge henne på kjøkkenet står hun og piper og skraper". De har tydeligvis minst en gang prøvd å la henne sove på hennes vanlige plass og så gitt etter for masing. Hun lærte at masing gir henne det hun vil.

Hvis det er en ung valp, skal man så klart ikke ignorere at hun er redd! De skal selvfølgelig slippe å være alene om natten til de blir tilvent det, eller slippe å bli tilvent det hvis eieren vil ha hunden på soverommet. Men dette er snakk om en voksen hund som i lang tid har sovet i åpent bur på kjøkkenet uten noe problem, og som tydeligvis ikke er redd. Så med mindre det har skjedd noe dramatisk TS ikke forteller, så er det ingen grunn til at hunden piper fordi hun er redd. Hunder lærer fort. De blir med bort til kjøleskapet hver gang hvis de erfarer at det faller noe ut til dem hver tiende gang. De skraper på døra hvis det fører til at døra åpner seg. Og de piper gjerne i en time om de erfarer at det til slutt gjør at de får sove der de vil. Det har ikke med manipulering å gjøre, jeg tror ikke en hund driver så mye med det, det har med læring å gjøre. Jeg anbefaler boka "Don't Shoot The Dog" for mer om hvordan hunder (og mennesker) lærer :)

Og jeg syns selvfølgelig heller ikke at man skal lukke buret. Det virker det ikke som TS syns heller :)

Anonymous poster hash: 77a6f...a7c

• Liker 5
Gjest suphadupha
Skrevet

Herregud, du tuller da ikke med at du vurderer å avlive kjæledyret ditt?

• Liker 2
Skrevet

Slapp nå litt av da!!

Anonymous poster hash: 9ca08...c34

• Liker 4
Skrevet

Dette handler om å være konsekvent! Tispa jeg hadde pep litt en kveld, etter at jeg hadde lagt meg. Sto rett opp, flytta buret hennes uti bilen, så fikk hun ligge der til neste dag. Etter det var det helt stille i fjøset. Hver eneste natt!

• Liker 1
Skrevet

Jeg truer bikkja med at han blir gitt bort på finn.no hele tiden jeg, han tar det ikke så himla seriøst. :)

• Liker 9
Skrevet

Jeg truer bikkja med at han blir gitt bort på finn.no hele tiden jeg, han tar det ikke så himla seriøst. :)

:laugh:

• Liker 2
Gjest suphadupha
Skrevet

:fnise:

Skrevet

Hvordan gikk det TS?

Er ikke så fan av å la hunden pipe en hel natt, den har det jo ikke godt der den ligger. Jeg ville gjort det samme som med en valp, startet med å ha den i buret om natten ved siden av sengen, og sakte flyttet det lenger og lenger vekk. Evt. sovet på madrass på kjøkkenet og flyttet madrassen lenger og lenger vekk. Dette forutsetter jo at buret er lukket, noe jeg heller ikke er fan av, men for en kort periode ville jeg gjort det.

Anonymous poster hash: 49411...4cd
Skrevet

Jeg spurte en man spøkefullt som han ville ha min helt gratis en gang, da han var helt tulling på tur.

Truet han også ofte med å putte han i skuffen til han sluttet å tulle.

Han tok det heller ikke veldig seriøst... hehe :D

Skrevet

Det er da faen ikke noe problem at man spøker litt, folkens. Slapp av. Jeg har selv spøkt med at jeg skulle trille sønnen min bortover isen for å sjekke om den var tykk nok til å prøve å gå på, uten at jeg av den grunn har umiddelbare planer om å drukne gutten i iskaldt vann.

Anonymous poster hash: 1b269...bf2
  • Liker 6
Gjest suphadupha
Skrevet

Det er da faen ikke noe problem at man spøker litt, folkens. Slapp av. Jeg har selv spøkt med at jeg skulle trille sønnen min bortover isen for å sjekke om den var tykk nok til å prøve å gå på, uten at jeg av den grunn har umiddelbare planer om å drukne gutten i iskaldt vann.

Anonymous poster hash: 1b269...bf2

Er det noen som burde slappe av her, er det deg ;)

Skrevet

Kan ikke hunden sove i åpent bur på rommet deres da? Hunden min (bichon frise) sover i hundeseng ved siden av senga vår, og hun har aldri plagd oss om natta (med unntak for et par ganger hvor hun har våknet opp og vært dårlig i magen - og da synes jeg det er bedre at også jeg våkner og kan ta henne med ut, enn at hun er i et annet rom og ikke får "sagt i fra" og potensielt driter over alt).

Anonymous poster hash: 222f1...0da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...