Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går sykepleien første året og har nå bare denne kvelden og 1 dag igjen på å lese!!! Vil kunne skrive noe ned på papiret når eksamen kommer, men er så utrolig lite stoff, og er kanskje litt dårlig på å skrive mye og utdype det i alle muligens kanter. Men vi har om pliktetikk, konsekvens etikk ++ Aristoteles, platon... Velferdstaten, taushetsplikt, folkehelseperspektivet, helselovgivning, kunnskapssyn.. Noen tips? Noen som har gått sykepleien eller hatt eksamen i etikk. Hermeneutikk, kvalitativ og forskingsmåter er som gresk for meg og synes det er utrolig kjedelig.

Bukker og neier for tips!!! :D

Anonymous poster hash: 3139b...814
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde skoleeksamen i etikk 1.året på universitetet. Skrev om konsekvensetikk, motsetningsforholdet til pliketikk og om moral (der moral henviser til den praktiserende og utøvende siden så henviser etikk til den refekterende og resonnerende siden - etikk som systematisk refleksjon over moralsk praksis).

Etikk er på mange måter moralens teori og den utfordrer oss med "hva står på spill?" - ikke for oss, men for andre. Skal vi følge reglene (pliktetikk) eller skal vi handle (konsekvensetikk)? Skal vi velge handlinsalternativer som er til nytte for en eller for flest mulig (utilitarisme) eller skal vi velge at formålet står sterkere enn handlingen ("målet helliger middelet" - formålstikk).

Det er moral, verdier, konsekvenser, regler og handling som blir veid opp mot hverandre. Du har pliketikk som veier regler og plikter (moralsk og judisk) tyngst og så har du konsekvensetikken som vekter handling med en konsekvens og en verdimaksimering mest. Da må du velge: Hva står på spill? Når du har vurdert det, kan du vurdere hvordan etisk retning du skal ta. Skal du følge pliktene eller handle utfra en gitt konsekvens og verdi?

Etikk kan være både en grensesetter for negative handlinger mot andre, men kan også fremme det gode.

Har mer og kan se om jeg finner notatene mine fra 1.året. Send meg gjerne en pm. Dette ble litt kort, men hjelpes så mye jeg har glemt av....

Skrevet

Så meldingen :) Skriver tilbake nå. Tar bare litt tid ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...