mahri Skrevet 11. desember 2013 #1 Skrevet 11. desember 2013 I år tenkte jeg å lage lussekatter med safran og etter litt googling har jeg nå sett mange oppskrifter. Noen steder står det nevnt kardemomme og i andre ikke. Vil kardemomme "stjele" smaken av safranen, eller er det nødvendig? Eller er det best bare med safran? Takker så mye for svar
Antoinette Skrevet 11. desember 2013 #2 Skrevet 11. desember 2013 Jeg baker alltid mine med kardemomme i og det gir fin smak sammen med safranen. De utfyller hverandre.
Marikken Skrevet 11. desember 2013 #3 Skrevet 11. desember 2013 Ingen kardemomme her, men litt ekstra sukker i deigen må til. Nå bruker jeg litt mer saffran enn hva som er vanlig (1-1,5 gram på en "vanlig" deig) så mulig det er derfor.
mahri Skrevet 12. desember 2013 Forfatter #4 Skrevet 12. desember 2013 Takker så mye for svar. Kanskje jeg kan prøve en mellomting, litt mindre kardemomme enn det man bruker til vanlig bolledeig..?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #5 Skrevet 13. desember 2013 Leste en oppskrift i dag og mener det sto, hvis jeg ikke tar helt feil, at de anbefalte kardemomme ved bruk av gurkemeie. Man kan jo bruke gurkemeie istede for safran, men det ervisstnok ikke så god smak på den og det vil kardemommen kamuflere litt.Anonymous poster hash: 38b45...fe3
Gjest Funky Punk Skrevet 13. desember 2013 #6 Skrevet 13. desember 2013 Ja det stemmer at det anbefales å bruke kardemomme dersom man bruker gurkemeie. Gurkemeie er fattigmannens safran, og den gir den fine fargen, men dessverre så setter den ikke så god smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå