Gå til innhold

Hvordan gjøre det med julebesøk og skilsmisse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre har vært skilt siden jeg var lita, og tradisjonen har hvert annenhver jul hos hver av dem. Med andre ord blir en alene annenhvert år på julaften. I fjor forsøkte jeg og min bror å ha julemiddag hos en, og åpne pakker tidlig, for så å kjøre til den andre og ha en ny pakkeoppåpning der, men det ble litt småhektisk og mye drama...

Jeg kan leve med det da, men nå har jeg jo hatt fast mann de siste 3-4 årene og vi vil naturlig nok tilbringe julaften sammen. Andre jeg kjenner bytter jo på å være hos sine foreldre og hos svigers, men mine foreldre er jo skilt, så det blir liksom tre "stasjoner" og synes det blir så kjipt at vi må bruke 2 juler hos mine foreldre men bare en hos hans "bare" slik at vi skal kunne være sammen. Dermed har vi vært hver for oss frem til nå og det gjør meg ganske trist:\

Hvordan gjør dere det? Er sikkert flere av dere som har skilte foreldre på begge sider også?

Bør legge til; jeg og mannen bor i by A, mine foreldre i by B og hans i by C:P

Anonymous poster hash: c2133...7a9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stusser på det selv. Jeg har en skilt famile, mannen har skilt familie, og hele greia er forvirrende. Jeg feirer ikke med min far da.

Første jula feiret vi hver for oss, andre julen hos min mor, og nå har hans far med familie tenkt å reise bort, og hans mor trodde vi skulle dit så hun bestilte seg sydentur.

Jeg føler at det blir trist å bare feire hver 3. jul hos min familie, og to hos hans. Mulig det er egoistisk av meg å tenke slik. Føler samtidig at det blir leit at han bare skal få feire jul med moren og så faren hvert fjerde år.

Anonymous poster hash: f31c2...79c

Skrevet

*snip*

Jeg føler at det blir trist å bare feire hver 3. jul hos min familie, og to hos hans. Mulig det er egoistisk av meg å tenke slik. Føler samtidig at det blir leit at han bare skal få feire jul med moren og så faren hvert fjerde år.

Helt enig! Og når det i tillegg er dårlig kommunikasjon mellom de som er skilt og begge tror at barna skal til den andre og så reiser bort... Ja.

Har jo lurt på å feire jul kun oss to, men kan jo ikke gjøre det hvert år heller.

Skrevet

Hadde invitert svigers og mor eller svigers og far (avhengig av hvem som potensielt går best sammen).

Skrevet

Eg har skilte foreldre, min samboers foreldre er framleis gift :) Foreløpig har vi feira jul kvar for oss. Ser for meg at det kanskje blir sånn til vi sjøl får barn. Men det kan jo endre seg. Når vi får barn vil vi nok invitere på julefeiring heime hos oss :) Mamma og pappa går greit overens, så eg trur det vil gå greit.

Skrevet

Ja, nemlig. Jeg tror ikke vi finner ut av det riktig enda og må ta det litt på sparket. Riktignok før de finner ut at de skal bestille ferie til jul. Broren hans feirer kun hos sine svigers da, er visst en stor mangel på tradisjoner og juleglede hos mine svigerforeldre. :/

Vi har nettopp fått barn så blir uaktuelt å tilbringe julen hver for oss ihvertfall.

Skrevet

Hadde invitert svigers og mor eller svigers og far (avhengig av hvem som potensielt går best sammen).

Tja, etterhvert hadde kanskje det gått, å invitere mine foreldre etter tur opp til svigers(kan ikke gjøre det motsatt fordi min mor og far har ikke plass, når jeg er på besøk sover jeg på sofa'n), men jeg har jo fremdeles ikke blitt så godt kjent med svigers dessverre, så føles litt for tidlig til det. Pluss at jeg ikke vet om jeg VIL de skal møte mine foreldre enda :fnise: de kan være litt... spesielle:P

Skrevet

Har ikke dere mulighet til å invitere begge parter hjem til dere da? Evt se om det er mulighet for hotell/hytte i nærheten av dine svigerforeldre eller en av dine foreldre om det er langt å reise.

Skrevet

Om det lar seg gjøre så er det jo fantastisk. Her går det dessverre ikke. For store avstander, og svigers ønsker ikke å flytte på seg med mindre det er snakk om varmere strøk.

Skrevet

Eg har skilte foreldre, min samboers foreldre er framleis gift :) Foreløpig har vi feira jul kvar for oss. Ser for meg at det kanskje blir sånn til vi sjøl får barn. Men det kan jo endre seg. Når vi får barn vil vi nok invitere på julefeiring heime hos oss :) Mamma og pappa går greit overens, så eg trur det vil gå greit.

Åh, høres koselig ut^^, Vil gjerne gjøre dette en gang når jeg og mannen får oss leilighet, problemet der igjen er jo at da blir noen av tantene og onklene alene fordi de ikke har noen andre... Vanskelig å gjøre alle til lags ass:P Men å invitere hjem til oss blir nok ikke med det første med vår 35kvm store leilighet :fnise:

Skrevet

Har ikke dere mulighet til å invitere begge parter hjem til dere da? Evt se om det er mulighet for hotell/hytte i nærheten av dine svigerforeldre eller en av dine foreldre om det er langt å reise.

Haha, nei, ikke enn så lenge for vi har så lita leilighet. Og å bo på hytte/hotell hadde sikkert gått fint for svigers, men mine foreldre eier ikke nåla i veggen så de kan ikke bo på hotell/hytte:\ Og jeg er student så kan ikke hjelpe til. Akk ja:P

Skrevet

Skal se det løser seg med tid og stunder. Det går jo også an å dele opp jula litt. Julaften ett sted og så ha en feiring et annet sted dagen etter. Men om det er store avstander, så blir jo det bare stress også. Tenkte noe sånt som

-Dra til svigers 23 og feire jul 24.

-Dra til en av foreldrene 25. på morgenen og feire litt til

Hovedsaken er kanskje at alle har noen å være sammen med i julen. Så får man heller legge besøk eller alternative sammenkomster til romjula.

• Liker 1
Skrevet

Skal se det løser seg med tid og stunder. Det går jo også an å dele opp jula litt. Julaften ett sted og så ha en feiring et annet sted dagen etter. Men om det er store avstander, så blir jo det bare stress også. Tenkte noe sånt som

Hovedsaken er kanskje at alle har noen å være sammen med i julen. Så får man heller legge besøk eller alternative sammenkomster til romjula.

Det er dessverre litt avstander her også, ca. halve landet av gårde fra her vi bor til hans foreldre, og mine bor midt i mellom. Vi prøvde ett år å dra innom alle. Da reiste vi først til min mor, så til min far så de fikk hilse på ham, så dro han til sine foreldre mens jeg ble igjen og vi feiret hver for oss, og så dro jeg oppover til svigers nyttårshelga, og så reiste vi jo tilbake til byen vi bor i... Gud det ble mye reising! Var helt utslitt da vi kom tilbake :fnise:

Skrevet

Her er avstandene Trondeim-Bodø-Tromsø. :(

Skrevet

Hva med å be alle hjem til dere?

Anonymous poster hash: c1de4...30f

Skrevet

Har ett vennepar som feirer; hennes foreldre, hans far, hennes foreldre, hans mor, hennes foreldre ...

Anonymous poster hash: 8aef1...116
Skrevet

Det er alltid vanskelig når det er skilte foreldre på begges kanter. Her er det sånn; mine foreldre er skilt, hans foreldre er skilt. Skulle vi feiret 1.jul hos min mor, 2.jul hos min far, 3.jul hos svigermor og 4.jul hos svigerfar så ville det blitt lenge imellom hvert julebesøk.

Som om ikke det er komplisert nok, så har min samboer et barn fra før så vi må få kabalen til å gå opp med annenhvert år hos oss/annenhvert år hos mora. Og mora har også skilte foreldre

:murvegg:

Anonymous poster hash: ee63e...7ac
Skrevet

Hva med å be alle hjem til dere?

Anonymous poster hash: c1de4...30f

På 35kvm? :fnise: Måtte uansett invitert mine foreldre anna hver jul, for man kan ikke ha min mor og min far i samme hus.

Det er alltid vanskelig når det er skilte foreldre på begges kanter. Her er det sånn; mine foreldre er skilt, hans foreldre er skilt. Skulle vi feiret 1.jul hos min mor, 2.jul hos min far, 3.jul hos svigermor og 4.jul hos svigerfar så ville det blitt lenge imellom hvert julebesøk.

Som om ikke det er komplisert nok, så har min samboer et barn fra før så vi må få kabalen til å gå opp med annenhvert år hos oss/annenhvert år hos mora. Og mora har også skilte foreldre

:murvegg:

Anonymous poster hash: ee63e...7ac

Hjelpes :fnise: Det er jo til å bli rar av! Men mitt inntrykk er at så lenge familien har en forståelse for at man ikke kan være overalt hvert år, og det er vanskalig å få "kabalen" til å gå opp, så går det greit. Men mine foreldre er veldig vanskelig på dette, og lager mye drama og dårlig samvittighet:\ Og blir jo ekstra ubehagelig for mannen min som blir midt oppi noen andre sitt familie-drama...

Skrevet

Åh, høres koselig ut^^, Vil gjerne gjøre dette en gang når jeg og mannen får oss leilighet, problemet der igjen er jo at da blir noen av tantene og onklene alene fordi de ikke har noen andre... Vanskelig å gjøre alle til lags ass:P Men å invitere hjem til oss blir nok ikke med det første med vår 35kvm store leilighet :fnise:

Ja! :) Det blir nok koselig! Vi bur på ca 40kvm no, så det blir ikkje invitert her i år :P Men vi håper å kjøpe noko eget om eit år, eller iallefall leige noko større. Vi har nokre besteforeldre som må vere med også. Men der det er hjerterom er det husrom...? :nissegutt:

Skrevet

Vi har frem til nå feiret annen hver jul hos min familie og hans familie. Mine foreldre er skilt. Synes det blir mest rettferdig, skjønner at mannen vil feire like mye med sin familie som jeg gjør med min. Men vi er heldige og har familien en halvtimes kjøretur unna da, så får sett alle i løpet av jula uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...