Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Dette blir min første jul uten inntekt. Har alltid hatt stipend og sånn, men nå har jeg ingenting. Fikk sosial stønad på 4000, men det gikk jo til faste utgifter..

Så nå sitter jeg her uten noen ting, og lurer på hvordan julen vil bli..

Er det noen som har forslag til hvordan jeg skal få tak i mat?

Går en del i søppla og finner mat, men har ikke funnet så mye i det siste :/

Prøver å selge diverse ting jeg eier, men får ikke solgt det :(

Anonymous poster hash: 91611...5f2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Les annen tråd her, startet i går "Dårlig råd i julen, kanskje dette kan hjelpe på?" Vet ikke hvordan jeg linker et innlegg. Der står det om gavekort på matbutikk o.l. fra Frelsesarmeen.

Vet ikke om du bor i en stor by, men mange byer har jo Frelsesarmeen og Kirkens bymisjon som er behjelpelige med mat.

Så syns jeg du skal sjekke om du kan få mer sosialstønad enn kun 4.000 kr. Hvis det var ment å skulle rekke til alt fra husleie, strøm til mat så syns jeg det var lite! Siden du snakker om stipend, antar jeg at du er ung. Har du ikke foreldre/øvrig familie som kan hjelpe deg? Hvis disse også har dårlig råd, kan du vel be om at du får penger i stedet for julegave fra dem, så det ikke blir både-og.

Kan du få ekstrajobb i butikk nå før jul?

Sender deg en klem og håper du snart kommer ut av din vanskelige situasjon.

• Liker 3
Skrevet

Det er flere organisasjoner som gir ut julemat, så du kan jo sjekke f.eks. Frelsesarmeen og Bymisjonen der du bor.

Anonymous poster hash: 1de40...16d
  • Liker 2
Skrevet

Sosial stønad regnes vanligvis utenom faste utgifter (husleie, strøm og forsikring), da man pleier å få ekstra til å dekke akkurat dette. Om du har 4000 kroner i faste utgifter på toppen av husleie, strøm og forsikring, vil jeg anbefale å gå grundig gjennom hva pengene går til. Når man går på sosial stønad er man som oftest tvunget til å kutte ned alt til et absolutt minimum. Om du kan dokumentere høye og nødvendige utgifter, vil du gjerne kunne søke særskilt for å få dette inkludert i sosialstønaden.

Angående julemat så har de største byene vanligvis utdeling av mat til vanskeligstilte. Søk litt rundt på nettet og prøv å finn ut om det er et slikt tilbud der du bor.

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Er du på Facebook? Gå inn på søkefeltet der og søk på Hjelpende hender. Ordet hjelp kan nok i seg selv også gi treff på mange lignende frivillige organisasjoner som har en lav terskel for å bli spurt om hjelp.

Får du noe økonomisk bostøtte? Spør NAV om de har noen skjema som du kan fylle ut for å søke om dette hvis ikke du får det allerede.

Lykke til! :hug:

Skrevet

Frelsesarmeen, Blå Kors, og bymisjonen. Sjekk i din by via nett :)

Skrevet

Og med tanke på julaften og mat, så vet jeg at Røde Kors bruker å arrangere julemiddag på julaften. Tror ikke det skal koste noe. Verdt å sjekke ut. Ellers har de ovenfor kommet med gode tips.

Anonymous poster hash: cb1d4...0b4
  • Liker 1
Skrevet

Har ikke Frelsesarmeen eller noe sånt her oppe. Bor i en liten by i Nordland..

Søker på alt av jobber, men er fortsatt arbeidsledig :(

Skrevet

Så leit da.. Hadde jeg bodd i nærheten av deg skulle jeg invitert deg på middag! Har du ikke noe familie eller venner du kan låne penger av? Noe du kan selge? Jobber du kan ta? Sikkert mange eldre som kunne trengt hjelp med snømåking og slikt på denne tida.

Anonymous poster hash: 6dc27...1f2

Skrevet

Hvor i Nordland er det du bor?

Skrevet

Jeg bor også i en liten by i Nordland, kanskje jeg kan hjelpe deg?

Har du ikke familie som kan bidra med noe, tenker du er i studentalder siden du snakker om stipend?

• Liker 2
Skrevet

Får du bare utbetalt 4000 i mnd? Hvorfor har du ikke jobb?

Skrevet

Har du familie/venner som kunne kjøpt inn litt julemat til deg og som du kan betale tilbake etter jul når du har penger? :)

Skrevet

Leste jo i den andre tråden her som var foreslått at Frelsesarmeen ga ut gavekort til mat.

Men har sendt de mail, og de deler kun ut mat i boks tydeligvis. Og det har jo ikke jeg mulighet til å hente, fordi det blir for langt..

Kan heller ikke låne av foreldre. Har ikke så mye kontakt med pappa, og mamma har heller ikke god råd.

Skrevet

Alle lager jo sånne tråder fortida. Er det for å tigge?

Har du så lite penger, så må du gå på nav.

Anonymous poster hash: 4da81...248
  • Liker 3
Gjest HappyWaffle
Skrevet

søk opp "hjelp oss å hjelpe" på facebook. det er utrolig mange generøse mennesker der ute om du tar kontakt med dem :)

Skrevet

Alle lager jo sånne tråder fortida. Er det for å tigge?

Har du så lite penger, så må du gå på nav.

Anonymous poster hash: 4da81...248

Nei, det er for å spørre om forslag til hva man kan gjøre..

Er ikke bare å gå til NAV, har prøvd.

• Liker 1
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Flere veldedige organisasjoner arrangerer julaften for vanskeligstilte, jeg tror det er mulig i småbyer også. Har du ingen venner du kan besøke eller feire jul med? Spør om du kan få komme på besøk til noen sjekk alle kiwi butikker i nærheten. Jeg synes for øvrig det er utrolig rart at du bare får 4000 kr i stønad, det er vanlig å få alle faste utgifter dekket og så få ca. 4000 kr til andre utgifter som mat og lignende. Men det kan godt hende at jeg tar feil, mener å huske at en bekjent av meg fikk dette.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Etter å ha googlet litt fant jeg ut at det er mulig å søke om ekstra sosial stønad i julen , i forbindelse med utgifter som går med til julefeiring. Ta kontakt med ditt nærmeste nav kontor og søk om det.

Skrevet

For å være helt ærlig så har jeg store vanskeligheter med å tro på det du sier. Sosialhjelp skal dekke nødvendig livsopphold, jeg kjenner flere som går på dette som klarer seg bra på dette, uten at de har behov for å gå i søppelkasser etter mat, de har det trangt økonomisk, men de klarer seg fint på det de får. Her fremstiller du livssituasjonen din som om du nesten sulter ihjel altså at du går i søppelkasser etter mat osv. og at hele stønaden din går med til faste utgifter, noe som må være en direkte løgn ettersom stønaden dekker de faste utgiftene, SAMT gir deg en sum som skal dekke øvrige utgifter til mat / drikke osv. Så hvis det virkelig er sant at du ikke har råd til mat så bruker du pengene du får til dette fra nav på andre ting, og da synesjeg ikke synd på deg.

Ellers så finnes det muligheter for å søke om utvidet sosialhjelp i forbindelse med jul som Vinglepetra nevner i innlegget ovenfor, søk om det. Du trenger ikke å tygge på et nettforum.

Anonymous poster hash: df895...dca

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...