Gå til innhold

matplan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har laget en matplan på 1500-1600 kalorier. Er den ok sammensatt?

Frokost: 35 g (halv skive) pumpernickel brød med 5 skiver kokt skinke, ett hardkokt egg, paprikaskiver (250 kalorier)

Lunsj: kyllingsalat (en ovnstekt kyllingfilet med krydder), isbergsalat, to tomater, paprika, agurk, løk og en stor skyr yoghurt (420 kalorier)

Middag: 150 g magert kjøtt (svin, kylling, karbonadedeig)/125 g fet fisk, 50g kokt ris/pasta (fullkorn) rømme/kesam/ost ca 100 kalorier og 200 g salat/kokte grønnsaker. Middagen skal tilsvare ca 500 kalorier

Kvelds: wasa surdeig knekkebrød med to skiver kokt skinke og ett kokt egg, paprikaskiver (170 kalorier)

Ellers drikker jeg 6 kopper te med ekstra lettmelk hver dag som blir 70 kalorier

Tilsammen blir det ca 1500 kalorier.

Jeg er bare 155 cm og veier 40kg. Trener 4 ganger i uka (kondisjonstrening). Får jeg i meg de næringsstoffene jeg trenger?

Anonymous poster hash: e1b1b...119

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEG ville spist mer avokado/olje/nøtter/fet fisk :)

• Liker 1
Skrevet

I tilfelle du er seriøs, skal jeg svare deg seriøst: Du er kraftig undervektig og trenger å gå opp minst fem kilo. Ditt aktivitetsnivå og din høyde og vekt tilsier at du skal ligge på 1800-1900 kcal hver dag bare for å opprettholde vekten. For å gå opp en halv kilo i uken, skal du få i deg 500 kcal mer hver dag, dvs 2300-2400 kcal pr dag.

Matplanen ser bra ut, men, nei, du får ikke i deg alle næringsstoffene du trenger, du burde få i deg mer fett, og spis noe frukt hver dag. Du kan fint drikke helmelk istedenfor lettmelk, og ha smør på brødskivene, og flere brødskiver. Når du skriver "50g kokt ris/pasta", mener du 50 gram tørr vekt, eller 50 gram etter at det er kokt?

Skrevet

Jeg er seriøs! Nå har jeg lest at en skal gange vekten sin med 30 for å finne kaloribehov når man er inaktiv, 35 ved middels aktiv og 40 hvis man er veldig aktiv. Anser meg som middels aktiv. Da trenger jeg 1400 kalorier daglig. Er veldig inaktiv utenom treningsøktene mine, og jeg har gått opp fra 38kg til 40kg ved å spise dette (+ 400 kalorier ekstra i helgen). Synes det er frustrerende at jeg legger på meg så lett. Mister all tiltro til at jeg kan spise som andre, men det kan jeg vel ikke regne ned heller når jeg er så lav? Jeg har diagnosen anoreksi, men ikke i alvorlig grad ettersom jeg spiser bra og ikke er noe særlig undervektig. Når det gjelder fett så vet jeg at jeg bør få i meg noe mer, men da må jeg jo kutte ned på annen mat ettersom målet er å holde meg stabil i vekt. Ellers må jeg trene mer, men det orker jeg rett og slett ikke. Men takk for tips. Kanskje jeg blir mindre sulten om jeg øker fettinntaket for nå er jeg ofte veldig sulten og det til tross for at jeg spiser nornalt. Med pasta og ris mener jeg 50 g etter koking. Prøver å holde meg litt under anbefalt karboinntak ettersom jeg blir veldog oppblåst av for mye karbohydrater.

Skrevet

Jeg er seriøs! Nå har jeg lest at en skal gange vekten sin med 30 for å finne kaloribehov når man er inaktiv, 35 ved middels aktiv og 40 hvis man er veldig aktiv. Anser meg som middels aktiv. Da trenger jeg 1400 kalorier daglig. Er veldig inaktiv utenom treningsøktene mine, og jeg har gått opp fra 38kg til 40kg ved å spise dette (+ 400 kalorier ekstra i helgen). Synes det er frustrerende at jeg legger på meg så lett. Mister all tiltro til at jeg kan spise som andre, men det kan jeg vel ikke regne ned heller når jeg er så lav? Jeg har diagnosen anoreksi, men ikke i alvorlig grad ettersom jeg spiser bra og ikke er noe særlig undervektig. Når det gjelder fett så vet jeg at jeg bør få i meg noe mer, men da må jeg jo kutte ned på annen mat ettersom målet er å holde meg stabil i vekt. Ellers må jeg trene mer, men det orker jeg rett og slett ikke. Men takk for tips. Kanskje jeg blir mindre sulten om jeg øker fettinntaket for nå er jeg ofte veldig sulten og det til tross for at jeg spiser nornalt. Med pasta og ris mener jeg 50 g etter koking. Prøver å holde meg litt under anbefalt karboinntak ettersom jeg blir veldog oppblåst av for mye karbohydrater.

Du trenger ikke engang noe mat plan, og du trenger ikke å telle kalorier.. Du er så tynn, alt du må gjøre er å spise smart.. Velge den sunneste versjonen av et produkt.. og jeg ville spist mer til frokost.. En halv skive er ingenting, et godt tips er derimot knekkebrød, spiser 5 knekkebrød med ost på til frokost :-) Er 168 cm og veier i underkant av 52 kilo.

Anonymous poster hash: 981c8...b5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...