AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #1 Skrevet 10. desember 2013 Problemet vårt er at ungen vår liker ikke å spise frokost og heller ikke middag.Han spiser 1-2brødskiver og litt frukt/yoghurt i bhg.Men med en gang han setter føttene inna for døra begynner maset. "Neiii ikke ta av sko, nei ikke ta av meg jakka, nei vil ikke gå og spise, nei vil ikke ha ris,vil ha makaroni, vil ikke ha vann, vil ha farris.Og når jeg lager makaroni istedet for ris vil han ikke ha det men vil ha "slange pasta (altså bånd pasta han kaller den dette).Det er sånn hverdag, jeg gruer meg hverdag og er bekymret for helsen hans.Gir han variert mat,grønnsaker,fisk, kylling og alt barn kan like men han blir helt vrang.Hvis ikke han får pasta eller makaroni spiser han ingenting til han sovner kl.19.jeg er desperat.Har vært å tatt blodprøver ,de var helt fine.Han får tran, sana sol hverdag.Men han ser så syk ut med uthult mage, ,ribbaina stikker ut og i tillegg all trassen.Mannen min foreslår at vi skal begynne å gi han neofer flytende jern preparat når han ikke spiser middag.Han mener da vil sønnen var få bedre appetitt i tilegg vil han føle at maten er tross alt dmaker bedre(vi ga han det i sommer men da hadde han jern mangel som han ikke har nå.Men han begynte å spise bedre etter den kuren). Jeg vet ikke, jeg er ganske usikker.For meg virker det som å straffe han.Da vil ihvertfall han hate mat resten av livet.Gutten vår hater å ta den miksturen.Men mannen min står på sitt"hvis han nekter mat skal ha få det istedet for.Da vil han få matlysten tilbake".Hva er riktig å gjøre med trassen hans? Hvordan skal vi bli bedre forelre? For til tider blir jeg utrolig hjelpesløs.Hva bør jeg si til mannen min ang.tvangs medisinering uten at sønnen vår har jernmangel? Hva skal jeg gjøre rett og slett?Anonymous poster hash: 3d972...822
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #2 Skrevet 10. desember 2013 Før det første skal man aldri gi jernpreparater uten at det er jernmangel, for det andre kan dere få hjelp hos en kostholdsveileder. Trass og " vil ikke" er veldig normalt for en treåring. Måltider skal aldri være preget av tvang, krangling, trusler, bønnfalling om å spise, men en kan godt oppfordre barnet til å smake på nye ting, selv om det ikke spiser det. Spiser han kjøtt, fisk og grønnsaker når han får makaroni sammen med dette? I såfall synes jeg ikke at det er et problem, er bare å servere masse forskjellig med bittelittlitt pasta på siden, frem til han ikke er så fryktelig opptatt av dette lenger. Anonymous poster hash: b2be3...367 1
Gjest navnelapp Skrevet 11. desember 2013 #3 Skrevet 11. desember 2013 Dropp medisineringa. Eg trur dokke bør byrje litt på nytt. Ta det roleg, sett fram maten til han, la han eventuelt forsyne seg sjølv. Når måltidet er over kan du ta den bort. Tilby dei ulike tinga som du og mannen din et, og et saman med han. Snakk om hyggelege ting rundt bordet, og ha null fokus på maten, bortsett frå å seie at dette var jammen godt. Svoltne barn et, med mindre det utviklar seg til ein maktkamp. Og slike maktkampar bør aldri foregå ved matbordet. Gå inn på nettsida til tilknytningspedagogene, og les litt der, mykje nyttig info. 2
Hedgehog Skrevet 11. desember 2013 #4 Skrevet 11. desember 2013 Da er du og jeg i samme situasjon, bare at jeg ikke lar meg stresse. Jeg forsøker så godt jeg kan å få middagen klar ca kl 16 - 16.30 slik at jeg kan få skvist inn litt kveldsmat dersom det kniper. Vi snakker om hyggelige ting ved middagsbordet, gir ham muligheten til å legge på maten selv. Jeg kan oppfordre ham til å smake, kanskje motivere med at dersom han spiser de tre små bitene, så kan mamma leke litt med toget før barnetv Ikke gi ham jerntillskudd dersom han ikke behøver det!!! Lykke til
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #5 Skrevet 11. desember 2013 For det første handler dette ikke om matlyst, men det er blitt en maktkamp mellom foreldre og barn! Det begynte kanskje med matlyst (som er vanlig at man mister hvis man spiser lite over en periode), men hvis man som forelder har presset og/eller styrt mye med måltidene, så har dette blitt et punkt hvor barnet har makt og faktisk kan vinne. Det kan være nyttig med foreldreveiledning og ernæringsrådgivning, for her må man nok som forelder ta et langt steg tilbake og se hva man selv har bidratt med til situasjonen for å kunne endre noe. Når far foreslår straffemetoder for å få barnet til å spise og mor er ettergivende og endrer menyen, så er det nok noe som er typisk for hele oppdragerstilen og fort kan skape frustrerte barn. Det er nok mer enn bare dynamikken rundt matbordet som må endres. Anonymous poster hash: 67e0c...bd6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #6 Skrevet 11. desember 2013 Så du lager makaroni når sønnen din sitter ved middagsbordet og er sur? Jaja...Anonymous poster hash: b3904...dd5
Gjest Maman Skrevet 11. desember 2013 #7 Skrevet 11. desember 2013 Ikke lag mat på bestilling, da gjør du deg selv og sønnen en skikkelig bjørnetjeneste. Lag middagen slik du hadde tenkt, så får han ta det han vil ha uten noe mas. Dere kan bare spise og kose dere, og med det vise at mat er godt. Hvishan ikke spiser kan dere tilby brødskive el. til kvelds, men ikke tilby dette eller noe annet under middagen. Dere må ikke gi etterpå dette nå, ellers får dere en superkresen liker ikke-gutt de neste 10 årene... Og ikke gi han jern eller tving han til å spise...
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #8 Skrevet 11. desember 2013 Man gir IKKE jerntilskudd når barnet ikke har mangel på jern! Det er ikke bra! Og ikke fokuser så mye på det som andre her sier. Ikke tving han. Gjør matstunden til noe hyggelig. Ble selv tvunget til å spise da jeg var liten, og de tingene jeg ikke likte da liker jeg heller ikke nå. Tror det er derfor jeg er såpass kresen. Anonymous poster hash: 8b4ee...4f8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #9 Skrevet 11. desember 2013 Man gir IKKE jerntilskudd når barnet ikke har mangel på jern! Det er ikke bra! Og ikke fokuser så mye på det som andre her sier. Ikke tving han. Gjør matstunden til noe hyggelig. Ble selv tvunget til å spise da jeg var liten, og de tingene jeg ikke likte da liker jeg heller ikke nå. Tror det er derfor jeg er såpass kresen. Anonymous poster hash: 8b4ee...4f8 Nå kan jeg ikke se at det er noen som har rådet dem til å tvingen barnet til å spise eller fokusere veldig på dette.... Anonymous poster hash: 67e0c...bd6
Gjest Magdalene Skrevet 11. desember 2013 #10 Skrevet 11. desember 2013 (endret) Forstår at dere har kommet inn i en ond sirkel. Har selv et veldig småspist barn, og har vel prøvd de fleste rådene. Først; slutt med å lage annen mat om han ikke vil ha den du allerede har laget. Så, jern skal man IKKE gi om det ikke er indikasjon for det. Det kan være farlig. Det vi gjør. Prøver å få til middag i 16-17 tiden, tar mat på tallerken, og maser ikke om å spise opp noe som helst, men hun må smake. Så gir vi alltid kveldsmat etter barnetv. Prøv å gjør minst mulig ut av det. Gjør det hyggelig, og prøv å være frempå hele tiden. Trass må de fleste barn gjennom. Det er bare slik, men prøv å ikke irritere deg, og prøv å ikke bli så sint. Trass er vondt for begge parter. Ja, og en ting til. Prøv å forberede han hele tiden. Avled, ha små konkurranser (førstemann til å ta av skoene etc..). Husk at det går over! Endret 11. desember 2013 av Magdalene
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #11 Skrevet 11. desember 2013 Broren min var også sånn og mamma gjorde alt for å få han til å spise. Han lærte fort at hvis han ikke ville ha det som ble servert så kunne han lett få noe annet. Tilslutt satt gutten og spiste sjokoladepudding til middag fordi mamma var så desperat etter å få han til å spise. Jeg har også en tynn gutt som ikke spiser noe særlig. Han spiser lite variert og lite i mengde. Om han ikke vil ha middagen som blir servert (noe han aldri vil) så er det vekk fra bordet og vente til neste måltid. Denne kampen har vi stått i lenge og i perioder går det seg veldig til og han spiser godt. Barna skjønner fort at de kan kontrollere foreldrene om vi gir de noe annet når de sier at de ikke vil ha. En 3åring skal ikke bestemme ukesmenyen i huset. Og ingen sulter ved matbordet. Hvis han er veldig undervektig og sliter med å få nok næring så snakker du med legen om å få næringsdrikke på resept til han. Anonymous poster hash: 5cede...f32
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #12 Skrevet 11. desember 2013 Nå kan jeg ikke se at det er noen som har rådet dem til å tvingen barnet til å spise eller fokusere veldig på dette....Anonymous poster hash: 67e0c...bd6 Det jeg mente var at andre også sier at man ikke skal fokusere på det, men dumt formulert, jeg ser den. Anonymous poster hash: 8b4ee...4f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå