AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #1 Skrevet 10. desember 2013 Hva tenker folk her om Lars Monsen (og andre hundekjørere) sin måte å oppdra sine hunder på? Nå sist på Lindmo så vi et klipp hvor hundespannet fikk en såkalt "parkering". Dvs. at hundene nektet å gå videre. Årsaken var, i følge Lars Monsen, at hundene ikke hadde fått nok respekt for han. Derfor måtte han tilbringe mer tid sammen med dem for at det ikke skulle skje igjen. Det handler om lederskap i følge hundekjørerne. Dette er vel noe på kollisjonskurs med det mange i dag mener er den rette måten å oppdra hunder på. Hundene lever i hundegård på betonggulv, og er mye i bur. Vi vet også at det nesten årlig dør hunder under bl.a. Finnmarksløpet. Er det forsvarlig å la hunder løpe Finnmarksløpet under slike omstendigheter som i dag? Anonymous poster hash: 8aafc...c9d
Omnivore Skrevet 11. desember 2013 #2 Skrevet 11. desember 2013 (endret) Det å tilbringe mer tid med hundene for at de skal lære å kjenne og respektere han er vel ikke dårlig? En hund vil jo ikke gi max selv om den er sliten for en fører den ikke har noen/nok kjennskap til. Ang bur så hadde det vært artig å ha 20 huskyer innendørs. Eller 20 huskyer som klippet lenken sin og stakk av (Og angrep den livredde naboen som straks løper til avisa for å fortelle om drapskamphundene til *navn*) Hvordan holder man 20 hunder uten å sette andre eller hundene i fare? De færreste har 1 dekar pr hund (inngjerdet) å avse. I tillegg så blir de fleste hundene trent hver eneste dag og mangler nok sjeldent noe ved å stå i hundegård. På og under finnmarksløpet blir jo hundene sjekket opp og ned av veterniær opptil flere ganger og de holder igjen hunder som ikke er 100%. En god løpshund er mye verdt så jeg tviler på at eierne "dreper" hundene sine med vilje. Det er en hund mindre til å trekke og en hund mindre generelt og hundekjørere liker hundene sine de og. Edit: Nå så jeg ikke det aktuelle programmet og svarer bare ut i fra det du skriver. Endret 11. desember 2013 av Omnivore 2
skreppamedleppa Skrevet 11. desember 2013 #3 Skrevet 11. desember 2013 Hva tenker folk her om Lars Monsen (og andre hundekjørere) sin måte å oppdra sine hunder på? Nå sist på Lindmo så vi et klipp hvor hundespannet fikk en såkalt "parkering". Dvs. at hundene nektet å gå videre. Årsaken var, i følge Lars Monsen, at hundene ikke hadde fått nok respekt for han. Derfor måtte han tilbringe mer tid sammen med dem for at det ikke skulle skje igjen. Det handler om lederskap i følge hundekjørerne. Dette er vel noe på kollisjonskurs med det mange i dag mener er den rette måten å oppdra hunder på. Hundene lever i hundegård på betonggulv, og er mye i bur. Vi vet også at det nesten årlig dør hunder under bl.a. Finnmarksløpet. Er det forsvarlig å la hunder løpe Finnmarksløpet under slike omstendigheter som i dag? Anonymous poster hash: 8aafc...c9d Jeg vet ikke så mye om Lars Monsen og hans måte å gjøre ting på, men det lille jeg har sett av han så har jeg ingen verdens ting å utsette på slik han er med hundene sine. Jeg ser selv på finnmarksløpet, mye pga Inger-Marie Haaland og samboer Ralph Johannesen som er fantastiske hundeeiere og hundekjørere. Ralph skal nå være med i alaskaløpet, som er en mye tyngre løp enn Finmarksløpet. Jeg ser ingenting galt i slike løp. På alle sjekkpunkt igjennom løpet så kommer alltid hunden før eier, hunden skal ha mat, halm å ligge på, poter skal sjekkes og den fysiske helsen generelt sjekkes, Først, før noe annet.. At det finnes mennesker som tenker konkurranse før hund vil det alltid finnes uansett hvilken rase og konkurranse det er snakk om. Sånn sett er jeg mye mer skeptisk innstilt til hundeutstillings konkurranse, der hunden kun er ment til pynt, enn å leve et hundeliv. men det er nå bare meg. Disse hundene som brukes er ment som trekkhunder, de har det ikke vondt når de ligger ute i isende kulde i 25 minus, og trekker et hundespann fort som bare det. De er slik de er. Det er vilt, vått og vakkert og hundene har det stort sett veldig bra. Som sagt at det finnes eiere her som alle andre plasser som driver hundene for hardt, ja da, men å være skeptisk til Finnmarksløpet, hundekjørere pga det? Nei det vil jeg på ingen måte si. Jeg vil også ha link til at det årlig dør hunder, I fjor døde det ingen, de fleste år dør det faktisk ikke hunder i konkurransen, som nevnt ovenfor så tjener ikke verken rykte, hundeeierne, sponsorer eller noen andre på dette. På sjekkpunktene er de faktisk veldig nøye med helsen til hundene. Finnmarksløpet har tatt nødvendige grep for å bli bedre, og tar saklig kritikk til etterretning men det er ingen ting som tyder på at verken hundekjøring er mishandling i seg selv, eller at folk dreper hundene sine med viten og vilje. Det er ganske strenge rutiner på hviletid og andre viktige ting. Jeg skjønner heller ikke din formulering med at det er på kollisjonskurs med lederskapet, respekt og tid med hunden. Er det noen kollisjonskurs at en hund har respekt for eieren? At for det skal oppstå så må en tilbringe tid med hunden? Jeg skjønner ikke.. Jeg mener i alle fall at en hver hund bør respektere sin eier, og en hver eier bør tilbringe tid med hunden for å utvikle samspillet dette krever. Ser ingen kollisjonskurs med nyere måter å oppdra en hund på i dag. Disse hundene blir også som nevnt trent hver så og si hver eneste dag, de får generelt veldig godt stell, en kan jo ikke trekke med hunder som ikke blir trent og som ikke har det godt fysisk og psykisk, at et spann på 15-20 hunder står i bur ser jeg ikke så mye galt med, jeg tror det hadde vært verre om de ikke hadde vært i bur. Det jeg har sett av Finnmarksløpet, Inger-Marie Haaland og samboer Ralph Johannesen, Lars Monsen mm så ser jeg ikke noen urovekkende grunn til en kjempe skeptiske spm her. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. desember 2013 #4 Skrevet 11. desember 2013 Er det noen hunder, som virkelig har det godt, så er det disse trekkhundene. De får leve i flokk, de får være ute hele døgnet, de får brukt seg godt hver dag og de blir også hørt og sett av folk, som ser hunden for det den er - nemlig en hund. Når Monsen snakker om å styrke lederskapet, så betyr det at han må jobbe mer med seg selv, for at hundene skal stole mer på han og ha mer respekt for han. Som i positiv respekt og som å se opp til han, som en god og trygg leder og som passer på at de er trygge. De lever i hundegårder og får være sosiale hele tiden. De kan bevege seg hele dagen eller sove godt og myk i hvert sitt hundehus. Når man ser på disse trekkhundene, kontra en sofabikkje fra byen, så er jeg rimelig sikker på hvem som er tryggest på seg selv, som har minst helseproblemer og som ikke lider av stress. Men som i alle ting, så er det så klart flere nyanser. Finnes dårlige hundekjørere og gode sofahundeiere også 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå