AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #1 Skrevet 10. desember 2013 Jeg var på helsestasjon i dag. Nok en gang var fokuset på min datters overvekt. Problemet er bare det at vi spiser sunt og serverer lik mat til begge barna. Gutten på ti er undervektig selv om han spiser mye. Stoffskifteprøver er tatt på minstejenta på 5 år. Ingen medisinske grunner til overvekt. Jeg var selv større enn andre barn på min alder når jeg var liten. Nå er jeg høy og slank. Vesla er nok tyngre enn jeg var, så vi er nøye maten. Nå skal vi skrive dagbok over mat, aktiviteter og søvn i en uke før vi på ny skal til legen. Tenkte jeg skulle prøve å dele det med dere her for å få flere innspill. Anonymous poster hash: 2aee1...c5b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #2 Skrevet 10. desember 2013 skjønte ikke overskriften? Anonymous poster hash: 43cbb...8d4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #3 Skrevet 10. desember 2013 Hvor høy og hvor mange kilo? Anonymous poster hash: fadbe...5a6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #4 Skrevet 10. desember 2013 Hvor høy og hvor mange kilo?Anonymous poster hash: fadbe...5a6 Hun er 121 cm og 33 kg. HiAnonymous poster hash: 2aee1...c5b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #5 Skrevet 10. desember 2013 skjønte ikke overskriften? Anonymous poster hash: 43cbb...8d4 Jeg har en av hver, derfor den overskriften. Vist ikke hadde jeg også fått en lang lekse om å være dårlig mor. Men de får det samme er poenget her. HiAnonymous poster hash: 2aee1...c5b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #6 Skrevet 10. desember 2013 At ikke legen kan skjønne at det er forskjell på barn. Jeg hDDE OGSÅ DA BARNA VAR SMÅ EN OVERVEKTIG OG EN UNDERVEKTIG. dE FIKK AKKURAT SAMME KOSTHOLD! Anonymous poster hash: 28bc3...d9c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #7 Skrevet 10. desember 2013 Hun er 121 cm og 33 kg. HiAnonymous poster hash: 2aee1...c5b Kan det være at gutten på 10 år er langt mer fysisk aktiv. Går på hobbyer, spiller fotball i friminuttene og er aktiv med venner på fritiden? Anonymous poster hash: fadbe...5a6 2
Pringle Skrevet 10. desember 2013 #8 Skrevet 10. desember 2013 Hvis tiåringen og femåringen får like mye mat, kan jeg forstå at den eldste er tynn og den yngste er tykk... 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #9 Skrevet 10. desember 2013 Samme er det her. Jenta er overvektig, men ligger bare så vidt over grensen. Så ser ikke spesielt overvektig ut. Mens broren er undervektig. Jenta danser 5 dager i uken, flere timer om dagen. Broren har en fysisk aktivitet 1 time i uken. Men her spiser jenten litt større porsjoner mat enn broren, og hun er litt eldre, så får godteri og kake noen ganger da hun er hos venner og. Men allikevel med hvor aktiv hun er, så burde hun ikke vært overvektig. Anonymous poster hash: 15ff8...d2c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #10 Skrevet 10. desember 2013 Hvis tiåringen og femåringen får like mye mat, kan jeg forstå at den eldste er tynn og den yngste er tykk... Han spiste som henne når han var fem! Ute etter tips og ikke kritikk. Det hjelper ingen. HiAnonymous poster hash: 2aee1...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #11 Skrevet 10. desember 2013 Kan det være at gutten på 10 år er langt mer fysisk aktiv. Går på hobbyer, spiller fotball i friminuttene og er aktiv med venner på fritiden?Anonymous poster hash: fadbe...5a6 Han er med på mer, men sitter mer stille på skolen og hjemme. Veslemor er rett og slett makk og hyper til tider. Hun går gjerne en mil på ski, det gjør ikke gutten. HiAnonymous poster hash: 2aee1...c5b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #12 Skrevet 10. desember 2013 Samme er det her. Jenta er overvektig, men ligger bare så vidt over grensen. Så ser ikke spesielt overvektig ut. Mens broren er undervektig. Jenta danser 5 dager i uken, flere timer om dagen. Broren har en fysisk aktivitet 1 time i uken. Men her spiser jenten litt større porsjoner mat enn broren, og hun er litt eldre, så får godteri og kake noen ganger da hun er hos venner og. Men allikevel med hvor aktiv hun er, så burde hun ikke vært overvektig.Anonymous poster hash: 15ff8...d2c Her syns det på magen. Ingen valker altså, bare en kulemage. Hun er også kraftig bygd. Om man kjenner hvor hoftebein, ribbein etc går så er hun bredere enn ti åringen. HiAnonymous poster hash: 2aee1...c5b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #13 Skrevet 10. desember 2013 At ikke legen kan skjønne at det er forskjell på barn. Jeg hDDE OGSÅ DA BARNA VAR SMÅ EN OVERVEKTIG OG EN UNDERVEKTIG. dE FIKK AKKURAT SAMME KOSTHOLD!Anonymous poster hash: 28bc3...d9c Bmi (kmi barn) viser fedme når jeg legger inn variabler, og undervektig på gutten. Hun veier nå fem kilo mer enn jeg gjorde omtrent på samme alder. Og jeg er slank i dag. Strekte det mer og mer ut når jeg vokste. HiAnonymous poster hash: 2aee1...c5b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #14 Skrevet 10. desember 2013 Jeg tenker jo at det er mye å veie 33kg som 5åring. Jeg syns ikke du burde ta helsesøsters ord som kritikk, de har som jobb å fange opp de familiene som trenger veiledning. Selv om hun spiser sunt og er aktiv, så får hun nok i seg for mye energi i løpet av dagen. Jeg husker da jeg var liten at man fint kunne ha regler om at man fikk kun en posjon/ to brødskiver osv. Ville man ha noe mer ble det feks gulrøtter eller liknende. Noen barn må begrenses litt, uten at det betyr at man skal fokusere på mat. Ikke sammenlikn sånn med sønnen din, mange smågutter forbrenner noe helt enormt og er tynne som stilker helt til de er voksne. Det er ikke mange år før jenta di vil legge merke til at hun er større enn de andre, og for meg som mor ville det vært viktig å legge til rette for at jenta får et sunt og normalt forhold til kroppen sin. Lykke til, små steg og små forandringer kan gjøre mye:) Anonymous poster hash: 700e0...626 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #15 Skrevet 10. desember 2013 Jeg ville tatt i mot hjelpen. Jeg var som jenta di da jeg var liten, og hadde søsken som var slanke, til tross for at jeg var den eneste av oss som var aktive (har hatt diverse sportsaktiviteter hver uke gjennom hele oppveksten, noe ingen av søsknene mine har hatt). Jeg er fremdeles overvektig i dag, men har de siste årene fått diagnosert lavt stoffskifte. Vel å merke ikke helt uten problemer, det har vært mye frem og tilbake og mange undersøkelser før de landet på stoffskiftediagnosen. I etterkant har referanseverdiene for hva som er "normalt" stoffskifte feks blitt flyttet, så det som for 5 år siden var "på grensen til lavt" er nå godt over grensen. Men følg opp med aktivitetsskjema og matlogg. Det føles kanskje nedverdigende der og da, og at de mistenker deg for å lyve (gudene vet at JEG har fått høre det mange ganger), men dersom du kan vise til at jenta spiser helt normalt og er i normal aktivitet, MÅ de jo følge det opp videre. Anonymous poster hash: f0fa7...a98 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #16 Skrevet 10. desember 2013 Jeg tenker jo at det er mye å veie 33kg som 5åring. Jeg syns ikke du burde ta helsesøsters ord som kritikk, de har som jobb å fange opp de familiene som trenger veiledning. Selv om hun spiser sunt og er aktiv, så får hun nok i seg for mye energi i løpet av dagen. Jeg husker da jeg var liten at man fint kunne ha regler om at man fikk kun en posjon/ to brødskiver osv. Ville man ha noe mer ble det feks gulrøtter eller liknende. Noen barn må begrenses litt, uten at det betyr at man skal fokusere på mat. Ikke sammenlikn sånn med sønnen din, mange smågutter forbrenner noe helt enormt og er tynne som stilker helt til de er voksne. Det er ikke mange år før jenta di vil legge merke til at hun er større enn de andre, og for meg som mor ville det vært viktig å legge til rette for at jenta får et sunt og normalt forhold til kroppen sin. Lykke til, små steg og små forandringer kan gjøre mye:)Anonymous poster hash: 700e0...626 Mente det ikke som at jeg tok helsesøsters ord som kritikk. Føler mer vi ikke blir trodd. Ikke her heller så vidt jeg skjønner. Normal dag: En brødskive og melk til frokost. Bhg mat: grense på 4halve skiver eller tilsvarende mengde. Bhg mat kl 14: frukt, et knekkebrød, tomater e.l Middag: normal kost og moderat porsjon. Kvelds: frukt, grønnsaker evt brødskive om det ble lite kalorier/karbohydrater til middag. Kun vann og melk til drikke her. Trodde virkelig dette var normal mengde.... HiAnonymous poster hash: 2aee1...c5b
Chloe- Skrevet 10. desember 2013 #17 Skrevet 10. desember 2013 Mente det ikke som at jeg tok helsesøsters ord som kritikk. Føler mer vi ikke blir trodd. Ikke her heller så vidt jeg skjønner. Normal dag: En brødskive og melk til frokost. Bhg mat: grense på 4halve skiver eller tilsvarende mengde. Bhg mat kl 14: frukt, et knekkebrød, tomater e.l Middag: normal kost og moderat porsjon. Kvelds: frukt, grønnsaker evt brødskive om det ble lite kalorier/karbohydrater til middag. Kun vann og melk til drikke her. Trodde virkelig dette var normal mengde.... HiAnonymous poster hash: 2aee1...c5b Dette er normal hverdagsmat, ja. Men har du tittet på lørsdagsgodt, kosthold hos besteforeldre, kino-kos, bursdagsporsjoner, etc.? 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #18 Skrevet 10. desember 2013 Dette er normal hverdagsmat, ja. Men har du tittet på lørsdagsgodt, kosthold hos besteforeldre, kino-kos, bursdagsporsjoner, etc.? Besteforeldre på min side følger mitt oppsett. Sjelden på kino, da har vi med vann, tyggis og deler popcorn. Bursdag merker hun forskjell om hun ikke får som de andre. Vi prøver å prate før hun reiser om hvor mye som er greit å spise. Spiser litt frukt utenom hjemme, men ikke mye. Hun er mye hos sin far. Føler jeg må lære opp han ang kosthold. Føler meg ikke trygg på det hun spiser der, selv om han sier han ikke gir henne masse mat eller usunne ting. Brus har vi sjelden. Av og til et glass på lørdager. Spiser litt godteri lørdager. Vi deler ut her, så da har jeg full kontroll på hvor mye hun klarer å få i seg. Vi drikker også en del te. De fleste uten sukker/sukketter. Av og til tar vi en sukkett oppi, kommer Ann på hvilken te det er. Har tenkt tanken på hvetemel... Har hørt om de som legger på seg veldig rundt magen av dette. Men gjør ikke noe før vi har vært hos legen. Spiser noe glutenfritt, men mest fordi det er noe som er godt. Slik som knekkebrød etc. HiAnonymous poster hash: 2aee1...c5b
Gjest RockOn Skrevet 10. desember 2013 #19 Skrevet 10. desember 2013 Uansett hva dere gjør, så vær forsiktig med hvordan dere involverer denne jenta i det. For det kan jo være at hun vokser det av seg eller det kan være andre ting. Men en ting kommer alltid til og være der og det er selvfølelsen til jenta. Ei venninne av meg hadde lett for å legge på seg da hun var yngre og foreldrene var ganske bevisst på kostholdet hennes og minte henne stadig på at hun måtte passe seg. Og det førte rett i en spissforstyrrelse etterhvert. Hun sliter med det den dag i dag, selv om hun i dag er normalvektiig. Og mine foreldre var også ganske drøye mot meg da jeg la på meg en del i tenårene. Det gikk seg jo etterhvert til, men mitt forhold til mat er ikke sunt. (Jeg spiser sunt altså, men problematisk forhold til mat alikevel pga oppveksten). Bare noe å tenke over..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå