AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #1 Skrevet 10. desember 2013 Hei! Jeg har oppkjøring i morgen. Er nitten år gammel og har kjørt siden jeg var seksten, og jeg tror dette skal gå fint (så lenge jeg får de nervene under kontroll). Jeg har sittet og repetert i teoriboka i dag og kom til å tenke på togoverganger. Jeg har hatt to ulike kjørelærere som er helt uenig om hvordan man skal gjøre dette. Nr. 1 ville at jeg skulle senke farten betraktelig, sånn at jeg kan se til både venstre og høyre for å forsikre meg om at det faktisk ikke kommer et tog. Nr. 1 mente vi ikke skulle stole fullt og helt på lysene før overgangen. Nr. 2 synes dette bare er tull. "Hva om du bremser ned, bomgirer og får kjerringstopp midt på togovergangen?" Min bror lærte det samme som nr. 1 sa til meg. Er det noen av dere som vet? Anonymous poster hash: fadde...e4e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #2 Skrevet 10. desember 2013 Full gass over, og håp på det beste! Anonymous poster hash: dcc25...423
-Jiinxs- Skrevet 10. desember 2013 #3 Skrevet 10. desember 2013 Jeg hadde kjørt som det var en teit fartsdump. Om jeg skulle valgt så ville jeg gått for #1. Ikke tenk så fryktelig mye over dette "problemet". Er det i det hele tatt noen overganger i nærheten?
Lea2 Skrevet 10. desember 2013 #4 Skrevet 10. desember 2013 Jeg ville senket farten og sett kjapt til begge sider før jeg kjørte over. Vet ikke om dette er etter boka, men det er liksom logisk for meg å ta en ekstra titt, selv om det er grønt lys og åpen bom. Altså ikek stoppe helt, men kjøre rolig, som om det var et sånt "du er på forkjørsvei, men veien som kommer innpå har dårlig sikt"-skilt. 1
Gjest Funky Punk Skrevet 10. desember 2013 #5 Skrevet 10. desember 2013 Jeg fikk beskjed om å alltid senke farten noe og se til hver side før man kjører over, nettopp pga at det ikke alltid er slik at bommene/lysene virker som de skal. Trenger altså ikke å stoppe eller sakke så man kjører i 5 km/t, men nok til at man får et raskt overblikk.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #6 Skrevet 10. desember 2013 Takk for svar! Jeg skal kjøre opp i en liten by og det finnes to togovergangen i nærheten, så det er en sjanse for at jeg må kjøre over en i morgen :-) Fartsgrensen er 60 km/t, men jeg kjører alltid i lavere fart, men ikke i såpass liten fart som min første kjørelærer ville ha meg til å gjøre. Deres tips virker absolutt mest logisk for meg. Jeg satser på å holde en forholdvis lav fart, slik at jeg kan skaffe meg et overblikk på både venstre og høyre side. Men jeg tenker litt på andre biler som kan komme bak meg, men så lenge jeg tilpasser farten i god tid og ikke bråbremser, så bør vel andre biler og sensor få med seg at jeg forsøker å skaffe meg et overblikk, for så å komme meg over og tilpasse meg fartsgrensen igjen :-) Anonymous poster hash: fadde...e4e
Pingting Skrevet 11. desember 2013 #7 Skrevet 11. desember 2013 Dette kommer jo litt an på hvordan overgangen ligger til og hvor oversiktlig den er. Er det flatt landskap og åker slik at du ser langt i begge retninger trenger du ikke være like forsiktig som om det er i tettbygd strøk/by, om det er svinger på jernbanelinja, skog, åser osv. Husk og at det er mulig å faktisk fortelle sensor om dette! Det er helt innafor å nevne kort at du har hatt to kjørelærere som mener forskjellige ting om dette, og at du velger å gjøre det slik du gjør fordi det er det du synes er sikrest ut fra omstendighetene/ditt nivå/etc. Jeg hadde to ting jeg gjorde på oppkjøringen som jeg forklarte/begrunnet litt for sensor fordi jeg så at det kunne tolkes som usikkerhet eller uvørenhet, og dte fikk jeg god tilbakemelding på i etterkant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå